chiptronic

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
avg
Geregistreerd lid

chiptronic

Bericht door avg » do 20 jan, 2011 1:04

Heb een 9.3 ss TiD 150pk automaat uit 2006.
Ooit een chiptronic powerbox gekocht (makkelijk te plaatsen, betere prestaties en zo). Nu hoor ik allerlei tegenstrijdige berichten. De een zegt: prima, verantwoord, goede keuze, geen ' bijwerkingen' etc.
De ander zegt weer: powerbox? nooit doen, slecht etc.
Wat is het nou? Wat doet deze powerbox precies, wat is er nou precies slecht aan? Of is het juist goed.
Raakt de EGR, wervelkleppen, roetfilter extra snel vervuild? Of juist niet?
Hirsch rekent een gigavermogen, maar net als de navigatieupdate... peperduur omdat het alleenrecht bij Saab ligt..
Iedere tuning heeft mi nadelen en voordelen, toch?
Graag goed advies,ik wil graag weten hoe het precies in elkaar steekt

Injectie
Moderator

Re: chiptronic

Bericht door Injectie » do 20 jan, 2011 7:15

kort door de bocht. Een powerbox fopt de ecu door een weerstandje. hierdoor denkt de ecu dat je meer gas geeft. en spuit dus meer diesel in.

Echte Chiptuning. Ala Hirsch/Maptun/BSR. Wijzigt de software waardoor je inspuitmoment. brandstofhoeveelheid, turbodruk, aansturing EGR, recirculatie roetfilter en nog wat andere zaken worden gewijzigd.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 20 jan, 2011 9:22

Kijk anders ook eens op de Hirsch site, "Why Hirsch". O.a getest gedurende 800 uur op volle kracht, voldoet aan alle milieu en registratie vereisten, levenslange gratis update.
Dat mag wel wat extra kosten zou ik zeggen, MY2006 en ouder dan geven ze nog steeds 30% discount.
Wie trouwens VM een warm hart toedraagt, Hirsch is van Saab dus de winst komt ten goede aan Saab en ze kunnen elke cent nu goed gebruiken, de vriendelijke Saab-dealer uiteraard ook :lol:

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » do 20 jan, 2011 11:33

Ik zou van een leverancier van een powerbox een schriftelijke garantie willen dat die powerbox het probleemloos doet gedurende bv 1 jaar of 50.000 km. Zoals Injectie (Desmond) aangeeft wordt meer brandstof ingespoten. De vraag is dan hoe je roetfilter (als je die hebt) er mee omgaat. Een powerbox houdt immers geen rekening met het dan vervroegd benodigde regenereren, waardoor je motor in een noodloopprogramma kan komen.
Dat heb ik eens gehad met mijn Saab 1.9 TiD en is geen pretje als je heuvelop op de Veluwe vrachtwagens aan het inhalen bent terwijl je dan plankgas niet harder dan 90 kunt...daar maak je vrienden mee. Ik zou er met roetfilter zeker niet aan beginnen

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 20 jan, 2011 13:47

Ik heb ooit zo'n powerbox in een 9.3 Sport 2.2 Tid gehad, idee van de Saab-dealer. Hij viel wel regelmatig in storing en dan kon je weer stapvoets naar de dealer rijden.
Na twee voorvallen die wagen gelijk ingeruild.

Plaats reactie