Sper diff gezocht 9-5 bj 2008

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Sper diff gezocht 9-5 bj 2008

Bericht door Spatje » di 03 apr, 2012 12:52

@ Millerman: kom je ook bij de aflevering? Doen we een mini-meet

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 03 apr, 2012 13:27

Ik rijd vrijdag naar Berlijn en kom maandag terug. Anders was ik zeker even binnengewipt!

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 03 apr, 2012 13:34

http://www.saabsport.nl/index.php?main_ ... cts_id=137" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze zou toch ook moeten passen?

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 03 apr, 2012 14:44

Ik ben in voor een minimeet (al wil ik mezelf niet uitnodigen :oops:)

Als het een LSD is dan zou dat volstaan voor de handbakken. De heren hier zijn opzoek naar een LSD voor auto's.

Wel intressant als die tekst klopt dat saab ze wel heeft gemaakt maar nooit geleverd?

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » di 03 apr, 2012 17:21

brinky schreef:http://www.saabsport.nl/index.php?main_ ... cts_id=137

Deze zou toch ook moeten passen?
Deze is alleen voor een handbak. Ik heb een automaat.

@max Ik laat je weten welke tijd ik de auto op ga halen.

@millerman: Spreken we binnenkort gewoon weer een lunchje af in A'foort

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » wo 04 apr, 2012 0:42

maxmink93 schreef:Wel intressant als die tekst klopt dat saab ze wel heeft gemaakt maar nooit geleverd?
Door SAAB Powertrain ontwikkeld! De FM35 bak in de 9-5 werd ook geleverd in een Chevrolet Cobalt SS Turbo, die werden ook geleverd met tuning met 315pk en 450Nm.
Bij die power upgrade hoorde ook een LSD!

Het enige verschil is dat de Cobalt FM35 bak cable operated is en een 9-5 FM35 bak rod operated is!

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 04 apr, 2012 11:14

Thanks voor de info Coen!

Wat is eigenlijke het max koppel van die FM35 bakken?

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » wo 04 apr, 2012 13:03

Vanmorgen de auto achtergelaten in de capabele handen van KCP. Ik heb ook het kwaliteitsverschil van powerflex en whiteline kunnen zien. Doordat de Whiteline een ingelijmde stalen ring hebben krijgen de randen van de dragende delen geen mogelijkheid om in te snijden. Er lagen powerflexbussen die totaal kapot gereden zijn met een paar 1000km. Ook de opbouw van het rubber is bij Whiteline beter en scheurt daardoor lang niet zo snel als de powerflex.
Dus ook hier geldt naar mijn idee: Alle waar is naar z'n geld.

:offtopic:
Eigenlijk moet je nooit naar deze jongens toe zonder je vrouw mee te nemen: KPC biedt een nieuwe lijn zuigers en drijfstangen aan, waarmee probleemloos? en betrouwbaar? tot 800 pk uit de 2.3 gehaald kan worden :wow:
Mijn vrouw is een stuk verstandiger dan dat ik ben :(

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » wo 04 apr, 2012 13:23

maxmink93 schreef:Thanks voor de info Coen!

Wat is eigenlijke het max koppel van die FM35 bakken?
FM25 = 250Nm
FM35 = 350Nm
FM40 = 400Nm

:wink:

Maar ik denk dat die bak wel over engineered is, omdat de 9-5 Aero al standaard 350Nm levert. Dat zou dan betekenen dat ze hem dan al de limiet aan vermogen gaven af fabriek. Dat lijkt me dus niet, ivm garantie etc.

Ik denk dat er nog een soort van veiligheids factor is ingebouwd. Als je uitgaat van een veiligheidfactor 1.5. 350Nm x 1.5= 437Nm.

Boven de 450Nm, lees je ook wel eens een keer dat een bak kapot gaat. Al lees je dat bij 9-5 bakken zeeeer weinig!

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 04 apr, 2012 15:37

Mooi :-P+. Dan kunnen er nog vele NM's komen :twisted:.

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » wo 04 apr, 2012 17:22

http://en.wikipedia.org/wiki/F35_transmission" onclick="window.open(this.href);return false;
Design
The F35 features a two-axis conventional transverse layout, with fully synchronized gears, and compact packaging. It features a higher torque carrying capacity than most manual transaxles currently in use by competing North American small cars.
Design features include triple-cone synchronizers on 1st and 2nd gears, and single-cone synchronizers for 3rd, 4th, 5th and reverse gears.

Specifications
It weighs approximately 99 lb/45 kg and uses 2 quarts/1,9 l of GM 88862472 gear oil. This gear oil is identified in GM documentation as a synthetic 75W-85 GL-4, Castrol Burmah (BOT 0063) manual transmission fluid, and is validated as "fill-for-life". No maintenance is required for normal operation. The gearbox is rated for 260 ft-lb (353 Nm) of engine torque.

