Zijn Trionic ECU;s in basis hetzelfde ?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » vr 30 nov, 2012 21:17

Wat ik mij afvraag is of het verschil tussen 2 ecu's alleen wordt bepaald door de geladen programmatuur of is er nog iets anders dat verschilt.

Kun je bv. een ECU van een 9000 MY96 2.0 handbak ook gebruiken voor een zelfde bouwjaar maar dan 2.3 of automaat ?
Door uitsluitend de programmatuur te wijzigen natuurlijk.

odin1899
Donateur
Donateur

Re: Zijn Trionic ECU;s in basis hetzelfde ?

Bericht door odin1899 » vr 30 nov, 2012 21:21

Kort gezegd, nee. Er zijn verschillende revisies met verschillende hardware specs. Zie http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf voor zeer gedetailleerde informatie.
There are three different hardware versions of T5. In 1993 Trionic 5.2 was used with engines B324R
and B234L. In 1994 Trionic 5.5 came to all engines (in 9000, NG900 turbo only) and from 1996 on
Trionic 5.5 was updated with faster CPU (20 MHz, to cope with ODBII requirements) and flash
memories (90 ns access time).
Er was ook nog iets specifieks met T5 auto's waar Traction Control op zit geloof ik (klepel/klok).

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » vr 30 nov, 2012 21:34

Dus buiten een aantal structurele verbeteringen door de tijd zijn de ECU's voor 2.0 of 2.3 en LPT of FPT en handbak of automaat allemaal gelijk ?

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » vr 30 nov, 2012 21:41

Als ik het goed heb zit het enigste verschil in de CPU snelheid en flashchips. Ja kun beter ook geen 20Mhz BIN in een 16Mhz kast schieten, andersom wel.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 01 dec, 2012 1:46

Er word ook verschil grmaakt bij flashen tussen wel of geen cat. Misschien zit daar dus ook een hardware verschil, maar dat heb ik nooit uitgezocht.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 01 dec, 2012 11:16

Heb nog nooit een ecu gezien die niet volledig bestukt was en bv de electronica voor de cat miste. Maar zo heel veel ecu's heb ik nou ook weer niet gezien. Is echter niet aannemelijk, de componenten kosten geen drol en het produceren van 2 versies is alleen logistiek gezien al veel duurder.

Hardwarematig zijn er idd verschillen in klokfrequentie (16/20mhz) maar da's een kwestie van de goede bin kiezen. En er zijn verschillende merken flashchips gebruikt (amd, intel, csi....) maar zolang ze goed flashen is dat verder niet van belang. Voordeel van de csi chips is dat ze vaak al goed flashen bij 13 a 14 volt, zou je dus in de auto kunnen doen.
Met een 20mhz processor kan je theoretisch meer toeren draaien maar ik denk dat de echte reden om over te stappen op de 20 mhz versie was dat de 16 mhz processor na 15+ jaar lastig leverbaar werd.

En om te muggeziften: bij de latere ecu's zit er geen schroefdraad meer in getapt in het oogje voor de aardkabel. En de printplaat zit andersom in het huisje voor bepaalde saabtypes omdat dat beter uitkwam met de stekker.

Plaats reactie