BioPower software en LPG

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
rs13
Geregistreerd lid

BioPower software en LPG

Bericht door rs13 » do 26 apr, 2012 16:42

Ha heren en dames,

Na een aantal heerlijke duizenden km op e85 ben ik toch gezwicht voor de lage literprijs van LPG. Op dit moment heb ik een vloeiende heerlijke biosoftware van Gijs erin zitten, echter is mijn vraag of ik nu een einde moet brengen aan de mogelijkheid om op e85 te kunnen rijden.

Millerman vertelde mij dat hij zonder problemen op zijn biopower software rijdt en zolang hij ervoor zorgt dat er geen e85 meer in de tank zit voordat hij overschakelt op LPG dat alles prima functioneert. Echter vertelde hij ook dat anderen wel problemen hebben ervaren met rare adaptie waarden. Gijs gaf mij ook aan dat biopower software en LPG niet samen gaan. Ik heb hem nog niet gevraagd waarom niet, dus bij deze Gijs :wink: .

Waar ik vooral naar op zoek ben zijn mensen die dit hebben geprobeerd. Ik heb wel wat oude topics gelezen maar deze wijzen allemaal op problemen bij het overschakelen van e85 (dus een tank met een mix van e85 of alleen e85) naar gas. Ik snap dat dit inderdaad voor problemen zal zorgen mits de gasboer hier niks voor heeft geregeld. Maar zijn er behalve Millerman nog mensen die hiermee rijden zonder of met eventuele problemen?

Lijkt mij namelijk gewoon leuk om op 3 fuels te kunnen rijden en tja... dan neem ik voor lief dat ik, wanneer ik weer op lpg ga rijden eerst het e85 eruit moet moet wassen met euro.

yellow-sonett
Geregistreerd lid

Re: BioPower software en LPG

Bericht door yellow-sonett » do 26 apr, 2012 17:14

Ooit eens een topic hierover gestart.

viewtopic.php?f=51&t=104027

Ik rij met een 9-5 2.0t biopower met Hirsch stage 1 en prins VSI lpi.
Als er meer dan 50% E85 in de tank is dan is starten zeer moeilijk en zijn er backfires bij acceleratie vanuit lage belasting (bvb bij inhalen vrachtwagen)
Ik zorg er gewoon voor van minder dan 1 tank op 2 E85 te tanken (in Frankrijk minder dan 1 Euro per liter !) en vooraleer in te halen de wagen eerst in de toeren gaat.
Als je LPG rijdt dan doe je sowieso lang met 1 benzine tank.
E85 is wel de 'fun' brandstof !

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » do 26 apr, 2012 19:27

Ok, dus op zich al twee mensen die zonder problemen op bio software rijden. Ook jij dus zolang je benzine tankt, geen probleem met de software... Thanks for the feedback Yellow -Sonett.

Weet iemand ook hoeveel cc de standaard aero benzine injectoren zijn? Ik heb nu de 630cc deka's maar het is wel van belang voor de LPG inbouwer (Wallinga in Eindhoven) om te weten hoeveel procent deze afwijkt van de standaard maat om zo de aansturing te kunne aanpassen denk ik.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 26 apr, 2012 23:23

Zolang de ECU zich op benzine (zeg max 10% a 20% Ethanol) heeft geadapt kun je overschakelen naar LPG. De LPG computer, welke geslaved is van de Trionic7, is namelijk standaard gecalibreerd voor benzine. Indien je Trionic7 zich naar bijv 50 Ethanol heeft geadapt en je schakelt over naar LPG loopt je wagen veel te rijk (en heeft een lekker scherpe ontsteking :mrgreen: en foute start "mappen" ).

Dus eigenlijk gaat het niet, want je kunt niet zomaar van elk mengsel Benzine - E85 naar LPG overschakelen. Echter als je eerst je ECU laat adapten, of je stelt deze handmatig (bijv via de SID (ja, dat kan...) :wow: in op een mengsel van minder dan zeg 20% E85, dan kan het wel.

Ben overigens benieuwd wat ze bij wallinga zeggen als je met je deka's aan komt... Ik wil mijn LPG installatie ook nog laten herprogrammeren voor deka's (de 875's...) maar ben er nog niet aan toe gekomen. Houd je ons op de hoogte?

