Wat doen jullie met je 200pk+ ?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
vdLindenMM
Geregistreerd lid

Re: Wat doen jullie met je 200pk+ ?

Bericht door vdLindenMM » do 03 jan, 2013 21:20

Op dit moment even helemaal niets. Kadootje van een "oudere" dame met een oud model Starletje en automaat. "Ooohh, hij bleef maar doorgaan in de achteruit". Natuurlijk .......

Afbeelding

Intercooler, oliekoeler, radiateur, bumper en ander plastic.
En dan kom je net terug van een rit van, alles bij elkaar, bijna 2000 km zonder problemen en dan gebeurt zoiets voor je deur op de parkeerplaats.

graeme
Geregistreerd lid

Bericht door graeme » do 03 jan, 2013 23:17

Meestal gebruik ik niet al mijn paarden behalve als het "moet".
Afgelopen zomervakantie de speedwarning op 150km/h gezet om enorm hoge boetes in het buitenland(voornamelijk Frankrijk) te voorkomen. Een groot gedeelte van de reis staat op film en je hoort eigenlijk om de 5-10 minuten een alarmpje afgaan waarna we weer terug gingen naar 130 km/h om vervolgens rustig naar de 150 te kruipen. Ik weet er zit cruise controle op mijn auto maar rijden met cruise controle is wel relaxed maar saai op een gegeven moment. Als de weg rustig is rij je al snel te hard zonder dat je de motor begint te horen(3500rpm bij 150km/h)
Een paar weken terug leende mijn moeder mijn auto. Op de afrit van de snelweg waar je maar 70 en daarna 50 zat er achter haar constant een bumperklever. Aan het end van de afrit heb je een kruispunt met stoplichten, 2 voor rechtdoor. Mijn moeder nam de rechter en de bumperklever(standaard) de linker. Normaal gesproken is mijn moeder een hele nette chauffeuse maar ze heeft een hekel aan bumperklevers. Dus bij het groene licht vloert mijn moeder het gaspedaal. Toen ze het vertelde ze dat ze niet had verwacht dat ze zo snel van de bumperklever af zou zijn. :mrgreen:

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » zo 06 jan, 2013 11:47

Gisteravond onder vollast: grote plof en geen vermogen meer, slechts stationair en een beetje. Vandaag controle: gasklephuis niet in limp home, maar slang van intercooler na deliverypipe los geschoten. Boel weer vast gezet en weer goed.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » zo 06 jan, 2013 20:28

Toch schrikken Jarno?? Gelukkig geen schade, hoogstens een deukje in het vertrouwen?

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 06 jan, 2013 20:54

eerst maar eens zorgen dat de 200 paarden van de zwarte 9000 weer allemaal wakker zijn. de turbo geeft maar 0.47 bar. er zou dus iets open kunnen blijven staan in de turbo, waardoor hij geen volle druk kan leveren.

als dat opgelost is blijven het 200 paarden. ik vind dat meer dan genoeg.

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » zo 06 jan, 2013 21:17

Spatje schreef:Toch schrikken Jarno?? Gelukkig geen schade, hoogstens een deukje in het vertrouwen?
was idd ff schrikken. deuk in het vertrouwen zeker niet. ik dacht wel ff, daar gaat mijn turbo of motor...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 12 jan, 2013 10:09

@vd linden:

weet je al iets van de schade: het lijkt me nogal een bedrag gaan worden en was ff nieuwsgierig
groet
Rein

