Eerst ik zelf: ik ben Tjeerd, bouwjaar '80, opgegroeid in Enschede maar sinds ruim een jaar woonachtig in Hoorn, Noord-Holland. Ik ben met Saabjes opgegroeid, mijn ouders hebben altijd (tot de dag van vandaag) 96's gereden (V4 en 2t), met daarnaast ook 95 (1973/1976) en 99 (1984). Tegenwoordig is de 96 (correctie: meervoud, een V4 uit '80 en een 2t uit '67) uiteraard niet meer de dagelijkse auto maar de oldtimer die droog gestald staat
Daarom heb ik in december 2008 de rode 90 gekocht, die daarvoor in handen was van (de grootouders van) Style&Co, Hannes en daarna Janmar. In de eerste maand gelijk even pittig onderhoud gehad (zie onder) maar daarna eigenlijk een probleemloze, erg prettig rijdende en zeer betrouwbare auto. De wegligging is super, de zit perfect. Wel heb je door de gastank een wat beperkte kofferruimte, maar daar zijn vaak wel oplossingen voor te verzinnen.
Wat is er sinds december 2008 zoal aan gebeurd:
- Nieuwe accu (december 2008)
- Remklauw rechtsvoor (januari 2009)
- remschijven voor (januari 2009)
- remblokken voor (januari 2009)
- koppelingscilinder bakzijde (januari 2009)
- remblokken achter (januari 2009)
- nieuwe thermostaat (februari 2009)
- nieuwe radiator (juni 2009)
- nieuwe Bougicord bougiekabels (juni 2009)
- nieuwe voorbanden en auto uitgelijnd (augustus 2009)
- kleppen gesteld (september 2009)
- Uitlaatspruitstuk vervangen (december 2009)
- en hier tussendoor iedere 10.000 km nieuwe olie, rotor, verdelerkap, luchtfilter etc.
Het afgelopen jaar heb ik me voornamelijk op de techniek gericht, en minder op de cosmetische zaken. De spatbordranden rechts zijn dus nog steeds matig, de bumperstrip achter ontbreekt (heb al wel een nieuwe liggen) en de hemel hangt. Daar ga ik me komend jaar, nu de techniek een beetje op orde is, eens op richten. De ingewikkelde klussen (remmerij, koppeling) laat ik doen, het dagelijkse onderhoud en de 'eenvoudigere' klusjes als de radiator en het uitlaatspruitstuk doe ik zelf. Ik heb helaas geen overdekte sleutelplek, dus dat is soms even schipperen (meestal betekent dat wachten op lekker weer
In 2009 heb ik er ca 33.000 km mee gereden, zonder een centje pijn. De auto heeft me nooit in de steek gelaten, start prima na nachten strenge vorst. Soms eens een klein technisch incidentje maar dat hoort bij een auto van bijna 24 jaar oud, karakter heet dat
Ik ben overigens ook al met de auto op de 90-meeting geweest, en op IntSaab2009. Heb met mijn vader en broer een toertocht in Noord-Holland gereden, en afgelopen najaar met mijn vader ook de Viking 2009. Die laatste overigens niet in mijn 90 maar in zijn 96
Vandaag staat de auto weer bij de garage voor een nieuwe APK, ben erg benieuwd wat er uitkomt!
Ter illustratie nog wat pica's:
In de eerste maand na aankoop, toen ik beide autoś nog had:

Afgelopen voorjaar, toen ik de auto eens goed had gepoetst:

ZOmervakantie 2009, foto gemaakt in Die, Drome, Frankrijk:

Na de nosejob (smaken verschillen):

Pas geleden in de sneeuw: