Slechte conditie?

1985-1987
Plaats reactie
Bas
Geregistreerd lid

Slechte conditie?

Bericht door Bas » zo 12 okt, 2003 21:14

Beste Saabliefhebber,

Vandaag met mijn Saab naar Duitsland geweest. Op de autobahn even lekker knallen. Tot de 170 km/u ging het goed en dit tempo konden we een aardig tijdje vol houden. Op een gegeven moment viel de druk echter weg. Het leek er even op dat het gas op was (zo voelde het). Na het gaspedaal los te hebben gelaten zakte de snelheid terug tot zo'n 120/130 km/u. Vanaf deze snelheid functioneerde alles weer zoals het hoorde en voelde ik dat ik weer wat ruimte had om te versnellen. Dit heb ik echter niet meer gedaan. Ben met een rustig vaartje van zo'n 120 - 140 km/u terug naar huis gereden.
Mijn vraag is nu of het komt dat m'n Saab oud is (jan. '86 en 370.000 km) en niet gewend is om lange tijden hoge snelheden te rijden en dat hij er daarom mee ophield? Of is er een andere oorzaak? Dit laatste vermoed ik eigenlijk, omdat ik van de zomer met volle bepakking zo'n 400 km aan één stuk met 150 tot 170 km/u heb gereden.
Weten jullie wat het probleem zou kunnen zijn?

Groeten Bas

ralph12
Geregistreerd lid

Re: Slechte conditie?

Bericht door ralph12 » wo 14 apr, 2004 17:59

Misschien kun je deze vraag het beste bij "900" stellen. Per slot van rekening ook een ouwe 900 motor. Niemand op deze site lijkt naar een 90 om te kijken....

Bas schreef:Beste Saabliefhebber,

Vandaag met mijn Saab naar Duitsland geweest. Op de autobahn even lekker knallen. Tot de 170 km/u ging het goed en dit tempo konden we een aardig tijdje vol houden. Op een gegeven moment viel de druk echter weg. Het leek er even op dat het gas op was (zo voelde het). Na het gaspedaal los te hebben gelaten zakte de snelheid terug tot zo'n 120/130 km/u. Vanaf deze snelheid functioneerde alles weer zoals het hoorde en voelde ik dat ik weer wat ruimte had om te versnellen. Dit heb ik echter niet meer gedaan. Ben met een rustig vaartje van zo'n 120 - 140 km/u terug naar huis gereden.
Mijn vraag is nu of het komt dat m'n Saab oud is (jan. '86 en 370.000 km) en niet gewend is om lange tijden hoge snelheden te rijden en dat hij er daarom mee ophield? Of is er een andere oorzaak? Dit laatste vermoed ik eigenlijk, omdat ik van de zomer met volle bepakking zo'n 400 km aan één stuk met 150 tot 170 km/u heb gereden.
Weten jullie wat het probleem zou kunnen zijn?

Groeten Bas

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 14 apr, 2004 20:58

het lelijke schattige eendje van Saab. :wink:

De neus is in ieder geval wel heel mooi.

Bas
Geregistreerd lid

Bericht door Bas » za 17 apr, 2004 23:14

Hallo,

Volgens mij ben ik er achter waar het probleem in zit met het het weg vallen van de druk (als of het gas op is). Gister en vandaag hetzelfde euvel gehad, maar echter bij een veel lagere snelheid, slechts 110 km/u harder ging niet :twisted: . De auto was ook weer maximaal bepakt (fiets op de dak en twee achterop plus bagage in de auto). Nu heb ik de indruk dat de motor beveiligd is tegen oververhitting. Wanneer de druk wegvalt geeft de wijzer van de thermometer bijna de top waarde weer (zit nog net niet in het rode vlak). Als je dan het gas loslaat en de snelheid wat laat zakken (in dit geval tot 90 km/u) dan daalt ook de temperatuur en is alles weer in orde. Voor de veiligheid en snelheid de rest van de route op benzine gereden (temperatuur is dan een behoorlijk stuk lager en de snelheden hoger :D ) en geen problemen gehad met het wegvallen van de druk. Kan iemand bevestigen of dit een juiste veronderstelling is?

Groeten,

Bas

bmw3er
Geregistreerd lid

Bericht door bmw3er » zo 18 apr, 2004 16:28

90 het schattige eendje? Hmmm in theorie zou de 90 een auto moeten zijn waarin alle ziektes van de 99 zijn weggewerkt.... en met het ge-wel-dige interieur behouden vanuit de 99. en omdat er een zeer beperkt aantal van gemaakt zijn, heeft ie absoluut klassiekerswaarde---- maar t blijft toch een wat vreemde combi van voor- en achterkant. en het gemis aan een vierdeursversie deed het model geen goed.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 09 jun, 2004 17:22

Effe back to the core. Volgens fabrieksopgave kan de saab 90 ook maar 165 km/u dus lekker een stuk 170 rijden op de autobahn lijkt me niet de beste manier om lang van de saab te genieten. Ga maar na; hoe voel jij je als je een marathon moet rennen in het tempo waarin je normaal gesproken de 100 meter rent :lol: :lol: :lol: :lol:

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 09 jun, 2004 18:14

Gele aero schreef:Effe back to the core. Volgens fabrieksopgave kan de saab 90 ook maar 165 km/u dus lekker een stuk 170 rijden op de autobahn lijkt me niet de beste manier om lang van de saab te genieten. Ga maar na; hoe voel jij je als je een marathon moet rennen in het tempo waarin je normaal gesproken de 100 meter rent :lol: :lol: :lol: :lol:

Is voor mij de eerste auto waar ik niet harder dan 120 in wil rijden... Weet alleen niet of dat nou iets goeds zegt over de 90 of iets slechts...

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 09 jun, 2004 19:24

Beschouw het als goed, toch knap als je een auto kan creeren waarin je naar alle tevredenheid 110 a 120 kan rijden terwijl de bolide zeker harder kan :!:

Bas
Geregistreerd lid

Bericht door Bas » wo 09 jun, 2004 20:50

Ben onder tussen redelijk aan het wennen aan de 90 km/u. Maar ik vind het wel aardig dat zo'n oude auto nog van die aardig snelheden haalt. Waar het probleem in de conditie is waarschijnlijk de cilinder geweest. Maar daar kan ik later meer over berichten. De auto staat nu bij de garage. Als het goed is worden deze week de cilinders vervangen en rijdt de Saab daarna weer zoals ik gewend was. Betrouwbaar en snel...

Groet,

Bas

Plaats reactie