Inhouden bij accelereren -- wéér

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Inhouden bij accelereren -- wéér

Bericht door U-Poll » vr 02 sep, 2011 8:47

Vanochtend was de Ioff gewoon saai te noemen - lange tijd schommelen tussen +12 en +16 en pas veel later -na iets van 30km- is het rond de '0' gaan zitten, met af en toe een kleine negatieve waarde. Een enkele maal -op één hand te tellen- heb ik een snelle uitschieter naar de 100 gezien. Maar dat was het. Ted, helemaal in lijn met wat jij zegt!

Het gedrag van de Ioff is dus ook alweer een heel stuk rustiger dan de testrit van gisterenavond (die vlak na het wisselen van de bougies). Het lijkt wel alsof de ECU even tijd nodig had om op de nieuwe situatie in te regelen OF dat er even tijd nodig was om de cylinders schoon te branden (?).

Zo te zien kan ik dit onderwerp afsluiten! Hartelijk dank en een diepe buiging voor de kenners die me zo goed geholpen hebben :bow:

Vanmiddag de leen-3wegklep en mijn oude DI cassette omwisselen en weer lekker tuffen! Op naar de 300.000 :O:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 02 sep, 2011 9:02

De ECU is zelflerend, dus inderdaad even opnieuw meten, aanpassen, meten, aanpassen en dan doet ie het weer.
En als jij ook zelflerend bent, voortaan dus eerder die bougies wisselen :P

Zag je trouwens nog opvallende slijtage aan de bougies? Extreem wit, extreem zwart?
Afbeelding

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » vr 02 sep, 2011 12:58

millerman schreef:En als jij ook zelflerend bent, voortaan dus eerder die bougies wisselen :P
... Tja, ben een oude man... dus de leercurve is wat vlak... Op de bon heb ik in ieder geval de km stand gezet. Nu maar hopen dat mijn erwt het gaat onthouden!

Verder heb ik eens goed naar de bougies gekeken en zie geen schokkende dingen. Het kleurtje is eigenlijk best goed: min-of-meer 3de rij, 2de van links - dus "Best". Al is de rand ietsjepietsje zwarter dan op Sytze's plaatje. Ook zijn ze alle vier bougies precies hetzelfde qua kleur en conditie. Ik heb ook de rest van de bougies bekeken, dus porcelein en schroefdraad, maar geen gekke dingen gezien (barsten, aanslag, verkleuring of roet ofzo). Het enige was dat er op het schroefdraad van #3 een beetje bruin poeder zat. NB: voordat ik de bougies er uit haalde, heb ik het gaatje goed stofgezogen; ook toen de bougies er uit lagen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 02 sep, 2011 16:37

Ted raket schreef:Af en toe een kleine negatieve ioff hoort bij het normale functioneren van de trionic. Wanneer je helemaal geen negatieve ioff's hebt staat de ontstekingstabel iets te laat en wordt niet het volledige potentieel benut. De trionic regelt zo de ontsteking netjes bij tot vlak onder de pingelgrens.
He Ted raket,

Waarop baseer je dat "Af en toe een kleine negatieve ioff hoort bij het normale functioneren van de trionic..."?

Volgens mij... bepalen, als het goed is :wink: , IgnTempCal.AirMap en IgnTempCal.Eng als enige een aanpassing op je onstekingstijdstip van de IgnNormCal.Map. Tenzij T7 dus zaken als knock detecteerd. Oke LightOff en Stationair daargelaten, maarja....

En dus ook: "...trionic regelt zo de ontsteking netjes bij tot vlak onder de pingelgrens"

Volgens mij... (gaan we weer...), bepaald T7, onder normale omstandigheden, dus geen knock stationair, net na start-up (LightOff), etc... het actuele onstekingstijdstip aan de hand van de IgnNormCal.Map plus IgnTempCal.AirMap en IgnTempCal.Eng... oh, en natuurlijk IgnCal.fi_Max

Maar als ik er naast zit... leg 't me alsjeblieft uit. Ik ben zeer leergierig (en eigenwijs...) van aard :mrgreen:

Oh, sorry U-poll... alvast...

