Ervaringen tuning 9-3 2.0T Aero 2009/2010
-
AlexJ
- Donateur

Ervaringen tuning 9-3 2.0T Aero 2009/2010
De auto van mijn vader is bijna 2 jaar geleden op kenteken gezet. De 2 jarengrens is een mooi moment om het vermogen van de wagen te gaan verhogen, vind ook hij. Nu ben ik op zoek naar ervaringen van forummers met het tunen van deze motor.
Het productiejaar van de wagen is waarschijnlijk 2009 of 2010. Deze motor heeft standaard rond de 210pk. Nu heb ik bij Speektuning, Speedparts, MapTun en nog wat anderen gekeken naar het aanbod. Ik krijg de indruk dat er zonder hardware-aanpassingen zo'n 250pk uit het blok gehaald zou kunnen worden. (Stage 1).
Zijn er hier misschien ervaringsdeskundingen die hun kritische mening kunnen geven. Met name m.b.t. het comfort van de wagen (blijft het ook mogelijk om rustig te rijden, of wordt de wagen direct erg fel).
Bedankt alvast!
Het productiejaar van de wagen is waarschijnlijk 2009 of 2010. Deze motor heeft standaard rond de 210pk. Nu heb ik bij Speektuning, Speedparts, MapTun en nog wat anderen gekeken naar het aanbod. Ik krijg de indruk dat er zonder hardware-aanpassingen zo'n 250pk uit het blok gehaald zou kunnen worden. (Stage 1).
Zijn er hier misschien ervaringsdeskundingen die hun kritische mening kunnen geven. Met name m.b.t. het comfort van de wagen (blijft het ook mogelijk om rustig te rijden, of wordt de wagen direct erg fel).
Bedankt alvast!
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Re: Ervaringen tuning 9-3 2.0T Aero 2009/2010
Zou het gewoon op Maptun houden, die hebben de handheld "Maptuner" en daar kun je zelfs meerdere programma's op kwijt.
Daarnaast kun je daar ff voorruit als je nog verder wilt gaan tunen.
Het rijcomfort blijft hetzelfde zolang je niet op andere banden/velgen en/of een ander chassi overstapt.
Bij een koppel wat verder boven de 350 Nm kan het verstandig zijn om over een aangepaste drukgroep na te denken, maar dan moet de de bak wel even uitgebouwd worden
Beter ook een complete RVS uitlaat er onder van Ferrita met een 3 inch downpipe en sportkat waar het ECU-programma op is aangepast
Daarnaast kun je daar ff voorruit als je nog verder wilt gaan tunen.
Het rijcomfort blijft hetzelfde zolang je niet op andere banden/velgen en/of een ander chassi overstapt.
Bij een koppel wat verder boven de 350 Nm kan het verstandig zijn om over een aangepaste drukgroep na te denken, maar dan moet de de bak wel even uitgebouwd worden
Beter ook een complete RVS uitlaat er onder van Ferrita met een 3 inch downpipe en sportkat waar het ECU-programma op is aangepast
-
Coenwagner
- Geregistreerd lid
Ik snap echt niet waarom je deze vraag stelt! Zo voor de hand liggend.
Je heb toch zelf ervaring met je getunde SAAB???
Dan weet je toch dat hij niet fel is geworden? Jij kan toch ook rustig rijden met je auto..
Zo ook met een Trionic 8 motor...
Je heb toch zelf ervaring met je getunde SAAB???
Dan weet je toch dat hij niet fel is geworden? Jij kan toch ook rustig rijden met je auto..
Zo ook met een Trionic 8 motor...
-
AlexJ
- Donateur

