Vacuum, turbodruk en instellen dumpvalve (continued)

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gerard Nijenbrinks
Geregistreerd lid

Vacuum, turbodruk en instellen dumpvalve (continued)

Bericht door Gerard Nijenbrinks » di 17 apr, 2012 20:35

Ik heb in een andere thread absolute waarden van het vacuüm in de inlaat van een 9-3 HP Turbo opgevraagd om er mee aan de instelling van een dumpvalve te kunnen rekenen.

Nu lijkt het alsof ik de dumpvalve in kwestie niet zo kan instellen dat hij goed werkt. Hij wordt of open gedrukt door de turbosruk, of anders wordt hij niet meer opengezogen door het vacuum omdat dat niet genoeg kracht op de zuiger kan uit oefenen. Zou iemand daar eens met mij overheen willen lezen, en bevindingen delen?

Eerst even een paar waarden (gemeten en via het forum verkregen);
- bij stationair heerst er een onderdruk van 0,5 bar die de dumpvalve zuiger open trekt (wil trekken)
- bij met hoge toeren gas loslaten heerst er een onderdruk van 0,8 bar maximum die de dumpvalve zuiger open trekt (wil trekken)
- hoge toeren heerst er een turbo overdruk van 1,0 bar maximum die die dumpvalve zuiger open wil drukken.
- de diameter van de zuiger is 25 mm, dus de oppervlakte is 491 mm2 oftewel 4,91 cm2
- de veer van de dumpvalve is in te stellen dat hij opent vanaf een kracht van 3,1 kg.

De diameter van de zuiger is 25 mm dus de oppervlakte is 491 mm2 oftewel 4,91 cm2. Bij stationair geeft een 0,5 bar onderdruk dus een zuigkracht van (1 bar is 1,02 kgf/cm2; 0,51 x 4,91 cm2) 2,5 kilogram op de veer. Ik heb gemeten dat de veer op de meest losgedraaide stand van de dumpvalve 3,1 kg kracht nodig heeft om de klep te openen - dus dat is voor stationair dus prima; de klep blijft keurig dicht.

Maar de klep wordt aan de andere kant bij (volle) turbodruk ook door de turbodruk open gedrukt (in plaats van door het vacuüm open gezogen). Mijn turbo geeft een druk van 1,0 bar en geeft dus een kracht op de veer van de dumpvalve zuiger van (1,02 x 4,91) 5 kg. Kortom de turbodruk zou de BOV met de instelling open drukken - dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus verder de dumpvalve veer verder indraaien (of de zwaardere veer plaatsen) zodat de veer minimaal 5 kg kracht nodig heeft om de klep te openen.

Maar dan gaat hij niet open op het vacuüm van 0,8 bar bij met hoge toeren gas loslaten (want dat levert maar een (zuig)kracht op de veer op van max 0,8 bar x 1,02 x 4,91) 4 kg. Bij met hoge toerentallen gas loslaten is er eerst ook nog wel even de turbodruk die meehelp openen, maar die druk is gelijk weg zodra de dumpvalve ook maar ietsje opent.

En daar is het nou juist net wel om te doen, dat hij juist open gaat als je met hoge toeren je gas loslaat zodat de turbo z'n lucht/druk kwijt kan en door blijft draaien... Kortom deze dumpvalve werkt niet goed, of is in ieder geval niet goed in te stellen, voor mijn motor. Of hij gaat lekken met volle turbodruk, of hij gaat niet open onder vol vacuüm.

Met de 'gewone' 185 pk 9-3 turbo's gaat dat wel goed, want daar levert de turbo maar een druk van 0,73 bar wat zo'n 3,5 kg kracht op de veer geeft. Dat is minder dan de kracht van het vacuüm en dus is hij zo in te stellen dat hij wel open gaat bij vacuum, maar niet bij maximale turbo druk. En dat lukt met mijn systeem dus niet.

Het lijkt er op dat ik een dumpvalve nodig heb met een dubbele zuiger of zoiets, waar het zuigeroppervlakte van het vacuüm gedeelte groter is dan de oppervlakte van de klep waar de turbodruk tegen aan drukt. Dan zou het wel kunnen werken. Of toch gewoon de standaard Bosch blijven gebruiken...

Groet,

Gerard

EdjeK
Geregistreerd lid

Re: Vacuum, turbodruk en instellen dumpvalve (continued)

Bericht door EdjeK » di 17 apr, 2012 23:34

Komt erop neer dat de zuiger stationair dicht moet staan ,je wilt niet dat de motor via de blow-off valve valse ongefilterde lucht pakt.

Als de motor op druk is ,drukt positieve druk aan onderkant evenals de bovenkant van de zuiger(er is tenslotte geen vacuum)
Pas als je van het gas afgaat zorgt de positieve druk aan onderkant van de zuiger en vacuum bovenop zuiger ,dat de klep opengaat en afblaast.

Formaat zuiger is niet erg van belang ,veerdruk wel.
Aangezien iedere auto een ander vacuum heeft ,kun je deze vaak instellen of vervangen.

In jouw geval ,dus instellen dat stationair de zuiger dicht blijft.

