Project koppeling: drie vragen (mede i.v.m. onderdelendag)

1985-1987
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Project koppeling: drie vragen (mede i.v.m. onderdelendag)

Bericht door esalet » wo 18 okt, 2006 10:37

Hallo medeforummers,

Hiermee start ik een waarschijnlijk in tijd erg lange thread (want ik ben een beginnend sleutelaar die in de verloren uurtjes wat fröbelt aan zijn tweede saab, als projectje om te leren sleutelen :roll: ). Ik heb nu toch het stellige voornemen de koppeling van de donor-90 (de Ambassadeur voor de insiders) aan te gaan pakken.
Om te beginnen heb ik nodig: een zogenaamde Rode Haynes (dat gaat wel lukken, waarschijnlijk scoor ik er al een op de komende onderdelendag).

Maar daarnaast de speciale Saab-tool nr 83 90 023. Het is een rondgebogen stuk ijzer"draad", met een uitsteeksel eraan. Je hebt het nodig om tussen diafragmaveer en het huis te kunnen plaatsen. Het kan ook met coaxkabel of zo, maar dat schijnt iets minder goed te gaan en ik wil me als beginnend sleutelaar maar zo goed mogelijk voorbereiden.
Heeft iemand zo'n ding te LEEN voor me, en is dat toevallig iemand die naar de onderdelendag komt? Och en als het niet te duur is wil ik het evt. ook wel kopen, maar ja, je gebruikt het hoogstzelden. Liever lenen dus. Kunnen we niet een soort "pool" van dit soort saabtools opzetten? Ik woon in Utrecht (lekker centraal) en heb veel ruimte, dus wie weet is dit een idee om nog eens uit te werken.

En dan moet er uiteraard een nieuwe set koppelingsplaten komen. Wie heeft tips waar dit goed en uiteraard voordelig (ik ben een Hollander ondanks de Franse achternaam :wink: ) op de kop te tikken is. En wederom: is er toevallig iemand op de onderdelendag die zoiets mee kan nemen?

En: doe je dan altijd meteen ook de drukgroep of hoeft dat niet per se? :? De koppeling werkt helemaal naar behoren (hoofd- en hulpcylinder o.k., werking pedaal en alles normaal, alleen de platen zijn volledig afgesleten).

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 18 okt, 2006 13:50

Is al veel over geschreven hoor!
Complete koppeling kopen bij elferink, prijs is inclusief druklager. Nergens zo goedkoop.
Gelijk vervangen:
Hulpkoppelingscilinder,
Krukaskeerring,
Keerring in behuizing primaire aandrijving achter hulpkopplingscilinder (weet nooit de naam)
Lager in je vliegwiel (vraag me altijd af of dit nu het prise-aslager is)

Te overwegen:
Leiding tussen hoofd en hulp koppelingscilinder (de mijne was uitgedroogd).
Revisie hoofdkoppelingscilinder of vervanging.

Ik heb dat tooltje maar weet nog niet of ik naar de onderdelendag ga.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 18 okt, 2006 14:49

marq101 schreef: Gelijk vervangen:
Hulpkoppelingscilinder,
Krukaskeerring,
Keerring in behuizing primaire aandrijving achter hulpkopplingscilinder (weet nooit de naam)
Lager in je vliegwiel (vraag me altijd af of dit nu het prise-aslager is)

Te overwegen:
Leiding tussen hoofd en hulp koppelingscilinder (de mijne was uitgedroogd).
Revisie hoofdkoppelingscilinder of vervanging.
Bedankt voor de Elferink-tip. Staat die soms ook op de onderdelendag? (zal wel niet..).
En verder: holymoly. Moet ik dat echt allemaal gaan vervangen? Ja je zult het wel niet voor niks zeggen en ervaring is inderdaad een goede leermeester, maar de moed zakt enigszins in mijn schoenen.......
Kijk die tweede Saab is een beetje een grap, gewoon kijken of ik hem weer rijdend krijg tegen minimale kosten en dan maar kijken wat ik er mee doe. Dat is wellicht wat anders dan een dagelijks gebruikte Saab bedrijfszeker willen houden. Ik bedoel: zo'n hulpkoppelingscylinder, als ie nog gewoon goed is, tsja misschien laat ik die toch gewoon zitten dan.
Die keerringen lijkt me wel accuter, want als die gaan lekken dan gaan je nieuwe koppelingsplaten er geheid snel aan, of zie ik dat niet goed?
En het vervangen van keerringen, is dat moeilijk, speciaal gereedschap voor nodig of zo?

En natuurlijk ga ik ook nog beter over het forum zoeken op trefwoord koppeling, had ik nog maar heel globaal gedaan....

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 18 okt, 2006 18:48

Nee Elferink staat niet op de onderdelendag
Misschien iemand anders wel. Moet je gewoon even de prijs vergelijken met die van Elferink.