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » vr 27 apr, 2012 8:42

He Evo,

Ja die redenatie die jij uitlegt snap ik en op basis daarvan zie dan ook de noodzaak niet om andere software te gebruiken. Waarom Gijs dat wel adviseert is mij nog even onduidelijk dus nogmaals even de vraag aan Gijs of wij iets over het hoofd zien?

Ik heb Wallinga verteld dat ik grotere injectoren heb en hij vond dit geen probleem. Ik kan me voorstellen dat hij in de software van Vialle een correctie kan aanbrengen voor de injectoren. Echter zal hij hiervoor denk ik wel de standaard maat van de injectoren moeten weten zodat het relatieve verschil bepaald kan worden? Ik heb alleen de standaard maat van aero injectoren nog niet kunnen vinden.

Millerman rijdt met een uprated FPR en Vialle heeft volgens hem e.e.a. herschreven in hun software om dit te behappen. Wallinga gaf aan dat zij normaal gesproken 2 dagen doen om een inbouw maar gezien mijn wens mijn auto als project wordt gezien en daardoor wat langer in behandeling is bij ze.

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte en indien iemand mij kan helpen aan de standaard maat injectoren, graag! :mrgreen:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 27 apr, 2012 8:54

evo schreef:Indien je Trionic7 zich naar bijv 50 Ethanol heeft geadapt en je schakelt over naar LPG loopt je wagen veel te rijk (en heeft een lekker scherpe ontsteking :mrgreen: en foute start "mappen" ).

Dus eigenlijk gaat het niet
Daarom gaat het niet, omdat dit gegarandeerd een keer gaat gebeuren!

Redeneren we andersom: Je rijd op LPG, om wat voor reden dan ook (je parkeert op een helling bijv.) gaat de computer opnieuw rekenen terwijl je het even niet door hebt, druk, druk, druk. Dan weet ik niet zeker of dat goed gaat. Nooit getest.

Maar het staat je vrij gas in te bouwen op de biopower software, het is en blijft jouw auto dus jouw keuze...

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 27 apr, 2012 8:56

Maar zolang je geen E85 in de tank gooit, geeft de software (bij mij) geen problemen met adapties. Als je dan wel E85 in de tank gooit, moet je die gewoon lekker leegrijden, volgooien met benzine en adaptie laten uitvoeren voor je weer naar LPG overschakelt.

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » vr 27 apr, 2012 9:09

OK, even een geheel praktische vraag, als ik nu alleen nog maar euro 95/98 tank en lpg, dan is er geen reden tot overstappen op andere software toch?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 27 apr, 2012 9:14

Voor mij niet, ik rijd al op Biopower-software sinds ik die installatie heb. Nooit een probleem mee gehad (en nog nooit E85 in gegooid). Mijn benzinetank is bijna leeg, ik zal binnenkort eens proberen of adaptie op E85 wel goed gaat. Dan schakel ik LPG gewoon even uit.

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » vr 27 apr, 2012 9:25

Ok... spannend... :twisted:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 27 apr, 2012 10:03

G-ice schreef:
evo schreef:...Dus eigenlijk gaat het niet...
Daarom gaat het niet, omdat dit gegarandeerd een keer gaat gebeuren! ....
Jep, dus tenzij je heel erg met je wagen bezig bent en je alle gekke en mindergekke adapties direct op valt en weet hoe daarmee om te gaan (en dus ook alle andere bestuurders....) lijkt het me niet wijs te doen.

(maar het kan wel :-P+ ....)

Overigens zijn er er wel meerdere die trifuel rijden. Een van de problemen die men oa ook tegen kwam was dat Trionic7 soms het e85 percentage probeerde vast te stellen terwijl men op LPG reed... Gaat ook niet goed... :-P+

Er is overigens een nette manier om LPG installaties e85 "aware" te maken (via can-bus en waarschijnlijk ook wel over OBDII) maar daar maakt, bij mijn weten, geen enkele gas-boer gebruik van... :(

Voor mijn 9-3 heb ik daarom besloten om E85/LPG te gaan (moet eerst nog wat andere zaken goed krijgen...). Maar, dus geen "flex" in de zin elke verhouding benzine - e85 maar alleen e85 of LPG... Ik acht de dichtheid e85 en LPG tankstations groot genoeg om niet voor problemen te komen staan. En voor als..., neem ik een extra benzine ECU mee welke je zonder gereedschap kunt aansluiten...