Succes

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 18 apr, 2012 0:33

Bij de meeste Forge dumpvalve's kun je toch voor een paar cent een veren setje in verschillende kleuren kopen. Veelal gewoon een kwestie van experimenteren tot je de veer met de juiste tegendruk hebt gevonden.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 18 apr, 2012 10:31

Maare.... die met die Bosch dingen is toch niets mis mee? Dingen houden met gemak 1.5 bar :wow: en doen verder ook hun werk vrij goed...

Wat is exact je probleem...? Wil je persee BOV van merk X installeren? Of wil je een T7 die afblaast naar atmosfeer?

Gerard Nijenbrinks
Geregistreerd lid

Bericht door Gerard Nijenbrinks » wo 18 apr, 2012 12:06

evo schreef:Maare.... die met die Bosch dingen is toch niets mis mee? Dingen houden met gemak 1.5 bar :wow: en doen verder ook hun werk vrij goed...

Wat is exact je probleem...? Wil je persee BOV van merk X installeren? Of wil je een T7 die afblaast naar atmosfeer?

Bosch zegt zelf dat hun BOV's als op de 9-3 gemonteerd (artikelnummer 0280142103) gezien moet worden als een service onderdeel (net als bijvoorbeeld je riemen en bougies) en na een jaar of 5 - vond ik ook vreemd dat daar een tijd aan gekoppeld was en geen km's - vervangen zou moeten worden.

Overigens heeft Bosch (en dus Saab) artikelnummer 0280142103 vervangen door artikelnummer 0280142110. Die laatste heeft een bronzen zitting in plaats van plastic en zou wat langer mee moeten kunnen. Behalve aan het artikelnummer kun je ook in de uitblaasmond van de klep zien welke je hebt (dan hoeft er maar 1 slang af en niet helemaal want het nummer staat aan de onderkant). De vernieuwde/verbeterde versie heeft een klep die niet vlak is maar waar een soort puntje op zit. En dus bronskleurig in plaats van grauw plastic (als alles schoon is van binnen)

Bosch mag deze artikelen niet los aan een garage of particulier leveren, omdat ze exclusief voor Saab gereserveerd zijn. Ik heb wel vernomen dat exact hetzelfde artikel onder een ander nummer aan VAG geleverd word, maar ook daar hetzelfde verhaal - alleen via de dealer te leveren.

Mijn 9-3 is een T5 overigens, dus die kan zonder problemen naar buiten afblazen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 18 apr, 2012 13:22

http://www.rendcarparts.nl/4/nl/rd-Saab ... php?back=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun je gewoon kopen die dingen... Maar jij heb nu een andere gekocht die je wilt plaatsen begrijp ik.

Met mijn (een willekeurige) aftermarket BOV (na eerst de BOV "netjes" gemaakt te hebben, was zo lek als een mandje...) heb ik geen aansturings of reactie problemen. http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dum ... rande.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom denk je ook alweer dat ie het niet goed doet? Haal je je gewenste druk niet? Klapt de boel bij plots van gas af gaan? :mrgreen:

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » wo 18 apr, 2012 16:52

Volgens mij zitten dezelfde bosch BOV's ook op Porsches en nog tientalle andere turbomotoren, lijkt met weinig exclusief Saab aan.

Gerard Nijenbrinks
Geregistreerd lid

Bericht door Gerard Nijenbrinks » wo 18 apr, 2012 17:25

AR schreef:Volgens mij zitten dezelfde bosch BOV's ook op Porsches en nog tientalle andere turbomotoren, lijkt met weinig exclusief Saab aan.
Dat klop. In ieder geval weet ik dat (technisch) precies dezelfde BOV ook door VAG gebruikt wordt, maar dan heeft hij een ander artikelnummer; ook die levert Bosch zelf niet los, alleen via de dealer.

Verder zijn er heel veel van deze BOV's die uiterlijk precies gelijk zijn, maar technisch (qua veer of qua diameter van het membraan) verschillen. En dan heb je nog dezelfde met een andere aansluitmaat (32 mm bijvoorbeeld i.p.v. 25 mm).

Het is ook niet dat deze standaard BOV's niet te krijgen zijn, alleen niet via het Bosch Car Service Centre.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 18 apr, 2012 18:00

Tja, met de BOV van R&D die Evo vermeldt ben je voor 60 euros inclusief btw misschien van je probleem af.
Anders gewoon een passende echte Forge met eventueel een extra veren setje en je kunt lekker atmosferisch gaan afblazen met je T5 :O:

Gerard Nijenbrinks
Geregistreerd lid

Bericht door Gerard Nijenbrinks » wo 18 apr, 2012 18:19

carlsson schreef:Tja, met de BOV van R&D die Evo vermeldt ben je voor 60 euros inclusief btw misschien van je probleem af.
Anders gewoon een passende echte Forge met eventueel een extra veren setje en je kunt lekker atmosferisch gaan afblazen met je T5 :O:

Zo één bedoel je? http://www.biesheuvel.nl/store/product/ ... _off_valve" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt me ook best een goed idee ;-)

G

Gerard Nijenbrinks
Geregistreerd lid

Bericht door Gerard Nijenbrinks » wo 18 apr, 2012 19:01

Ook mooi inderdaad, maar die blaast niet atmosferisch af, toch?

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 18 apr, 2012 19:11

Als je er niks tussen zet wel... Maar dan zou ik niet voor deze gaan idd :mrgreen:.

Plaats reactie