Brandstofbesparing + hoger koppel

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
BartW
Geregistreerd lid

Re: Brandstofbesparing + hoger koppel

Bericht door BartW » ma 30 jul, 2012 10:36

U-Poll schreef:Ik kop deze er wel in: contact opnemen met forummer G-ice.
Ik probeer g-ice al een paar maanden te contacteren maar hij laat niks van zich horen... :evil:

Hij heeft mijn pa zijn 9000 2.0 LPT 1996 ECU laten tunen naar stage 2... Maar dit is niet goed gebeurd waardoor de turbodruk doorvliegt naar 1.4 bar en terug naar 0.8 bar en weer naar 1.4 bar en weer terug naar 0.8 bar enz. (dit bij vol belasting)... ;-|+

3 wegklep is het niet, die heb k al vervangen,waste gate (lijkt me nihil) blijft de ECU alleen over...

Dus g-ice contacteren---> good luck! :roll:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 30 jul, 2012 21:48

Raar?! Per email?

Probeer het nog eens svp...
Toen je hier wegreed, was het toen wel goed, of was er iets waardoor we niet hebben kunnen testen?

BartW
Geregistreerd lid

Bericht door BartW » wo 01 aug, 2012 22:39

Via pb verschillende keren...

We hebben toen gewoon de ecu eruit genomen en aan de pc gehangen en daarna er weer ingestoken.. 3 wegklep zat er toen nog niet op... dus niet kunnen testen..

Misschien kunnen we nog een keer langs komen om het op punt te stellen?

grts
BartW

inactief
Geregistreerd lid

Brandstofbesparing + hoger koppel

Bericht door inactief » wo 01 aug, 2012 23:49

Doen we Bart, mail me anders even!

Weet je zeker dat de 3-weg goed is?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 02 aug, 2012 0:13

Ligt er ook aan hoe je tuned of het branstofverbruik gaat schelen... als je puur de turbodruk wat omhoog gaat gooien bijv. zal je auto er niet zuiniger van worden... Zal juist meer gaan zuipen als je de turbo gebruikt immers meer lucht = meer brandstof :)

Klinkt misschien gek maar 5% brandstofbesparing is ook wel te realiseren door je rijstijl aan te passen (kost niets, alleen wat moeite). Ik werd zelf gek van het tanken voor woon-werk verkeer (2000 km / mnd) en ben sinds een jaar 100 ipv 120 gaan rijden op de woon-werk ritten. Scheelt qua tijd nauwelijks en het rijdt veel relaxter, zeker in de ochtend en avonddrukte (files heb ik gelukkig weinig last van). De cruise control gebruikte ik altijd al, dat scheelt ook aanzienlijk. Het belangrijkste is dat het een enorm verschil maakt in het verbruik. Puur aan woon-werk kilometers rijd ik nu 7,5 L/100 km wat toch best zuinig is voor een 2.3 liter torretje met ventilator.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 02 aug, 2012 17:38

Door het verhoogde koppel (ook) laag in de toeren kun je eerder opschakelen. Daar valt een bezuiniging te behalen... kompleet in lijn met "het nieuwe rijden". Heb je echter een AUT zal je er niet echt iets van merken.
Een andere plaats waar wat te halen valt is in het ontstekingstijdstip (echter zijn veel tuners hier nogal makkelijk in... :lol: )... De extra efficientie die hier te behalen valt geld echter wel voor MAN als AUT.

Dus, ja... het zou kunnen dat je zuiniger kan rijden... Maar in de praktijk? :O: Waarschijnlijk niet... :wow:

My 2 pence...

PS. ...als je een rustige rijder bent kun je ook lekker smalle eco banden steken en die extra hard oppompen... scheelt je zo een paar % op je verbruik :-P+

BartW
Geregistreerd lid

Bericht door BartW » zo 26 aug, 2012 17:31

G-ice schreef:Doen we Bart, mail me anders even!

Weet je zeker dat de 3-weg goed is?

Hallo G-ice, ik heb je ondertussen 2 keer een pb gestuurd en ik denk dat je ze alle 2 hebt gelezen, maar ik heb nog niets van je gehoord..

Ik probeer het dan via deze weg, omdat je hierboven wel reageerde !

grts
BartW

Mikeopel
Geregistreerd lid

Bericht door Mikeopel » ma 27 aug, 2012 19:09

als je brandstof wilt besparen moet je wat gaan doen aan je CV-waarde, die van een saab is niet bijzonder laag.
je zou eens in aerodynamica gaan verdiepen, dan zie je dat je daar best nog wel veel tehalen valt. :jumper1:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 27 aug, 2012 19:22

Ja, vooral al je gemiddelde snelheid nog geen 60km/u is... veel hoger kom ik in iedergeval niet op weg naar mijn werk... Maar idd alle beetjes helpen.

Maare... Ik zeg: lean burn :twisted:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 28 aug, 2012 8:31

BartW schreef:Ik probeer het dan via deze weg, omdat je hierboven wel reageerde !
grts
BartW
Maand niet reageren op bovenstaande en dan van mij verwachten dat ik wél binnen no time reageer (én de weekend planning omgooi)...
Er gaat hier iets niet helemaal goed met jouw manier van communiceren!

@evo
Ik kan niet wachten tot jij lean burn gaat toepassen, dit is écht een evo project!

Plaats reactie