raar probleem (ecu limit?)

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
brinky
Donateur
Donateur

raar probleem (ecu limit?)

Bericht door brinky » zo 07 okt, 2012 0:16

Toevalstreffer???

Ted raket
Geregistreerd lid

Re: raar probleem (ecu limit?)

Bericht door Ted raket » zo 07 okt, 2012 12:20

tanisha schreef:ik wil voor jullie de spanning niet weg nemen als jullie met de klaptop in de rondten scheuren om het te vinden!

ik schroef toch nog liever de bougies er uit en loop de hardware grondig na en maak zo hier en daar wat schoon want als dat niet goed is krijg je rare dingen dat was vroeger al zo met de carburateur!

in tegenstelling tot wat sommige hier menen is software niet alles het complimenteert de hardware en die moet goed functioneren voordat de software goed zijn werk kan doen
Het is mij niet duidelijk waar het nou aan lag.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 07 okt, 2012 13:18

Mij ook niet, wel mooi dat het opgelost is, maar ik ben wel nieuwsgierig waar het uiteindelijk aan gelegen heeft. Wellicht handig dat te melding om soortgelijke problemen in te toekomst te kunnen oplossen/voorkomen.

Gr Arco

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 07 okt, 2012 18:20

sorry maar als er geen fatsoenlijke antwoorden kunnen komen blijven oplossingen ook uit!

dit is niet bedoeld voor degene die wel een net antwoord gaven maar ik ben een beetje klaar met dat gezeik en het op de man spelen hier

wat mijn part mag er een slot op dit topic en meteen helemaal weg knikkeren want info delen schijnen we niet aan te doen afkraken wel!

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » ma 08 okt, 2012 13:59

Ik zou het niet weten waar het aan lag, hij rijd iig perfect.

ik wil nog wel een Air Fuel Ratio meter hebben, dus even kijken naar een narrowband gauge kijken. ik hoef het niet precies te zien maar globaal.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 08 okt, 2012 14:07

Die zit er al in...
AFR / DISP op je SID (meestal meteen na RPM).
Wil je écht AFR meten kijk dan naar een innovate LC1.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 08 okt, 2012 16:38

Klopt, je hebt er al een NBL (Narrow Band Lambda) in zitten, twee zelfs waarschijnlijk... Echter aan je narrow band signaal heb je niet zoveel. Door korte termijn adaptie pendelt die, bij normale operatie, eigenlijk altijd om de 0 (en dat staat voor Lambda 1).

Om te kijken of ie structureel, onder normaal bedrijf, te rijk of te arm loopt kun je beter naar je Amul (betekenis al bekend) i.c.m. je Aadd (ook al bekend...) kijken.

Aadd behoort (laag) in de tientallen te zijn en Amul mag in de honderd tallen vallen maar het liefst toch wel onder de 500 +/- (staat voor 5% +/- brandstof afwijking t.o.v. Lambda 1...).

Als je zelf niet extreem gaat experimenteren (niet teveel hardware aanpassingen, etc) kun je veelal prima uit met je NBL. Voor het extreme werk is een WBL (Wide Band Lambda) veelal i.c.m. een EGT (Exhaust Gas Temperature) sensor wel gewenst. Super handig om te monitoren of alles wel goed gaat bij een paar WOT (Wide Open Throttle) runs :mrgreen:

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » do 11 okt, 2012 9:42

aaahh thanks.

Is goed, ik heb alleen de LAMBDA value, AMUL blijft laag dus ik hoop dat het allemaal goed is :o

Plaats reactie