Turbo doet het nog steeds niet

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Turbo doet het nog steeds niet

Bericht door evo » ma 20 feb, 2012 0:01

Oke, mooi een T7 :mrgreen:
Jermo schreef:Turbodruk meter meet de druk in de buis voor het gasklephuis.
enige juiste plek omdat het drukverlies van de intercooler hier niet nog vanaf hoeft.
Not... u gaat niet door voor de wasmachine...

Afgezien van het feit dat bij een T7 het naaldje in je dash eigenlijk een luchtmassameter is, behoor je "turbo druk"/laad druk te meten na je gasklephuis, in je inlaatspruitstuk.

Naaldje in wit betekend normaliter een hoeveelheid lucht die je krijgt onder "vacuum" (je turbo doet dus niet "echt" mee), kom je in oranje (of rood) zal je turbo ervoor moeten werken.
Oudere SAABjes hadden een klein streepje/puntje bij ongeveer 0 Bar/atm laad druk. Dit was op de grens van wit naar oranje. Als je motor af stond dan stond het naaldje ongeveer daar, liep je motor onder lage belasting stond ie links ervan in het wit en onder hoge belasting stond ie rechts ervan in het oranje of rood... Dit was dan ook een mechanisch metertje. Bij jou wordt dit electronisch aangestuurd en is het iets anders geworden...

Er is al wat geroepen over limp-home, waste gate actuators, slangen en stang, etc... Loop dit langs. Je kunt 'em ook proberen uit te (laten) lezen, wellicht dat dit je op een spoor brengt.... 8)

Succes!

EDIT: ik moet ook beter lezen...
P1105: CHARGE AIR PRESSURE SENSOR, HOSE LEAKAGE.
Symptoms are
Check engine light
Engine running on low power in retard mode.
There is a procedure to fix this and that needs to be followed.
... en die staat in WIS... nu die nog even opzoeken...

EDIT 2:
hier een uitdraai...
https://docs.google.com/open?id=0B3M0tf ... E1MDMyMWUx" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus nogmaals: succes!

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » ma 20 feb, 2012 9:47

Er is al wat geroepen over limp-home, waste gate actuators, slangen en stang, etc... Loop dit langs. Je kunt 'em ook proberen uit te (laten) lezen, wellicht dat dit je op een spoor brengt.... 8)

Bedankt, ik zal deze middag een gaan "sleutellen" :lol:
DE slangen kan ik al uitsluiten. Deze waren inderdaad totaal verrot. Porreus, gaten in of plakten zelfs dicht. Ze zijn ondertussen al vervangen door silicone.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 20 feb, 2012 10:19

heey
voor mij is het verstandig als volgende stap ; de uitlaat vanaf de turbo te schroeven
zodat je 1 kunt voelen of het schoepen wiel wel ronddraait en visueel kunt vaststellen of je acuator klepje er nog aanhangt cq niet half is weggebrand
mvg werner

Jermo
Geregistreerd lid

Bericht door Jermo » ma 20 feb, 2012 10:38

Heb je dat afdoppen van het slangetje al geprobeerd wat ik schreef? Als die klepjes niet lekker meer zijn heb je dezelfde kenmerken als jij nu hebt en ze staan erom bekend niet het eeuwige leven te hebben.

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » ma 20 feb, 2012 10:53

[]Nee nog niet, heb eigenlijk nog niks kunnen testen, wegens slecht weer zaterdag en werken gisteren.
Ik heb nu de hele week vrij, dus tijd zat.
Ik ga zo meteen eerst naar de douane om te wagen in te voeren en dan rechtstreeks naar de keuring. Dan weet ik wat er verder nog vernieuwd moet worden.
Onder het rijden waggelt en schud de voorkant van de auto als een blije eend :lol:
Reden: Quote verwijderd

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 20 feb, 2012 10:56

kromme velg en of band
mvg werner

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » ma 20 feb, 2012 11:11

Ben er bang voor.
Dit is alleen bij optrekken. Als ik eenmaal vertrokken ben is het weg. Ook op de autosnelweg merk ik niks meer

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 20 feb, 2012 11:18

kromme aandrijfas?

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 20 feb, 2012 11:30

speling op steunlager van de lange aandrijfas
speling korte aandrijfas in de bak
mvg w

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 20 feb, 2012 12:06

of homokineet (aandrijfas...)

Oveigens als je slangen goed zijn zegt WIS:
- De storingscode wordt gevormd als er voor de klep geen druk wordt gevormd. Dat kan voorkomen bij een grote lek tussen de compressor en de klep of wanneer de waste-gate in de open stand vast komt te zitten
- De storingscode wordt ook gevormd als het turboaggregaat defect raakt
Leuke auto. Zie het als een uitdaging :mrgreen:

rovermgfan
Geregistreerd lid

Bericht door rovermgfan » ma 20 feb, 2012 14:34

rovermgfan schreef:Er is al wat geroepen over limp-home, waste gate actuators, slangen en stang, etc... Loop dit langs. Je kunt 'em ook proberen uit te (laten) lezen, wellicht dat dit je op een spoor brengt.... 8)

Bedankt, ik zal deze middag een gaan "sleutellen" :lol:
DE slangen kan ik al uitsluiten. Deze waren inderdaad totaal verrot. Porreus, gaten in of plakten zelfs dicht. Ze zijn ondertussen al vervangen door silicone.
OK, wat ik ondertussen gedaan:
1: accu losgekoppeld, na 30 min. geen resultaat
2: Gasklephuis reset, stond goed, oftewel ik kon de ring niet verder naar onderen draaien
3:Bolt Mod, uhhh bovenste slang? Dat ding heeft links 2 slangen, eentje gaat opzij de ander recht naar voren, en rechts is een slang.
4:Stang acurator/wastgate los gehaald. Wat mij op viel is dat de arm die klep in de turbo laat bewegen, vast zit. Op een gegeven ogenblik bewoog die op en neer en dan kreeg ik er geen beweging meer in.
Verder wordt het een probleem om van alles los te halen, ik heb nl geen garage en moet dit buiten doen. Ik woon zeer gezellig in een appartementen komplex met verschillende oudere mensen.
Deze worden al zenuwachtig als ze mij met gereedschap zien lopen. Het is een "nette" buurt waar je niet geacht wordt aan voertuigen te sleutelen :evil: :evil: :evil: :evil:
Dus morgen breng ik de wagen terug naar de garage.

Plaats reactie