turbo TDO4 op een 900NG

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
jesse_900ng
Geregistreerd lid

turbo TDO4 op een 900NG

Bericht door jesse_900ng » do 12 apr, 2012 19:52

hallo
ik rij een saab 900NG uit 94 en ik kan voor weinig aan een tdo4 turbo komen van een 9000 2.3 aero.
hoeveel vermogens wint kan ik hiermee krijgen en wat heb ik allemaal nodig om dit pas te maken?

heb verder het volgende op me auto:
jt 3 inch downpipe+uitlaat.
openlucht filter.
stage 1 ecu

ik hoor graag van jullie ! :)

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: turbo TDO4 op een 900NG

Bericht door jansen » do 12 apr, 2012 20:00

ik rij een saab 900NG uit 94 en ik kan voor weinig aan een tdo4 turbo komen van een 9000 2.3 aero
Nou weet ik dat die turbo op zo,n 9000 Aero er ietjes anders gemonteerdt zit kwa uitlaat bevesteging zit namelijk rechts en bij die 900ng zit ie net andersom maar ofdat ie simpel is om te draaien ik betwijfel het.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » do 12 apr, 2012 20:09

Als het goed is kun je die turbo 's alle kant op draaien. Heb een uitgeboorde T28 van een 9000 op mijn 9-5 liggen. Alleen wastegate kan roet in het eten gooien.

Is trouwens niet te doen als je dit ergens laat doen. Leidingen set heb je nodig en heel het feest. En de aansluiting op je snorkel zal wel anders zijn...

En je flens is denk ik ook anders(aansluiting op je spruitstuk). Ook komt mijn DP tegen de carter omdat het uitlaat huis korter is dan originele turbo...

Dus als je veel vrijen tijd hebt: dan kan het.
Heb je dat niet en niet voldoende geld om heel dat custom circus te bekostigen dan niet, denk ik :mrgreen:.

Dit zal een beter oplossing zijn:
http://www.saab-tuners.com/nl/the-shop/ ... ge-1-turbo
wel samen met dit:
http://www.saab-tuners.com/nl/the-shop/ ... aab-tuning
en een leiding setje.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » do 12 apr, 2012 21:40

jesse_900ng schreef:openlucht filter.

:)
:nono:

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » do 12 apr, 2012 21:58

Mijn turbo draait nog steeds rond met een openlucht filter :mrgreen:. Ligt er maar net aan waar je hem plaatst :O:

jesse_900ng
Geregistreerd lid

Bericht door jesse_900ng » do 12 apr, 2012 23:55

ik rij ook al wel een tijdje met me filter en tot nu toe geen problemen haha
maar is er niemand die dit al een keer geprobeerd heeft ?
denk dan toch maar zelf proberen !!

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 13 apr, 2012 0:19

jesse_900ng schreef:ik rij ook al wel een tijdje met me filter en tot nu toe geen problemen haha
Let goed op hoe dat ding gemonteerd zit. Je zal niet de eerste zijn bij wie de turbo volledig gezandstraald wordt.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 13 apr, 2012 1:18

Heb een TD04 op een NG900 gehad. In combinatie met een Hirsch stage 1, viggen intercooler en 3 inch JT catback leverde dat 250pk op tijdens een vermogensmeting op de rollenbank.
Mijn TD04 kwam van een 9-5 Aero / 9-3 Viggen.

Om het passend te maken is er om te beginnen een setje olie- en waterleidingen nodig waarvan Max al een link heeft geplaatst.

De turbo zit op een 9000 andersom gemonteerd. Als je voor de auto staat zie je de downpipe aan de linkerkant zitten. Bij een NG900 zit de downpipe aan de rechterkant. De turbo kan echter gewoon 180' gedraaid worden. De aansluiting voor de downpipe is hetzelfde voor een NG900 en 9000. Op mijn 9-5 heb ik ook een 9000 turbinehuis gehad, dat past.
De flens van het uitlaatspruitstuk is ook geen probleem: dat is allemaal T25 flens. Alleen de allereerste 9000 turbo modellen hadden een T3 flens.