Het klinkt allemaal erger dan het is. De boel ligt toch open. Om de koppeling eruit te halen moet bijv de hulpkoppelingscilinder eruit. Het gaat allemaal in 1 moeite door. Het lastigste is de koppeling eruit frotten.

Die keerringen vervangen is ook makkelijk.
Het probleem met de hulpkoppelingscilinder is dat je hem weer moet ontluchten. De kans is dan zeer groot dat je hem lek trapt. Dat is dus typisch het onderdeel dat ik samen met de koppeling zeker zou vervangen. Over de rest kan je nog discussieren.

Ik heb overigens die auto gezien en ik moet zeggen dat ie het meer dan waard is om er wat geld aan uit te geven.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 18 okt, 2006 21:16

Ik zou vervangen:

koppelingsplaat
drukgroep
druklager
krukaskeerring
Slave koppelingcilinder reviseren

Master koppelingcilinder is wat mij betreft afhankelijk van de manier van ontluchten: als je druk op het systeem kan zetten met een ontluchtingsapparaat ( bv eezibleed) dan hoeft het niet. Als je moet pompen met het pedaal, dan ben ik het met marq101 eens en kan je beter gelijk de cilinder reviseren.

Lager in je vliegwiel (toplager) kan je voor kiezen. Als je de krukaskeerring vervangt dan heb je het vliegwiel er al uit en tik je zo een nieuw lager in. 1 munuutje werk. Maar in een andere post noemt iemand dat hij in al zijn jaren sleutelen aan Saabs nog nooit een kapot toplager is tegen gekomen. Dus.... tsja... eeuh...

Wat de keerring betreft. Eruit pulken met een schroevendraaier. De plek waar de keerring zat vetvrij maken en de die verse keerring er voorzichtig in drukken. Of tikken met een kunststof hamer.

Maar laat je vooral niet afschrikken. Het is een leuke klus om lekker rustig uit te voeren.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 18 okt, 2006 22:03

marq101 schreef:Het klinkt allemaal erger dan het is. Die keerringen vervangen is ook makkelijk.

Ik heb overigens die auto gezien en ik moet zeggen dat ie het meer dan waard is om er wat geld aan uit te geven.
Heren, Marq en ook Paul, dank voor deze extra uitleg. En dan nog die extra expert opinion van Marq over de donor-90, dat geeft weer moed.
Wordt vervolgd dus.........

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » wo 18 okt, 2006 22:41

en ik woon vrij dicht bij Enschede esalet misschien kan ik het voor je ophalen?
dan treffen we elkaar toch nog eens en de meisjes ook hihihi

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 19 okt, 2006 18:24

He dat is een leuk én gezellig aanbod!
Ben je van plan naar de onderdelendag te komen, of bedoel je een andere keer? In dat laatste geval kijk ik éérst even rond op de onderdelendag en bestel ik het daarna bij Elferink, hoewel die erg schappelijk is met zijn prijzen (heb vandaag gebeld, viel niks tegen).

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » vr 20 okt, 2006 6:40

de onderdelendag zal ik niet aanwezig zijn jammer genoeg, het was wel iets dichterbij geweest.
maar goed, volgende keer beter misschien.
alhoewel Utrecht hier ook maar 2 uurtjes vandaag ligt.
en voor een lekker bak koffie en wat gezellig kletsen over en met onze dames is ook gezellie toch?

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 20 okt, 2006 20:03

Zeker weten, altijd welkom! :)

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 05 dec, 2006 19:45

Nou het is gelukt. :D Zover tenminste.
Apentrots typ ik dit bericht. In de garage ligt de, inderdaad tot op de draad versleten, koppeling van de "Ambassadeur" op de werktafel.
Heb drie pogingen ondernomen om de hele unit (drukgroep incl. koppeling en de hulpcylinder) er uit te krijgen, en nu pas lukt het. Ik kreeg alsmaar niet genoeg ruimte tussen de vingers van de drukgroep en het huis van de drukgroep, om er een dik genoeg stuk kabel in te kunnen wurmen.

De truc?
Parketwigjes van de bouwmarkt! :idea: Je maakt de drukgroep los van het vliegwiel, openhouden met beitel of zo, in de gleuf op drie plekken een parketwigje meppen, het stuk dat uitsteekt gewoon afbreken (anders kun je niet draaien met je vliegwiel).
Daarna het pedaal intrappen (ik heb een paar keer gepompt, in de hoop dat dat scheelde) en volledig ingetrapt vastzetten middels een balk naar de rugleuning (even een beschermplaatje ertussen). Dan kun je met de stoelverstelknop de boel nog even lekker op druk zetten. (zelf gejat van het internet, deze tip, ideaal voor de alleenklusser!).
Door deze twee akties creeer je precies genoeg ruimte om tussen de diafragmaveren en het huis van de drukgroep een handremkabel van een fiets te wurmen (beetje helpen met de schroevendraaier, een heel gefrot, steeds het vliegwiel een stukje draaien).

