SAAB met Limited Slip Differentieel ervaringen topic

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » di 24 jul, 2012 1:25

Hoi Allemaal,

Ik ben dus zeer benieuwd naar de ervaringen met het rijden met een Limited Slip Diff. :D
Heb er zelf een op de plank liggen wachtend om gemonteerd te worden.
Ik zit alleen nog een beetje tegen de hoge inbouwkosten aan te hikken...

Merk je alleen on the limit, dat je SAAB voorzien is van een sper? Of is dit ookal bij normaal rijden?

Zelf heb ik namelijk geen last van tractie problemen met 315pk en 450Nm, ook niet bij volgas in de 2de versnelling met nat wegdek.
Ook heb ik geen last van een trekkend stuurwiel. Dat was bij mijn 9-3 met alles geupgrade aan het onderstel toch wel het geval..

Trollspeed en Injectie, kom der maar in.

Gr

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: SAAB met Limited Slip Differentieel ervaringen topic

Bericht door Areyonga » di 24 jul, 2012 3:19

Ik heb het gevoel alsof ik de klinkers eruit trek bij het maken van een bocht... :)
Vol gas door bochten, hij trekt je er wel doorheen.

Rotondes rijden gaat wat stroever, hij wil namelijk erg graag rechtdoor.
En beide handen aan het stuur houden...

Oh ja, dit alles is wel bij m'n 2liter 96V4 :D

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 24 jul, 2012 8:25

Gevoeliger op spoorvorming. trekken in het stuur als je met regen over de witte blokken van de invoeger acceleerd met iets teveel power. aqauplaning op een voorwiel wordt ook doorgeven met een rukje in het stuur. (ik rij momenteel met bijna gladde (3 mm) banden dan is gripverlies goed merkbaar)
rotondes en keren op de weg gaan eigenlijk vrij soepel. Weet niet wat areyonga voor een sper heeft. Maar zo te horen heeft hij een platensper. IK heb een wormsper en dat maakt in die situaties een groot verschil. Onze 900NG circuitauto heeft ook een platensper die wil amper de bocht om.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » di 24 jul, 2012 8:58

Als je zegt dat je geen tractieproblemen hebt, heb je het dan over bochten of rechtuit? De sper gaat je helpen bij verschil in grip tussen links en rechts. Dat verschil kan natuurlijk van wegdek komen maar treed vooral op als in een bocht het binnenste voorwiel druk verliest tov buitenste voorwiel....
Als je nooit last hebt van een binnenste voorwiel die tractie verliest ga je niet hard genoeg door de bochten ;-)

Verder klinkt het commentaar van Injectie herkenbaar en logisch.

Het rotondeprobleem zou inderdaad met een torsendiff geen probleem mogen zijn zolang je niet teveel op het gas staat. Het torssen concept begrenst namelijk verschilsnelheid als functie van ingaand koppel, dus weinig koppel = (nagenoeg) geen sperwerking.

sonett003
Geregistreerd lid

Bericht door sonett003 » wo 25 jul, 2012 16:26

Het limited slip dif bij de 2 liter V4 van Areyonga en bij de TT Hill Climber van mij is inderdaad een inwendig (origineel Saab) lamellen of platen differentieel.
Zoals Hanm al stelt voornamelijk nodig als je met vermogen de bocht doorgaat. Bij de 160+ pk voor de V4 en 90+ pk voor de TT bij respectievelijk 800 en 710 kg gaan de bandjes aan de binnenkant zonder diflock echt wel spinnen :shock:
Inderdaad de Torsen dif zoals gebruikt in de 9-5 grijpt veel soepeler aan dan de platen dif, maar ja daar zit dan ook circa 35 jaar ontwikkeling en een ander werkingsprincipe tussen.
Kortom bij veel vermogen voor bepaalde toepassingen een welkom accessoire, comfort verhogend werkt het "oude" platen dif bij het sturen bepaald niet, en in tegenstelling tot wat veel mensen denken heft het de wielspin bij flink rechtuit accelereren niet op, er moet toch nog een beetje lol over blijven :roll:

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » do 26 jul, 2012 10:44

Vooral lol, als in http://www.youtube.com/watch?v=IWiYcRApXU0" onclick="window.open(this.href);return false; :D

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 26 jul, 2012 12:23

Geweldig :)

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » di 31 jul, 2012 12:03

Hier nog even wat reply's van uit de UK.

Had daar ook een topic aangemaakt, ze zijn daar toch wat serieuzer qua tunnen dan hier.
Bascially you will feel it in any corner where you have some power (even maintaining neutral speed) being applied as it changes the torque distribution compared to a standard diff
I second (or third? forth?!) this: on bumpy country roads I find myself gripping the steering wheel pretty hard to counter the rather unpredictable 'tug' I get as it feels as if its tramlining around (indeed, first time I thought this was due to the new wheels/tyres I'd just had fitted, but proved to simply be a coincidence of timing). On a smooth country road, wow!: it will pull thorugh corners with pace and zero fuss, getting the power down evenly and feeling a little, well, almost 4wd-esque in its out-right grip and composure (and yes, I do have my prior ownership of an Integrale Evo as a comparison!).

