Hoe demper passend maken?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Hoe demper passend maken?

Bericht door Sonab » wo 22 feb, 2012 18:16

Sonab zit met een probleem...
Ik wil een (absorbtie) middendemper tussen mijn uitlaat op de plek van mijn katvervanger ... maar:
De standaard uitlaatbuis is 2,25 inch (ik had al per abuis een 2 inch demper besteld :oops: )
Nu zijn universele tusssendempers meestal 2,5 inch

De vraag is dus: hoe sluit ik dit op elkaar aan (graag met klemmen, niet lassen)?
In het onderstaande plaatje boven de huidige situatie vereenvoudigd weergegeven (aansluitmof voorzijde gaat over in verloopstuk naar de 3"DP). Daaronder de te monteren demper...
Afbeelding

Aan de mofkant kan ik evt. de inwendige 63,5 over de uitwendige 63mm van de mof schuiven.
Maar aan de andere kant moet ik toch de inwendige 63,5 mm (2,5") buis lekvrij om een 60mm buitenmaat (2,25") klemmen? En zal dat lekvrij lukken?
Of een extra 2,5" buis aan de demper koppelen dat dan als het goed is weer precies om de andere mof heen past?
Of zijn er nog andere, betere opties?

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Hoe demper passend maken?

Bericht door Sonab » wo 22 feb, 2012 18:36

Hier de optie afgebeeld van een 2,5" demper óver de 2,25" aansluitmof (voorzijde) gevolgd door een stuk 2,5" pijp, dat weer over de 2,25" mof aan de achterzijde valt.
Zou dit zo werkelijk kunnen of zie ik iets over het hoofd...?
Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Hoe demper passend maken?

Bericht door Sonab » vr 24 feb, 2012 10:28

De onderste set up gaat het zo ongeveer worden, met als bijkomend voordeel dat mijn uitlaat (als het allemaal past) straks niet meer ineens van 3" naar 2,25" gaat, maar met een 2,5"tussendeel.
Nu heb ik wel de keus of ik de (open) demper kort achter de DP monteer (meer naar voren dus) of juist vlak voor de achterdemper (meer naar achteren).
Zou dat nog verschil gaan maken in geluidsproductie (volume, toon) of levensduur?

Plaats reactie