Tot zover valt het dus mee.

Om de wastegate actuator te kunnen monteren zal je moeten improviseren.
Op onderstaande foto zie links een 9-5 Aero / 9-3 Viggen TD04 en rechts een 9000 Aero TD04. Als je goed kijkt zie je dat de plaats van de bevestiging van de actuator op het compressorhuis anders is. Ten opzichte van de uitlaat van het compressorhuis zit de bevestiging verder weg. Hierdoor ontstaat een probleem met de aanzuigbuis van de turbo. Zelfs met een compressorhuis zoals links op de foto is het maar krap aan. Op de onderste foto zie je een TD04 met een T7 compressorhuis (de linkse op de bovenste foto) en zelfs daar vechten de actuator en de inlaatbuis al om de ruimte.
Je zal sowieso een andere aanvoerbuis moeten maken omdat de aansluiting van jouw NG900 exemplaar met twee schroeven is gemonteerd en dit niet op de turbo van een 9000 Aero past.

Afbeelding

Afbeelding

Verder zal je het compressor- en turbinehuis t.o.v. elkaar moeten verdraaien. De hoek tussen de inlaat van het turbinehuis en de uitlaat van het compressorhuis is bij een 9000 en een NG900 niet gelijk. Hierdoor zal ook de arm van de actuator niet meer passen. Die zal je een beetje moeten verbuigen.

jesse_900ng
Geregistreerd lid

Bericht door jesse_900ng » vr 13 apr, 2012 10:56

zoals ik alles nu zie, moet het kunnen dus.
alleen het leiding setje nog ergens vandaan halen.
weet iemand waar je die zo kan halen ? liefst ergens in nl.

Edward9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Edward9-5 » vr 13 apr, 2012 11:04

Volg het linkje van Max, zou ik zeggen.... :)

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » vr 13 apr, 2012 11:37

Je kan een kant en klaar leiding setje kopen ( rond de 120 euro). Ik weet niet of het uitmaakt of je een 9-3 of 9-5 setje pakt voor een TD04.
Je kan anders ook gewonen universele olie en water leidingen gebruiken.
Zulke dingen:
http://www.epracing.co.uk/Performance-P ... -728-1625/
Ik zou hier niet aan beginnen als je geen brug hebt en tijd genoeg. Want het kost echt veel tijd...

Je kan ook een stukje van je airco pomp steun afslijpen krijg je toch weer een paar cm extra ruimte :mrgreen:.

jesse_900ng
Geregistreerd lid

Bericht door jesse_900ng » vr 13 apr, 2012 11:59

gelukkig heb ik tijd zat en ook een brug haha dus moet goed komen!

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » vr 13 apr, 2012 12:07

Kijk dat is goed te horen :mrgreen:. Is wel tedoen hoor bij mij past het ook dus (ook ex 9000 turbo)...

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 13 apr, 2012 12:21

Universele flex leidingen heb ik ook eens geprobeerd.
Dat was niet zo goed bevallen, banjo aansluitingen waren breder dan lekker past.
Het mooie van een TD04 is dat de juiste leidingen zo te koop / vinden zijn, lekker plug & play.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » vr 13 apr, 2012 19:43

Ik wist niet of die er waren! Dus vandaar...

Maar dan zal dit moeten volstaan?:
http://www.saab-tuners.com/nl/the-shop/ ... versie-kit

Dan heb je dit nodig :mrgreen::
http://www.saab-tuners.com/nl/the-shop/ ... versie-kit
http://www.saab-tuners.com/nl/the-shop/ ... ge-1-turbo

En eigenlijk meteen een goede stage 1 waar je ook nog is korting op krijgt :mrgreen: :
http://www.saab-tuners.com/nl/the-shop/ ... aab-tuning

Plaats reactie