The GM transmissions are usually numerically designated in newton metres that means F35 is rated at 350 Nm, the weaker rod shifted SAAB version of the F35, the F25, at 250 Nm, F40 at 400 Nm, M32 at 320 Nm, and so on.

Differential
A limited-slip differential is available for high-output applications. GM has sourced Quaife's automatic torque biasing (ATB) torque-sensing (Torsen-style) differential, which is an all-mechanical geared unit that uses no clutch packs or preloading to transfer torque from one axle to the other. The torque transfer occurs automatically and gradually when one wheel loses traction. This type of differential can severely reduce the effects of torque-steer.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » za 07 apr, 2012 15:11

Vandaag heb ik de 9-5 opgehaald bij KCP. De auto was al best strak met de Hirsch dempers en veren maar wat ik nu heb is toch echt de overtreffende trap. De auto is in snelle snelwegbochten zo ongelofelijk stabiel! Rechtuit was nooit een probleem tot ca. 240km/h. Daarboven werd de auto wel wat zoekerig. Helaas, dat heb ik nu nog niet geprobeerd, maar dat is vast en zeker verbeterd.
Dan de grip in de bocht met flink gasgeven: Oorspronkelijk was ik hiervoor op zoek naar een LSD. Op droog wegdek is dat eigenlijk niet meer nodig. Alleen bij heel lomp de bocht uit accelereren slipt het binnenste wiel door en grijpt esp in.
Op een verlaten industrieterrein even flink wezen knallen, dan merk je dat het remmen beter gaat, scherpe bochten erg hard genomen kunnen worden enz.
Wat wel opvalt is het iets toegenomen motorgeluid bij gasgeven, en de hele korte hobbeltjes zijn harder geworden. Drempels en andere grotere obstakels zijn geen probleem, het overall comfort is er niet noemenswaardig op achteruit gegaan.
Kortom: ik ben erg tevreden! :D
Ik krijg nog wat foto's van de ombouw, die komen na het weekend.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » za 07 apr, 2012 16:13

Coenwagner schreef:Bovendien alleen al het feit dat een LSD de krachten meer 50/50 spreid naar de wielen
Ehm..... dat doet een LSD dus juist NIET :besserwisser:

Een standaard open differentieel doet dat, en daardoor is de tractie begrensd tot die van je slechtste wiel: 1 wiel in de lucht (nul tractie) en je komt niet vooruit, 0 Nm links, 0 Nm rechts.

Een LSD daarentegen zorgt voor een remmend effect op het sneller draaiende wiel en "transfered" koppel naar het langzamer draaiende wiel, waardoor je meer koppel op je wiel met de meeste grip kunt krijgen (50+x %) dan op het wiel met de minste grip (50-x %).

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » zo 08 apr, 2012 10:09

@Spatje : Wij hebben nu bijna dezelfde setup nu. Wat heb jij precies vervangen bij Kc? Qua rubbers dan? Voorste subframe rubbers ook of de draagarmrubbers of beide?

Ik heb nu ook de whiteline rubbers van KC perf. In mijn draagarmen zitten. hiervoor had ik de paarse Powerflex. Ik was nogal sceptisch om ze te vervangen maar toen ik het verschil in constructie zag kon ik me niet niets anders voorstellen dan dat de whitelines minder beweging van de draagarmen zou toestaan.

Na montage was ik pas de halve straat uit gereden en merkte ik een groot verschil. Heb deze rubbers nu net een week er onder zitten en ik ben echt super tevreden. De auto is rustiger in het stuur, hij stuurt directer en hij ligt nu echt super strak op de weg. Tot nu tie maken de rubbers geen geluid, mijn powerflex rubber deden dit echter wel op een koude ochtend maar deze helemaal niet.

Ik ben echt onder de indruk van het grote verschil wat deze rubbers maken. Vooral met de nogal comfortabel geveerde bilsteins en eibachs vind ik het een superstrakke en comfortabele auto geworden.

De achterste swaybar heb ik een aantal weken eerder oom laten vervangen, ook van whiteline, en ook deze bevalt echt heel goed. Dit alles draagterg veel bij aan het beperken van wielspin.

Sinds afgelopen vrijdag heb ik ook een dikkere stabilisatorstang aan de voorzijde gemonteerd plus rondom advan neovas. Ik zal laten weten hoe het geheel bevat want ik heb nog niet voldoende getest sinds eergister ivm paas activiteiten :?

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » zo 08 apr, 2012 19:02

Ik heb beide typen laten vervangen. Ook ik ben erg tevreden. Vandaag heel wat drempels en rotondes genomen. Het voelt allemaal heel solide, en idd meer grip bij bocht uit.

Plaats reactie