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » za 12 jan, 2013 11:36

Bedankt voor de belangstelling. Auto staat gelukkig weer netjes gespoten en gerepareerd, met een aantal gebruikte onderdelen, voor de deur op dezelfde parkeerplaats. :D
Wat ik begrepen heb zijn de condensor en de pijp van de stuurbekrachtiging nieuw.
Schade zou met gebruik van allemaal nieuwe onderdelen op een € 4000,00 zijn gekomen.(ongelooflijk wat een trekhaak voor schade kan aanrichten)
Expert is uiteindelijk tot een bedrag gekomen waarvoor de Saab gemaakt kon worden. Totaal ging het net iets over het bedrag heen maar dat heb ik per brief verhaald op het "oude" dametje. Afwachten wat haar reactie zal zijn.
Ik hoorde later dat de uitstekende staat van de auto het besluit tot verhoging van de dagwaarde en dus reparatie is geweest. Zoals de auto qua uiterlijk, ondanks de naweeën van de rit door Zwitserland, en de technische staat erbij stond dachten ze dat 'ie beslist niet meer dan 100.000 km op de teller had staan. Zijn toch echt meer dan 270.000 km"s. :wink:
Een erg leuke ervaring was dat de huidige chef-monteur bij de dealer vroeger werkzaam was bij een, niet meer bestaande, Saab dealer op een industrie terrein waar ik ook mijn zaak had. Als er audio in een Saab moest dan deden wij dat.
Toen ik gisteren de auto ophaalde kwam er nog een 2e leuke verrassing erbij want toen kwam er een andere oud medewerker van die dealer binnen, na 15 jaar niet meer gezien te hebben, en die doet al heel lang in Saab onderdelen. Erg leuke ervaring en daarmee zie je hoe klein het wereldje eigenlijk is.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 12 jan, 2013 12:14

:offtopic:

als de dame maar wa verzekerd dan is er niets aan de hand. idd leuke ervaringen zo, en blijkbaar ben je toch erg zuinig op je saabje!

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » za 12 jan, 2013 12:31

De dame is idd WA verzekerd alleen is het totale bedrag iets hoger dan wat door de expert is bepaald en wat ook door de verzekeringsmaatschappij is uitgekeerd. Zij had al volledige aansprakelijkheid erkend, m.b.v. van het schadeformulier en de foto's die ik had gemaakt, en dat had ik dan ook per brief aan haar bevestigd. Nu heb ik dus een 2e brief eruit gestuurd waarin ik haar in privé aansprakelijk heb gesteld voor het restbedrag. En nu is het afwachten hoe ze daar op reageert.
Verrassingen zijn erg leuk en al helemaal als blijkt dat de persoon die dus de zaak en webshop in Saab onderdelen heeft ook nog in mijn dorp blijkt te wonen. En daar woon ikzelf al meer dan 27 jaar!
Een klein wereldje en toch loop je elkaar voorbij .....

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 12 jan, 2013 14:44

raar hoor: de schade-expert kan toch niet iets anders bepalen? blijkbaar wel.
maar dat is toch bindend voor jou ook?

het wordt een nieuw topic ' verzekeringsgedoe'.

wel leuk van die ontmoeting in klein dorp: zo klein is het nu ook weer niet trouwens en drukdruk iedereen he.

9900
Donateur
Donateur

Wat doen jullie met je 200pk+ ?

Bericht door 9900 » za 12 jan, 2013 21:18

Zo, en nu weer ontopic?

DylanJJ
Donateur
Donateur

Bericht door DylanJJ » za 12 jan, 2013 21:20

Die 200pk komt in mijn dromen voor haha! Ik moet het doen met een fiets.

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » zo 13 jan, 2013 0:08

9900 schreef:Zo, en nu weer ontopic?
En aldus heb ik nu weer 200+ pk ter beschikking (als ik wil)!

Zo beter? :wink:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 13 jan, 2013 0:54

Jungleman schreef:eerst maar eens zorgen dat de 200 paarden van de zwarte 9000 weer allemaal wakker zijn. de turbo geeft maar 0.47 bar. er zou dus iets open kunnen blijven staan in de turbo, waardoor hij geen volle druk kan leveren.

als dat opgelost is blijven het 200 paarden. ik vind dat meer dan genoeg.
Kijk de turboslangen/aansluitingen eens goed na, of er gaat iets mis met de wasteklepbediening/actuator. Zou ook een lekje in de intercooler kunnen zijn.
Succes er mee.
Overigens mag de 9000 wel wat meer pk's hebben, dat is tenminste nog een degelijk gebouwde Saab, kun je van die GM/Opel's met een Zweedse sausje niet echt meer zeggen :wink:

Vroeger wel eens mee gereden, dat valt nog onder de bankkluis met wielen, wel nog het zusje de Lancia Thema gehad want die had toen al een koppelrijke turbo diesel. Die ging er bij tussen-accelleratie vandoor als een speer.

Plaats reactie