EDIT: even voor de volledigheid. Dit geld voor "gewone" benzine software. BioPower software doet 't ietsjes anders natuurlijk vanwege de E85 maps...

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » vr 02 sep, 2011 19:12

evo schreef:Oh, sorry U-poll... alvast...
:roll: Mij hoor je niet!

... maar ik lees wel aandachtig mee. Langzaam -héél langzaam- snap ik er steeds iets meer van. Ik ben dus ook heel benieuwd naar Ted's reactie -- en die van anderen.

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » za 03 sep, 2011 0:04

hallo Evo,

IgnNormCal.Map is de basis onstekingstabel. Na een koude start worden hierop correcties gedaan middels ignLoffCal.fi_MapOffset. Dit heeft tot doel om bij lage belasting en lage toeren het ontstekingstijdstip te verlaten en zo de katalysator sneller op te warmen. Tijdens de opwarmfase wordt IgnTempCal.Eng gebruikt om op basis van de koelwater temperatuur het ontstekingstijdstip te vervroegen omdat het verbrandingsproces bij een koude motor trager verloopt. De waarden uit IgnTempCal.AirMap worden gebruikt om op basis van de lucht temperatuur na de intercooler te corrigeren, bij 30-40 gr C geen correctie bij lagere luchttemperaturen vervroegen en bij hogere temperaturen verlaten. Bij het ontstekingstijdstip uit IgnNormCal.Map worden Alle correctie waarden opgeteld welke leid tot het uiteindelijke ontstekingstijdstip het totaal mag niet boven het absolute maximum komen van IgnCal.fi_Max, wat meestal 40 graden voorontsteking is, uit komen. De resultante kan op basis van mogelijke pingel wel worden verlaat maar wordt nooit verder vervroegd dan de resultante bij afwezigheid van pingel. De sturing op lucht en water temperatuur kun je zien na een koude start is je Ioff altijd positief.
Het is onmogelijk om een ontstekingstabel te maken die precies goed is. Zelfs na correcties voor lucht en water temperatuur is dit nog te grof. Brandstof kwaliteit en kleine afwijkingen in de injectoren, compressieverhoudingen, etc. geven al verschuivingen van de pingelgrens. Dit vraagt om een regelsysteem die voortdurend en heel snel het ontstekings tijdstip bijstuurt, de ionisatiespanning van de DI is in staat om het ontstaan van pingel in een vroeg stadium te detecteren, om te voorkomen dat de motor echt gaat kloppen. Voor maximale performance willen we wel dicht onder deze grens opereren. De trionic gaat bij pingel detectie eerst de ontsteking verlaten, daarna in sommige gebieden extra brandstof inspuiten en dan de Mair beperken.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 03 sep, 2011 12:34

He, das wat ik zeg... Alhoewel in minder woorden. de extreme ioffs worden dus beroorzaakt door pingeldetectie... Niet omdat T7 dat leuk vind.. Waardoor ie nu denkt dat ie gaat pingelen, das dan de vraag maar dat T7 de onsteking automatisch tot onder de magische pingelgrens regelt is dus niet helemaal waar... Dit geld alleen als ie daadwerkelijk bijna pingels detecteerd. En dan is t eigenlijk al telaat aangezien je max mreq naar beneden gaat...

Ga nu eerst wat genieten van t weer

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » za 03 sep, 2011 12:50

Afbeelding

Mijn 9-5 ,met de nog hogere compressieverhouding, geeft regelmatig ioffs bij 2000-3000 rpm en 300-420 mg/c met originele ontstekingstabel. Mischien rijdt ie daarom wel zo zuinig (gemiddeld 1:12) :D

Er staat wel een foutje in de WIS, verlaten en vervroegen zijn verwisseld.

Plaats reactie