interieur van Menno krijgt nieuw leven

1985-1987
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

interieur van Menno krijgt nieuw leven

Bericht door Steve-O » zo 18 nov, 2007 12:37

Onlangs heb ik bij Menno een beige 900-interieur opgehaald. Mijn eigen interieur was al vanuit mijn vorige 90 meeverhuisd, omdat verbleekt beige nog altijd mooier staat dan verbleekt wijnrood dat hier en daar haas wit was geworden.

Het interieur van Menno was wel behoorlijk vies. Maar ik was niet geheel onvoorbereid en had uit voorzorg bekledingsreiniger meegenomen. Die ene spuitbus bleek niet genoeg. Ik was begonnen met de voorstoelen en de rugleuning van de achterbank. Maar de achterbankzitting haalde ik nog niet voor de helft. Ook reinigde het spul niet voldoende grondig. Bij de blokker hadden ze Oxy-action tapijtreiniger in een spuitbus. Na voldoende drogen en stofzuigen van de 1e behandeling dus nog eens met Oxy. Moest 2-3 uur inwerken. De vriend waar ik logeerde was inmiddels ongetwijfeld erg blij met mij :wink: en vroeg zich af waarom ik zo'n moeite deed, daar hij niet echt verschil zag met het oude.

Maar het resultaat mocht er zijn. Ook al moet de zitting van de achterbank deels nog eens. Wel ontdekte ik gisteravond bij het wisselen van de stoelhoes (heb bestuurderskant en bijrijderskant trouwens omgewisseld) op een van de flanken kneedbare bolletjes onder de stof. Ik vermoed dat ik daar iets te veel Oxy heb gebruikt dat vervolgens niet meer op te zuigen viel. Die kant was ook het smerigst.

Nu ik de zaak zover uitelkaar heb gehad, heb ik ook goed het stofspannings- en krachtverdelingsidee van SAAB begrepen. Daar is over nagedacht. De stoelhoezen hebben hier en daar een brede stoffen lus waar een metalen stangetje met gebogen uiteinden doorheen gaat. Die lus was bij mijn vorige bekleding geheel vergaan. Die van Menno was te restaureren. Ik heb met staalgaren in wokkelvorm de stof om de stangetjes heen gedaan en ingescheurde gedeeltes ook dichtgenaaid.
In de zitting heb ik de uiteinden van de stangetjes aan een kant ingehaakt en aan de andere zijde om het stalen frame dat in de veren hangt heengebogen. De metalen clipjes door de lussen waarmee de stangetjes aan het frame waren bevestigd roestten en heb ik vervangen door hun moderne tie-wrapversie. In de rugleuning heb ik ook tie-wraps gebruikt om da stangetjes aan het rugframe te zetten. Het schuimrubber zit namelijk zodanig vastgelijmd, dat je overal erg moeilijk bijkomt zonder iets kapot te scheuren.

De bijrijdersstoel ging er vannacht om 1:30u weer in en ik moest natuurlijk ook even proef zitten. Man! What a feeling! (Ik ga zo dat nummer even draaien) De stoel zit als van een nieuwe SAAB. It's amazing poe-wow-te-utter-superduper-te-gek. Dat betekent nog meer rijplezier.

Straks is nummer 2 aan de beurt.

Foto's VOOR:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's NA:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 19 nov, 2007 11:47

Leuk! Dat interieur was nog in prima staat idd. Heb het er zef uitgesloopt.

Voor het reinigen van de bekleding gebruik ik een andere methode. Quick 'n Brite! ("It's amazing, Mike!")

Dat spul is bijna nergens meer te vinden, maar de Wibra heeft het nog voor 1,50 Euro per potje. Dat is heel wat goedkoper dan zo'n spuitbus tapijtreiniger! Het is volgens mij ook wat beter voor de stoelen, want ik heb het idee dat zo'n tapijtreiniger een hoop chemsiche rotzooi achterlaat. Ik zal nog eens een een uitgebreide handleiding schrijven voor zo'n behandeling.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » ma 19 nov, 2007 15:24

Het beroemde roze potje van Wouter kan ook aanraden.