Mijn ervaring is dat de ene stage 3 de andere stage 3 niet is. De manier waarop de stage 3 is afgesteld beinvloed de karakteristiek van de wagen. De motor reageert anders (feller) en klinkt ook anders! Recent ben ik geswitcht naar een iets mildere variant van de stage 3. De wagen is rustiger en de motor klinkt wat stoerder/voller dan voorheen. Wel heb ik niet meer de knallen uit de uitlaat.
Wat ik dus vraag is wat zijn de ervaringen. Hoe veranderd het geluid, de motorkarakteristiek, etc van de wagen.
Dit al ongetwijfeld voor een Hirsch anders zijn dan voor een MapTun of een Speedparts.
Geen rare vraag lijkt mij?
Wat ik dus vraag is wat zijn de ervaringen. Hoe veranderd het geluid, de motorkarakteristiek, etc van de wagen.
Dit al ongetwijfeld voor een Hirsch anders zijn dan voor een MapTun of een Speedparts.
-
onno2
- Geregistreerd lid
Ik ga mijn Aero niet tjoenen....
Het feit dat meerdere mensen problemen krijgen met de koppeling of drukgroep... wordt mij een te duur grapje.
Volgens mij is de koppeling van een sportsedan niet op veel meer dan het vermogen en koppel van een standaard Aero berekend.
En ja, als je alleen wat software verandert, waarom zou je auto dan ineens onbestuurbaar zijn. Die vraag snap ik ook geheel niet.
Ik vind de Sportsedan Aero sowieso een mak lammetje, rijdt prima hoor, maar dat het nu een scheurijzer is waar je van gaat zweten als je het gas intrapt..... verre van.
En dat zal echt niet 100% veranderen met tuning naar stage 1
Het feit dat meerdere mensen problemen krijgen met de koppeling of drukgroep... wordt mij een te duur grapje.
Volgens mij is de koppeling van een sportsedan niet op veel meer dan het vermogen en koppel van een standaard Aero berekend.
En ja, als je alleen wat software verandert, waarom zou je auto dan ineens onbestuurbaar zijn. Die vraag snap ik ook geheel niet.
Ik vind de Sportsedan Aero sowieso een mak lammetje, rijdt prima hoor, maar dat het nu een scheurijzer is waar je van gaat zweten als je het gas intrapt..... verre van.
En dat zal echt niet 100% veranderen met tuning naar stage 1
-
Michail
- Geregistreerd lid
Ervaring alleen met Hirsch tuning (240 pk) op mijn aero caab automaat. Karakteristiek van de motor is gelijk gebleven; de beleving van snelheid en felheid in de auto is laag (zeer comfortabel), echter hij gaat er wel hard van door (maar ook dat went erg snel). Het is geen vergelijk met een trionic 5/7 motor die veel agressiever oppakt (ook Hirsch ervaring). Motorgeluid verandert niet tenzij je bv de Hirsch uitlaat monteert (waarvoor Hirsch ook een softwarematige aanpassing doet
). Ik weet niet hoe Maptune en dergelijke de software afstelt voor dit type (misschien dat die een snellere drukopbouw geven dan Hirsch). Op de keper beschouwt zou voor mij 210 Pk in 99,5% van de tijd voldoende zijn (hoe vaak trek je nog echt door boven de 200 km/u?). Het wordt wordt nooit een race auto, maar blijft een (bovengemiddele) snelle reisauto (ook al in 210 pk uitvoering)
Al met al zeer teverden, maar of ik het geld nog een keer hieraan zou uitgeven...
Al met al zeer teverden, maar of ik het geld nog een keer hieraan zou uitgeven...
-
Coenwagner
- Geregistreerd lid
Ik blijf het raar vinden dat je dit na 3100 posts nog moet vragen Alex..AlexJ schreef:Mijn ervaring is dat de ene stage 3 de andere stage 3 niet is. De manier waarop de stage 3 is afgesteld beinvloed de karakteristiek van de wagen. De motor reageert anders (feller) en klinkt ook anders! Recent ben ik geswitcht naar een iets mildere variant van de stage 3. De wagen is rustiger en de motor klinkt wat stoerder/voller dan voorheen. Wel heb ik niet meer de knallen uit de uitlaat.
Met elke getunde SAAB kun je rustig rijden, zeker als je onder boost blijft.
Bovendien mag je van een gerenomeerd tuner(de gene die jij noemt)verwachten dat hij ook driveability ook meeneemt wanneer hij/zij zijn software schrijft.
En die gebruiken ook zeker allemaal de koppelbegrenzing in de 1ste en 2de versnelling.
Hirsch doet in het algemeen (alleen) aanpassingen aan de onsteking, en spreekt niet zo zeer luchtmassa aan(heb ik in de wandelgangen gehoord).
En voelt daarom gelijdelijk aan.
Maptun doet wat meer met luchtmassa, laat misschien de boost wat abrupter inkomen, en daarvan wordt over het algemeen gezegd dat het iets agressiever aanvoelt.
Bovenstaande tuning karakteristiek is al veel over geschreven, en daar is dus veel over terug te vinden met de zoekfunctie.
Qua keuze zou ik voor Maptun gaan,zeker omdat je vader al uit de garantie is!
Succes
-
AlexJ
- Donateur

@Coen: Ik ken ook gerenomeerde tuners die de koppelbegrenzer (boost) in de 2e eruit hebben gehaald. Maar zoals ik al zei ben ik op zoek naar bredere ervaringen. De opmerking dat een t5/t7 sowieso wat aggresiever oppakt is een goeie, en ook die tip over de versnellingsbak / koppeling die eigenlijk niet veel meer extra kan hebben is ook een goeie (zal ik eens verder gaan uitzoeken). Ik snap jouw opmerkingen echt wel, maar probeer te begrijpen dat ik op zoek ben naar ervaringen / tips. Het gaat hier over de auto van mijn vader die hier erg blij mee is, maar graag ietsjes extra vermogen heeft. Ik gun het hem niet dat hij op aanraden van mij zijn koppeling direct aan gort rijdt. Even het netje met ervaringen ophalen lijkt/leek mij dan ook een goeie!
Iedereen tot zover bedankt voor het delen van de ervaringen. Als er nog meer ervaringsdeskundigen rondrijden, roep vooral iets!
Iedereen tot zover bedankt voor het delen van de ervaringen. Als er nog meer ervaringsdeskundigen rondrijden, roep vooral iets!
-
Coenwagner
- Geregistreerd lid
Dan mag jij me vertellen welke gerenomeerde tuners dat zijn?
-
AlexJ
- Donateur

(volgens mij) afgehandeld via PB.