Maar, consumer ready.... trifuel? Neuh, niet als je het mij vraagt. Zitten nog teveel haken en ogen aan. :roll:

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » do 03 mei, 2012 9:13

Vandaag nog even met Wallinga contact opgenomen om e.e.a. na te vragen m.b.t. e85 en LPG. Hij vertelde mij dat dat totaal geen probleem is met de Vialle software. Deze is aangepast om ook met bi-fuel auto's om te gaan. Volgens Wallinga kan ik er euro of e85 in gooien, dat maakt niks uit en hij herkent en begrijpt dat op het moment van overschakelen naar LPG.

Ik ben blij dit te horen... Denk dat ik voor de zekerheid maar met een pure e85 tank daar heen rijd... dan kunnen ze dat bij inbouw gelijk zien en testen....

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 03 mei, 2012 9:18

Ik heb toevallig afgelopen week E85 getankt, in totaal ongeveer 33% ethanol in de tank schat ik. Dat ging allemaal prima. Ik zal nog eens proberen een stage 1 te flashen en de tank helemaal volgooien op E85. Kijken wat er dan gebeurt.

Overigens gaf Vialle mij een compleet ander antwoord. Stuur me je mailadres, zal ik het mailtje van Vialle naar je doorzetten. Wallinga heeft er wel veel kennis van, dus ik ben benieuwd waar het verschil in inzicht vandaan komt. Ik kreeg de indruk dat Vialle niet happig was op dingen die 'niet-standaard' zijn. Ik ben ook erg benieuwd of het lukt met je aangepaste injectoren, dat is voor mij ook erg interessant :D

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » wo 30 mei, 2012 10:01

Intussen is mijn Vialle LPI installatie gemonteerd. Er zitten 5 donkerbruine LPI injectoren in. Dit zijn tot op heden de grootste injectoren van Vialle.

Het geheel werkt i.c.m. bio software en tot nu toe heb ik geen problemen, ik rijd er nu net een week mee. De auto rijdt echt heerlijk en voelt ook even snel als op euro 98. De software zou rond de 280pk moeten leveren op LPG. Ik heb tevens de Siemens 630 deka injectoren en hier is rekening mee gehouden in de software van Vialle. De eerste keer dat ik mn auto ophaalde bleek hij bij vol vermogen te stotteren. Ik ben toen teruggeweest en de auto is nogmaals onderzocht en ook bij Vialle geweest om e.e.a. te programmeren. Uiteindelijk bleken de bougies de boosdoener, deze waren namelijk op. Ik ging er vanuit dat de gasboer er wel nieuwe in zou zetten en hij dacht dat hij me had gevraagd nieuwe bougies in te doen... nouja was ff misverstand.

Nu rijdt de auto echt super goed. Ik weet alleen nog niet zeker of hij ergens bij een bepaald toerental overschakelt naar benzine. Eerst was dit wel het geval maar nadat hij bij Vialle is geweest is er e.e.a. gewijzigd in de software en ik kan bijna geen benzineverbruik constateren. De gasboer laat mij nog weten hoe e.e.a. nu is geprogrammeerd. Vialle heeft aangegeven nergens problemen te hebben gehad met een te arm mengsel met deze grotere injectoren. Dus ik vermoed dat hij niet overschakelt... Maar goed, dit moet nog bevestigd worden. Ik heb wel het vermoeden dat ik nu niet van een volle tank e85 zonder problemen op gas kan overschakelen maar heb dit ook nog niet geprobeerd. Wat natuurlijk wel kan is bv een volle tank e85 oprijden, dan weer benzine tanken en daarna weer op lpg overschakelen. ZO kan ik mezelf toch nog trakteren op wat extra fun eens in de zoveel tijd... :mrgreen:

Ik houd jullie op de hoogte....

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 30 mei, 2012 13:30

He, da's goed nieuws!

Ben erg benieuwd of je op de langere termijn nog wat quirks gaan opvallen.

Plaats reactie