Maptun-BSR Stage 3

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
carlsson
Geregistreerd lid

Re: Maptun-BSR Stage 3

Bericht door carlsson » do 06 sep, 2012 22:13

DVR001 schreef:even opgezocht, dan zou ik opteren voor deze, is ook nog open maar dan beter??

Afbeelding
Nee er is (of was) ook een gesloten model, hebben ze kennelijk niet meer bij PartsforSaabs.
Daarmee kon je de lucht in de motorruimte opzuigen, maar ook achter het binnenscherm van de wielkuip.
De turbo kon je in beide situaties duidelijk horen.

Met een sport inlegfilter hoor je hem trouwen ook een stuk beter, die hebben ze ook bij BSR en ander toeleveranciers.

Met een automaat heb je uiteraard geen drukgroep, maar te veel koppel kan daar ook problemen opleveren. Geschat maximaal kopppel voor de automaat ca. 350 Nm, dus je kun ff vooruit :wink: Koppel wordt overigens in de eerste en tweede "versnelling" ook bij een automaat door de ECU wat in toom gehouden. Daarnaast heeft een automaat ook nog een eigen hulpcomputer die de boel wat in de gaten houdt, dus die meldt een overbelasing vanzelf. Zou wel de transmissieolie in de automaat wat vaker verversen. Bij zo'n verversing komt er ongeveer 50% van de transmissieolie uit, de rest blijft achter in de koppelomvormer, die krijg je er bij een standaard verversing niet uit. Kost niet veel en is zou gebeurd, kan je een hoop ellende besparen.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 06 sep, 2012 22:46

De standaard Saabfilter bestaat geheel uit papier, die filtert idd vrij fanatiek, ook het aanzuiggeuid, zolang die niet nat of te vuil wordt is die zeer betrouwbaar.
De meeste sportfilters inleg en conus model gebruiken moderne filtermaterialen en combineren dat veelal met een filterolie.
Het reinigen van zo'n type filter kan wat meer aandacht vragen, zeker het aanbrengen van de juiste hoeveelheid filter olie, na het reinigen.
Bij een inlegfilter is dat wat gemakkelijke dan bij een conusfilter.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 06 sep, 2012 23:05

Een open filter heeft grotere gaten, bij een niet turbo motor blijft de "zooi daar wel in plakken", bij een turbo motor wordt de zooi daar keurig doorheen gezogen (stofzuiger idee).

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 06 sep, 2012 23:14

en zelfs nog ongeschikt voor een non turbo want ook die zuigt de zooi er zo nog door!

DVR001
Geregistreerd lid

Bericht door DVR001 » vr 07 sep, 2012 10:12

als dit de sound is van de Saab 9-3 Carbon Charger intake II with twin charger (zie foto dan ga ik ervoor)

Afbeelding

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=c2ZhiHOPo7o[/youtube]

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 07 sep, 2012 10:26

Ehhh... ja... :roll: Ieder zijn ding, maar ik wens je er veel plezier mee!

Heb overigens zelf nog een tijdje met zo'n olie inleg ding rondgereden, maar ben inmiddels weer terug bij papier. Gewoon goed doortunen, dan hoor je 'em ook daardoorheen en gaat je stock cat-back ook brullen :-P+

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 07 sep, 2012 12:14

Onze trackday car maakt meer herrie uit de turbo, dan uit de uitlaat ;)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 07 sep, 2012 12:32

@DVR001,
Dat is de Simota die ik bedoelde, hele tijd met rond gereden zonder enig LMM probleem, bij inruil weer de stock filter er in en die Simota verkocht aan een Saab-fan.
Zat wel een waardeloze montage dokumentatie bij, maar het materiaal is van uitstekende kwaliteit, mooie gepolijste alupijp om de LMM in te monteren.
Op de inlaatzijde van het carbonfilterhuis zit een stuk kunststof met "schoepen", daardoor krijgt de lucht een soort werveling mee. Dat geeft ook een apart geluid :lol:

Laat ze maar kletsen, in Japan zit bijna op elke getunde auto een Simota, hebben trouwens ook vele jaren ervaring met filters voor (race)motorfietsen :wink:

DVR001
Geregistreerd lid

Bericht door DVR001 » vr 07 sep, 2012 12:35

carlsson schreef:@DVR001,
Dat is de Simota die ik bedoelde, hele tijd met rond gereden zonder enig LMM probleem, bij inruil weer de stock filter er in en die Simota verkocht aan een Saab-fan.
Zat wel een waardeloze montage dokumentatie bij, maar het materiaal is van uitstekende kwaliteit, mooie gepolijste alupijp om de LMM in te monteren.
Op de inlaatzijde van het carbonfilterhuis zit een stuk kunststof met "schoepen", daardoor krijgt de lucht een soort werveling mee. Dat geeft ook een apart geluid :lol:

Laat ze maar kletsen, in Japan zit bijna op elke getunde auto een Simota, hebben trouwens ook vele jaren ervaring met filters voor (race)motorfietsen :wink:
is het een chatterd geluid bij lossen van gaspedaal? dus geluid zoals bij filmpje?
is het makkelijk te monteren?
Die alu pijp is dat ook geen nadeel, wordt toch heter dan plastiek...

