Het interieur van Menno was wel behoorlijk vies. Maar ik was niet geheel onvoorbereid en had uit voorzorg bekledingsreiniger meegenomen. Die ene spuitbus bleek niet genoeg. Ik was begonnen met de voorstoelen en de rugleuning van de achterbank. Maar de achterbankzitting haalde ik nog niet voor de helft. Ook reinigde het spul niet voldoende grondig. Bij de blokker hadden ze Oxy-action tapijtreiniger in een spuitbus. Na voldoende drogen en stofzuigen van de 1e behandeling dus nog eens met Oxy. Moest 2-3 uur inwerken. De vriend waar ik logeerde was inmiddels ongetwijfeld erg blij met mij
Maar het resultaat mocht er zijn. Ook al moet de zitting van de achterbank deels nog eens. Wel ontdekte ik gisteravond bij het wisselen van de stoelhoes (heb bestuurderskant en bijrijderskant trouwens omgewisseld) op een van de flanken kneedbare bolletjes onder de stof. Ik vermoed dat ik daar iets te veel Oxy heb gebruikt dat vervolgens niet meer op te zuigen viel. Die kant was ook het smerigst.
Nu ik de zaak zover uitelkaar heb gehad, heb ik ook goed het stofspannings- en krachtverdelingsidee van SAAB begrepen. Daar is over nagedacht. De stoelhoezen hebben hier en daar een brede stoffen lus waar een metalen stangetje met gebogen uiteinden doorheen gaat. Die lus was bij mijn vorige bekleding geheel vergaan. Die van Menno was te restaureren. Ik heb met staalgaren in wokkelvorm de stof om de stangetjes heen gedaan en ingescheurde gedeeltes ook dichtgenaaid.
In de zitting heb ik de uiteinden van de stangetjes aan een kant ingehaakt en aan de andere zijde om het stalen frame dat in de veren hangt heengebogen. De metalen clipjes door de lussen waarmee de stangetjes aan het frame waren bevestigd roestten en heb ik vervangen door hun moderne tie-wrapversie. In de rugleuning heb ik ook tie-wraps gebruikt om da stangetjes aan het rugframe te zetten. Het schuimrubber zit namelijk zodanig vastgelijmd, dat je overal erg moeilijk bijkomt zonder iets kapot te scheuren.
De bijrijdersstoel ging er vannacht om 1:30u weer in en ik moest natuurlijk ook even proef zitten. Man! What a feeling! (Ik ga zo dat nummer even draaien) De stoel zit als van een nieuwe SAAB. It's amazing poe-wow-te-utter-superduper-te-gek. Dat betekent nog meer rijplezier.
Straks is nummer 2 aan de beurt.
Foto's VOOR:

Foto's NA: