T5 op benzine 265 pk & op LPG begrensd op 200 pk: kan dat?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
rbjr
Donateur (3x)
Donateur (3x)

T5 op benzine 265 pk & op LPG begrensd op 200 pk: kan dat?

Bericht door rbjr » za 10 dec, 2011 0:17

Ik heb een :O: :
- Saab 9-3 2.0t, T5 uit 2000
- 3" downpipe
- Stage 3 LPG software tuning 200 pk / 360 Nm (G-Ice)

Met een software aanpassing kan deze configuratie naar 265 pk, echter, met LPG zijn dan andere injectoren nodig en deze laten inbouwen is erg duur. (800 euro incl. inbouw en calibratie). Nu is 200 pk voor dagelijks gebruik natuurlijk prima, maar zo af en toe zou 265 pk wel leuk zijn! :D

Is het mogelijk om begrenzer tot 200 pk in te bouwen, die aan gaat op het moment dat ik op LPG rij. Het inschakelen is te doen, immers, er is een signaal: de LPG installatie zet de brandstofpomp uit. (Met een relais kan daardoor wel meer aangestuurd worden)

Echter, de vraag is: hoe het vermogen te beperken op +/- 200 pk? Een optie is dat ik de APC klep uitschakel, maar dan is het een LPT met de basis turbodruk en is het vermogen begrensd op zo'n 155 pk. Dit heb ik geprobeerd, maar het is wel een groot verschil: nog zo'n 45 pk erbij zou nog wel erg mooi zijn...

Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om de basis turbodruk te verhogen, zodat er daardoor vermogen is met een uitgeschakelde APC klep?
Of kunnen er sensoren beinvloed kunnen worden, waardoor het vermogen begrensd wordt?

Graag jullie idee'en... ik ben benieuwd!

Ik denk dat velen dit erg interessant vinden, aangezien stage 1 al boven de 200 pk uit komt!

inactief
Geregistreerd lid

Re: T5 op benzine 265 pk & op LPG begrensd op 200 pk: kan da

Bericht door inactief » za 10 dec, 2011 0:40

Carputer, had ik dat al ooit geroepen?

T5 dashboard (carpc met een Dilemma sausje) staat het toe om boostmaps te wisselen, tam naar volledig en terug.
Tijd je wel met een scherm in de Saab rond...

Op youtube staat ergens een filmpje van D's Saab met carpc.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » za 10 dec, 2011 18:36

Bij een 9000 kun je 2 maps in de auto kwijt, 1 voor automaat en 1 voor handbak.

Als je dan een schakelingetje hebt waarmee je de handbak kunt foppen dat er een automaat achter zit ben je er.

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » za 10 dec, 2011 18:54

G-ice schreef:T5 dashboard (carpc met een Dilemma sausje) staat het toe om boostmaps te wisselen, tam naar volledig en terug.
Tijd je wel met een scherm in de Saab rond...
Dan kun je dus ook met Biopower op een Trionic 5 auto rijden, terwijl je dan ook nog op Benzine kan rijden.

Omdat je dan kunt switchen tussen maps, begrijp ik dat nou goed?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 10 dec, 2011 21:13

Coen:
Boostmaps zijn zover ik weet te switchen, geen fuel / ignition & boostmaps tegelijk.
Tevens kun je niet gokken hoeveel E85 er in je tank zit.

jwaterink:
Ik denk dat de computer moeilijk te foppen is om van handbak naar automaat te "denken".

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 10 dec, 2011 23:43

Handbak of AUT wordt (volgens mij... :roll: ) alleen bij het opstarten van de ECU getoetst... Is dus niet (snel) tijdens het rijden te doen :wink:

Je kunt natuurlijk ook ipv die baksteen op je gaspedaal 'em er ook onder leggen :-P+

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » zo 11 dec, 2011 16:35

G-ice schreef:Coen:
Boostmaps zijn zover ik weet te switchen, geen fuel / ignition & boostmaps tegelijk.
Tevens kun je niet gokken hoeveel E85 er in je tank zit.
Ah ok duidelijk!