Dan het koppelingspedaal lossen, de hulpkoppelingscylinder lossen, en tot mijn stomme verbazing :shock: zat het hele zaakje behoorlijk los.

Nog een kwartier frutten om het er ook daadwerkelijk tussenuit te krijgen (je moet daarbij met de hand de hulpkoppelingscylinder induwen tegen het stuk versnellingsbakhuis waar de primaire as doorheen loopt, wel voorzichtig natuurlijk).

Et voila.

Ik kan het nog niet geloven.

De hulpkoppelingscylinder hangt nog keurig in het vooronder, aan zijn flexibele slangetje. Ziet er allemaal prima uit, laat ik lekker zitten.

En: de hele boel in de drukgroep is mooi droog, geen oliesporen op de koppelingsplaat of zo. 8) Gewoon domweg tot op de draad versleten, that's all.

Wel wat groeven op vliegwiel en in de drukgroep, moet nog even kijken, ik denk dat ik probeer de drukgroep van de tweede donor (de odoardo) hiervoor in de plaats te nemen. Als die er ooit uit wil.......
(dat wordt flexen!!!!! :twisted: die hulpkoppelingscylinder is toch al naar zijn grootje).

Nou, wordt vervolgd maar weer........

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 05 dec, 2006 21:25

esalet schreef:Nou het is gelukt. :D Zover tenminste.
Apentrots typ ik dit bericht. In de garage ligt de, inderdaad tot op de draad versleten, koppeling van de "Ambassadeur" op de werktafel.
Heb drie pogingen ondernomen om de hele unit (drukgroep incl. koppeling en de hulpcylinder) er uit te krijgen, en nu pas lukt het. Ik kreeg alsmaar niet genoeg ruimte tussen de vingers van de drukgroep en het huis van de drukgroep, om er een dik genoeg stuk kabel in te kunnen wurmen.

De truc?
Parketwigjes van de bouwmarkt! :idea: Je maakt de drukgroep los van het vliegwiel, openhouden met beitel of zo, in de gleuf op drie plekken een parketwigje meppen, het stuk dat uitsteekt gewoon afbreken (anders kun je niet draaien met je vliegwiel).
Daarna het pedaal intrappen (ik heb een paar keer gepompt, in de hoop dat dat scheelde) en volledig ingetrapt vastzetten middels een balk naar de rugleuning (even een beschermplaatje ertussen). Dan kun je met de stoelverstelknop de boel nog even lekker op druk zetten. (zelf gejat van het internet, deze tip, ideaal voor de alleenklusser!).
Door deze twee akties creeer je precies genoeg ruimte om tussen de diafragmaveren en het huis van de drukgroep een handremkabel van een fiets te wurmen (beetje helpen met de schroevendraaier, een heel gefrot, steeds het vliegwiel een stukje draaien).

Dan het koppelingspedaal lossen, de hulpkoppelingscylinder lossen, en tot mijn stomme verbazing :shock: zat het hele zaakje behoorlijk los.

Nog een kwartier frutten om het er ook daadwerkelijk tussenuit te krijgen (je moet daarbij met de hand de hulpkoppelingscylinder induwen tegen het stuk versnellingsbakhuis waar de primaire as doorheen loopt, wel voorzichtig natuurlijk).

Et voila.

Ik kan het nog niet geloven.

De hulpkoppelingscylinder hangt nog keurig in het vooronder, aan zijn flexibele slangetje. Ziet er allemaal prima uit, laat ik lekker zitten.

En: de hele boel in de drukgroep is mooi droog, geen oliesporen op de koppelingsplaat of zo. 8) Gewoon domweg tot op de draad versleten, that's all.

Wel wat groeven op vliegwiel en in de drukgroep, moet nog even kijken, ik denk dat ik probeer de drukgroep van de tweede donor (de odoardo) hiervoor in de plaats te nemen. Als die er ooit uit wil.......
(dat wordt flexen!!!!! :twisted: die hulpkoppelingscylinder is toch al naar zijn grootje).

Nou, wordt vervolgd maar weer........
Good job :bluethumb: !

En zo groeit het vertrouwen van een sleutelaar 8) .

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 05 dec, 2006 22:36

Goed gedaan Etienne!! :D :applause: :bluethumb:

Leuk he! klussen!

Er blijft nu nog maar 1 regeltje over: mounting goes in reverse order. :wink:

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » wo 06 dec, 2006 9:12

:bluethumb:

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » wo 06 dec, 2006 9:27

hartstikke goed van je, en zo heb je wel je eigen arbeidsloon en die kun je zelf instellen :lol:

Plaats reactie