You'll love it!
All of which explains why the original Focus RS got such mixed reviews from the press due its Quaiffe diff...those who tested it on nice smooth surfaces found it incredible, those who tested it on bumpy Welsh and Yorkshire B-roads found it a bit of a handful - well, it keeps you alert!!
Best mod ever! Wish I got this bad boy fitted 1st, better still it should've come as standard.

You quickly get used to driving the car slightly differently to take advantage of the LSD. I got so used to it infact that when I was given a loan car (another 9000) while mine was in for repairs I forgot it didn't have one installed and gave myself such a fright on my favorite B road as I almost went straight on into the scenery :lol:

I also remember being 'followed' by a good friend of mine in his Starlet GT Turbo and he remarked that my car defies the laws of physics it goes so quick around the corners he couldn't keep up. Now though, this little Starlet has an agressive 2way LSD fitted things are more interesting on a late night B road blast.

A word of warning though, you will need to keep your wits about you, corners are over and done with alot quicker than you expect
My 9000 with LSD is great, you can feel the power moving when in a sweeping corner, but it does not snatch.

Corners are completed with far less steering input.

300bhp and LSD will spin both front wheels in the dry when being to excitable in 2nd and it's even done it at 90 in 3rd at Goodwood.
As said it can be one of the best chassis mods you can do, I saw improvements from uprating the bushings, Suspension, Bracing and tyres but the LSD was the icing on the cake.

Long sweepers are a joy at full throttle in 3rd or 4th, You can pretty much steer the car with the throttle. As mentioned you have to have your wits about you and keep a firm grip of the steering wheel especially in a 9-3 when overtaking and on uneven road surfaces :lol:

I have driven both my 9-3 and a 9-5 Aero with Quaife LSD's fitted, Due to the 9-5's better chassis and extra weight the LSD works even better especially in lower speed corners where the 9-3 wants to spin the power away the 9-5 is a bit more planted in that respect.

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » di 31 jul, 2012 12:07

trollspeed schreef:Bij mijn 95 heeft het heel veel goeds gebracht omdat de tractie zonder tcs ver te zoeken was
Ik had wielspin tot aan de vierde versnelling als ik goed gas gaf...
Dit werd een stuk verbeterd daar ik maar tot de tweede versnelling wielspin kreeg.
Ook is de vering van de auto heel belangrijk sinds de coilovers werd het rij en acceleratie gedrag een stuk verbeterd daar de 95 niet meer achterover ging hellen bij stevig gassen.
Wel in de scherpe bochten aan het stuur denken die kan hij fel optrekken in de stand links of rechts blijven staan, dus terug sturen!

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 31 jul, 2012 13:53

Waarom nou toch al die goede ervaringen... De pot met geld is op! :|
Maar ik ga deze onthouden voor als ik mijn koppelingsplaten wissel: direct bak er af, revisie, en Lsd er in! :mrgreen:

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » vr 10 aug, 2012 1:55

Beste mod op mijn 9000 vind ik juist de LSD. Ik noem het batmobile effect, want met gas geven in een bocht ga je naar binnen (maar niet halverwege de bocht loslaten, dan glij je naar buiten). Echter over de slechte weggen rijden is blijven sturen. En met inhalen met terugschakelen naar 2 en vol gas geven wordt je gelanceerd naar die baan ernaast - best raar en mogelijk gevaarlijk als je niet snel kan bijsturen.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 10 aug, 2012 6:05

inhalen is bij mij terug naar z'n drie. Maar het effect wat je beschrijft is idd zeer herkenbaar.
MEt dat bocht insturen bij gas geven: Vooral klaverbladjes gaan enorm goed. Met 80 de bocht inhangen, zien dat de bocht vrij is en dan met 120 de bocht uitkomen. Geeft erg rare gezichten van die mensen die willen uitvoegen waar jij net die strook op komt vliegen.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 10 aug, 2012 6:33

Een klaverblad kan toch wel harder dan dat? Of ligt een classic zoveel beter op de weg dan een 9000/9-5?

Met 80 heb ik bij de meeste klaverbladen nog niet het idee dat de auto moeilijk gaat doen namelijk..

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 10 aug, 2012 8:08

Ik kijk graag eerst effe die bocht een beetje in voordat ik hem aanval. als ik halverwege gas moet lossen voor een voorganger die daar rijdt begin ik er niet aan. De meesten vinden 60 al hard door zo'n bocht.
EN remmen in zo'n scherpe bocht is geen optie.

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » vr 10 aug, 2012 10:30

Coenwagner schreef:
trollspeed schreef:Bij mijn 95 heeft het heel veel goeds gebracht omdat de tractie zonder tcs ver te zoeken was
Ik had wielspin tot aan de vierde versnelling als ik goed gas gaf...
Dit werd een stuk verbeterd daar ik maar tot de tweede versnelling wielspin kreeg.
Ook is de vering van de auto heel belangrijk sinds de coilovers werd het rij en acceleratie gedrag een stuk verbeterd daar de 95 niet meer achterover ging hellen bij stevig gassen.
Wel in de scherpe bochten aan het stuur denken die kan hij fel optrekken in de stand links of rechts blijven staan, dus terug sturen!

klopt :twisted:

Plaats reactie