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » di 13 dec, 2011 1:53

evo schreef:Handbak of AUT wordt (volgens mij... :roll: ) alleen bij het opstarten van de ECU getoetst... Is dus niet (snel) tijdens het rijden te doen :wink:

Je kunt natuurlijk ook ipv die baksteen op je gaspedaal 'em er ook onder leggen :-P+
Dan nog kun je voor je rit wel beslissen met wat voor humeur je instapt :O: :mrgreen:

rbjr
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door rbjr » ma 19 mar, 2012 12:04

Allen,

Uiteindelijk is het niet gelukt om op LPG 200 pk en op Benzine 265 pk te realiseren.

Daarom heb ik gekozen voor een simpelere oplossing: uitschakeling van de APC klep.
In de zekeringen- en relaiskast onder de motorkap zit een zekering voor de APC klep.
Hierop heb ik een relais aangesloten, met een houder van de sloop, die uitschakelt zodra LPG als brandstof wordt gekozen.
De stuurstroom hiervoor komt van het LPG relais dat ook de afsluiter en LPG pomp aanstuurt.

Hierdoor is het op LPG een LPT met 154 pk en voor benzine een HPT. Binnekort ga ik bij G-Ice langs, die 'm de volle 265 pk gaat geven :)

Daarnaast wil ik de base boost pressure nog verhogen, zodat er op LPG meer dan 154 pk is; tot hoe hoog kan dit nog veilig?

Robke
Geregistreerd lid

Bericht door Robke » ma 19 mar, 2012 14:28

Ik had het bij mijn 9-3 destijds geregeld door op de ECU met behulp van een stel diodes de geschakelde spanning van de LPG installatie aan te sluiten op de draad van het remlicht.
Zodra ik overschakelde op LPG, kreeg die pin op de ECU spanning waardoor de turbodruk begrensd werd op basisdruk die ik mechanisch op had geschroefd naar ongeveer 0,8-0,9 bar.
Dat kun je dan weer doen door de actuator wat strakker te zetten.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 19 mar, 2012 17:22

Ik heb hier ook wel eens over na lopen denken. Het nadeel van het opschroeven van de basisdruk is dat je ecu negatief gaat adapteren op de boost, waardoor de maximale boost lager wordt bij ingeschakelde apc. En voor zover ik weet kan je nergens in de software aangeven dat de basisboost hoger is om dat te voorkomen. En het is de vraag wat er gebeurt met de adaptatie als de apc klep uitgeschakeld is.

Ander idee: de maps worden onder het rijden uit de SRAM gehaald. Wat je in theorie zou kunnen doen is de SRAM verdubbelen in grootte en hardwarematig omschakelbaar maken in 2 banken (kwestie van het extra adreslijntje omschakelen). Maar als het actieve programma ook in die SRAM draait gaat dat geheid leiden tot vette cpu crashes. Beter zou daarom zijn alleen het deel van de ram waar de maps in zitten om te schakelen.

Carputer toch maar?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 19 mar, 2012 17:32

9000-95 schreef:...Het nadeel van het opschroeven van de basisdruk is dat je ecu negatief gaat adapteren op de boost, waardoor de maximale boost lager wordt bij ingeschakelde apc. En voor zover ik weet kan je nergens in de software aangeven dat de basisboost hoger is om dat te voorkomen. En het is de vraag wat er gebeurt met de adaptatie als de apc klep uitgeschakeld is....
Als je je base-boost verandert zul je ook je boostmap moeten aanpassen anders gaat ie inderdaad foutief adapten. En dan maar hopen dat ie bij drukken onder je aangepaste base-boost niet gaat pinglen want dan kan je ECU alleen nog maar met ontsteking en brandstof regelen, en niet meer met druk.

neet01
Geregistreerd lid

Bericht door neet01 » ma 26 mar, 2012 18:41

Eerlijkheidshalve doe je jezelf onnodig tekort. JE kunt alsnog 2 kanten op met meer fun dan je nu hebt.
1) Er zijn schakelmechanismen in de markt die automatisch van LPG naar benzine overschakeld als je bijvoorbeeld 80 % of meer
vergt van je motor.
2) Ik weet natuurlijk njiet of je een Vaille LPi hebt, maar daar hebben ze de zgn bruine injectoren welke tussen 65-70 pk per stuk moeten kunnen
leveren. Wellicht is dit als het omgebouwd moet worden, maar dan heb je nog wel optie 1 over.
Ik rij met een 1.8t met rond de 185-190 pk en kan gewoon voluit met lpg. Mijn bruine injectoren staan tov de benzine injectoren op ca 60 % te draaien.

Succes :O:

Plaats reactie