Ik reinig de boel altijd buiten de auto en gewoon onder de douche.... (niet thuis vertellen).

Veel water en lekker schrobben en dan (lang) laten drogen. Het is dus niet echt een optie als je de auto dagelijks nodig hebt.

groeten,

Hannes

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 19 nov, 2007 16:13

Hannes schreef:Het beroemde roze potje van Wouter kan ook aanraden.

Ik reinig de boel altijd buiten de auto en gewoon onder de douche.... (niet thuis vertellen).

Veel water en lekker schrobben en dan (lang) laten drogen. Het is dus niet echt een optie als je de auto dagelijks nodig hebt.

groeten,

Hannes
dus de complete stoel met een lauw mengsel van water en quick and bright doordrenken en schrobben, afspoelen met water en dan laten drogen???

krimpt dat niet? Vlekt dat niet? zoniet... dan ga ik vanmiddag nog langs de Wibra

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 19 nov, 2007 16:27

Ik zou graag eens before en after foto's zien, alsmede een reportage van het bewerkingsproces.

Ik heb nog wel een smerig interieurtje over... Hannes, are you up for the task? ;)

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » ma 19 nov, 2007 16:59

Bij een vreemde in de douche.... heel graag.

Ik zal even zoeken naar de voor en na foto's

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 19 nov, 2007 17:46

ik deed het wel eens met gewoon vloeibaar wasmidde, ff schrobben met een borsteltje en idd een dikke straal water erop, hier met een tuinslang ipv de douche. net zo lang spoelen tot de zeep eruit is.

alleen de droogtijd is nu met dit weer erug lang denk ik. in de zomer met een lekker zonnetje is de boel zo weer droog.

toen ik nog poetsertje was bij auto janse in mijn tienerjaren deden we het met een tapijtreiniger...eerst goed nat maken, nagelborsteltje inwrijven en dan die zuigmond van de zuiger erop. zie je hoeveel zooi eruit kwam.

edit: vloertapijt van mijn saab heb ik bij de wasstraat in zwolle schoon gemaakt in zo'n wasbox met een hogedrukspuit, gaat prima.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 19 nov, 2007 19:28

Ik heb de laatste keer de stoelhoezen in de wasmachine gegooid. 30 graden synthetisch programmatje: klaar! Voor de achterbank heb je een hele grote waswachine nodig........

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » ma 19 nov, 2007 19:31

Paul99 schreef:Ik heb de laatste keer de stoelhoezen in de wasmachine gegooid. 30 graden synthetisch programmatje: klaar! Voor de achterbank heb je een hele grote waswachine nodig........
Kortom naar zo'n wassalon in de stad. :lol:

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 19 nov, 2007 21:24

Hmm.. meubiliair gaat bij mij niet onder de douche. Dat doe ik alleen met dashboards. Maar goed, hier even mijn methode met Quick 'n Brite:

- dit is niet even een klusje zoals de auto uitzuigen, maar het gaat je de nodige uren kosten.
- haal het complete meubilair uit de auto
- draai de rugleuningen van de stoelen helemaal naar achteren, zodat je ze rechtop tegen de muur oid kan zetten
- haal met een eetlepel kleine happen uit een Wibra formaat QnB bakje en gooi deze in een kom
- gebruik ongeveer 1/3 bakje QnB voor een emmer sop
- zet de kom met QnB in de magnetron totdat het vloeibaar is geworden
- doe wat heet water bij de vloeibare QnB
- mix dit even met de cappucino schuimer
- doe de QnB oplossing in een emmer en vul deze verder met warm water
- zorg voor voldoende (4) schone (anders heeft geen zin!) droge oude handdoeken
- liefhebbers trekken nu hun rose huishoudhandschoenen aan
- ga nu met een schone, stevige, vochtige spons heel systematisch een meubilairdeel schrobben
- de spons heel regelmatig uitspoelen en vochtig houden
- je gaat nu overigens nog niet het verschil zien
- wanneer je een meubilairdeel helemaal hebt geschrobt, pak je een schone handdoek
- nu kan je eindeloos losgaan met je handdoek door de vochtige bekleding te boenen
- een witte handdoek zal veranderen in een donkergrijze
- NB dit is echt een pokkewerk, maar wel noodzakelijk: als je even huphuphup kort met een handdoek er overheen wrijft gebeurt er niets en zal je bekleding ook niet schoner worden
- neem steeds een schoon stukje handdoek en je zal zien dat je zo een hele handdoek voor een meubilairdeel nodig hebt
- behandel zo je hele interieur
- maak een nieuw QnB sopje als je oude vuil is geworden
- na een nachtje (of een warme zomermiddag) buiten staan onder een afdak is de bekleding gewoon weer droog
- het is ook een idee om de klus in tweeen te delen en uit te spreiden over twee avonden bijv.