Sorry voor al die vragen..........

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 07 sep, 2012 12:55

dit is een heel mooi plaatje wat je te wachten staat!
de rechter afbeelding is een compressor wieltje met schade wat je op den duur krijgt met een openlucht filter

Afbeelding

maar dat duurt nog wel een tijdje voor die van jou zo is eerst verlies je nog vermogen maar kleine prijs om te betalen voor dat mooie geluid toch! :-P+

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 07 sep, 2012 17:29

@DRV001,
Nee meer een soort turbineachtifg aanzuiggeluid, dat chattergeluid hoort er eigenlijk niet bij.
Montage is niet echt ingewikkeld, heb alleen een bijgeleverde montagebeugel aangepast.
De montage met een open invoer is zo gepiept, maar je kunt ook nog de invoer verleggen met wat bijgeleverde hulpstukken bij de CB-802. Dat gebeurt dan achter het binnenscherm van het voorwiel. Daar had ik trouwens een extra luchttoevoer gemaakt in de kunststof 'bodem" plaat, vlak voor een kleine windgeleider die daarop zit.
Het alu verbindingstuk met de uitsparing voor de LMM is vrij solide, heel wat dikker dan de kunststofpijp van Saab, dus daarin wordt het niet warmer dan bij de standaard aanzuigpijp.
Uiteraard is wel de plaats waar de benodigde lucht wordt aangezogen wat van invloed, onder de motorkap kan het behoorlijk warm worden.
Moet je je trouwens niet te veel van aantrekken, want de lucht wordt in de turbo ook behoorlijk warm, maar daarna weer aardig afgekoeld door de intercooler.
Daarnaast heeft dit moderne lichtmetalen motorblok gewoon veel betere termische capaciteiten dan zo'n oud Saab blok met een onderbouw van gietijzer en veel minder motorolie :wink: Daar wordt de motorolie ook nog gefrituurd in de carterpan waar de uitlaat onderdoor loopt. Bij jou motor zit de turbo tegen het schutbord en verdwijnt de uitlaat gelijk onder de auto.

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » vr 07 sep, 2012 18:59

In japan rijden ze geen saab :wink: , 1 toyota minder door kapotte motor: who cares?
Je kan een paard op 2 manieren doen lopen: erop slaan, of het vriendelijk vragen 8)
Ik denk meteen aan mijn vriend zijn TDI met dump-valve: Kei COOL!! Maar o zo traaaaaag :lol: :twisted:

DVR001
Geregistreerd lid

Bericht door DVR001 » vr 07 sep, 2012 19:13

@Carlsson, bedankt voor de info.
Heb je foto's van de extra luchttoevoer die je gemaakt hebt?

de BSR zit er nu al een weekje op en zal toch voorlopig blijven dienen, ik moet maar een 70km per week met de wagen rijden en zal de filter regelmatig controleren op vuil.
Het heeft toch wat geld gekost en is zonde om deze nu al weg te doen met veel verlies...
De klemband die bijgeleverd was heb ik ondertussen door een 16mm dikke klemband vervangen, is beter zo.

DVR001
Geregistreerd lid

Bericht door DVR001 » vr 07 sep, 2012 20:59

Denk dat ik de beslissing genomen heb om de BSR 3" downpipe te kopen (heb mailtje gekregen en zijn E-gekeurd, maar spijtig genoeg niet passend op originele uitlaat) en te tunen tot stage 3 bij G-Ice (saabtuners)
is goedkoper dan maptun en BSR en heb ik geld voor een goede downpipe.
De BSR 3" downpipe vind ik het beste uitkomen, omdat dit de enige bleek te zijn met E-keuring.
Na de stage 3 tuning komt een op maat gemaakte 2,5" uitlaat zoals die van de aero, ééntje langs elke kant
de wagen zal ook volledig aero look (buitenzijde) moeten hebben met Eibach Pro kitje erop, dit is mijn doel

Heeft er iemand al stage 3 laten tunen voor de 9-3 1.8t bij G-ice?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 07 sep, 2012 22:34

@DRV001,
Helaas opgeruimd, die fotobestanden toen de CB-802 was verkocht :oops:

Maar je kunt het zien op die kleine foto (boven het filmpje met de rode Saab) die je zelf hebt geplaats, daar is de Simota-filter aan de voorzijde voorzien van de rubberen bocht, daaraan zit weer een bijgeleverde alu-pijp die door hetzelfde gat gaat als de plastic aanzuigpijp van je standaard filter.

Plaats reactie