Mijn ervaring is dat je vooral bij de lichte bekleding echt flinke verschillen kan zien. Maar bij de donkere kleuren vind ik het ook zeker de moeite waard.

En tja, als het meubilair er dan toch uit is, dan ook maar even de middenconsole verwijderen en de tapijtjes eruit tillen, kan je ze tenminste echt goed uitzuigen. Bekleding kofferbak eruit, hemeltje + stijlen eruit, dashboard er even uit, en zo kan je nog wel even doorgaan met schoonmaken.. :smart:

En nu allemaal veel succes!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 19 nov, 2007 23:26

Heren, ook ik had het liefst van meet af aan Quick 'n Brite gebruikt, maar de Blokker had het niet meer. Een demonstratie van 'Amazing Mike' forummer Arnoud heeft mij een paar jaar geleden direct overtuigd.
Thuis had ik nog genoeg, daarmee heb ik vandaag de klus afgemaakt. Wel blijft op de plek van de thermostaat van een van de voorstoelen een donker rondje zichtbaar. Heeft het zin als ik hier quick 'n brite puur op loslaat?

Ik kwam vanavond wel tot de ontdekking dat de achterbank van de 900 ongeveer 4 centimeter breder is dan die van de 90. Lastig, maar niet onoverkomelijk natuurlijk.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 20 nov, 2007 6:41

http://www.boels.nl/Sites/Files/0000001 ... 007_NL.pdf

pag 7.

werkt ook mooi en kost je 5 euries per dag.

Alexander
Geregistreerd lid

Bericht door Alexander » di 27 nov, 2007 16:32

Hallo,

Ik heb ooit de bekleding gereinigd door deze van de stoel te halen en in het bad te leggen. Met warm water en Robijn/vloeibaar wasmiddel een lekker sopje gemaakt en de bekleding lekker een uurtje laten liggen. Zo nu en dan even goed door het water/sop heen halen.

Na een uur met heel veel water goed uitspoelen en je bekleding is schoon en ruikt weer heelrijk fris. Ook rooklucht ben je voorgoed kwijt.

Alexander

Berten
Geregistreerd lid

afgebleekte zetels

Bericht door Berten » wo 28 nov, 2007 10:11

Hallo,
Door het idee van Alexander in vorig bericht ,ben ik op het idee gekomen om zo in de badkuip ook de bekleding eerst te wassen ,maar dan ook weer in te kleuren in het blauw, mijn vraag is nu wie heeft daar ervaring mee en welk spul te gebruiken,tips?.
Berten.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 28 nov, 2007 11:19

Grappig, daar had ik ook over nagedacht. Maar een wasmachine en maatschepjes geeft waarschijnlijk een gelijkmatiger resultaat door het vele bewegen en husselen.

Ik weet het merk niet meer, maar vroeger kon je bij de Hema en sommige drogisterijen en naaihobbywinkels een verfstof voor kleding krijgen. Het zat in een doosje met creme-witte boven/onderkant en de kleur rondom was de kleur van de verfstof. Voor de gewenste kleur moest je het poeder volgens de specificatie van gram-kleurstof/kg-kleding doseren.

Heb echter geen idee hoe dit bij deels verbleekte stof uitpakt. Maar slechter kan het niet worden, wel?

Ik meen dat je na gebruik van het goedje je wasmaschine wel met een flinke dosis zout moest naspoelen voordat je er je witte was weer veilig in kon doen.

Plaats reactie