een quatre-vingt dix als daily runner. Is dat wijs?

1985-1987
Plaats reactie
levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

een quatre-vingt dix als daily runner. Is dat wijs?

Bericht door levensnevel » do 21 apr, 2016 6:54

Wat is dat toch de laatste dagen :?:
Zoveel nederlandse 90's die in de verkoop staan :shock:

Is er soms ergens een hogere macht bezig om mij op een ander spoor te krijgen :?:
Of is het een typisch gevalletje selectieve perceptie :idea:
Zo kwam ik vandaag via vleesboek deze platina blauwe tegen uit het geboorte jaar van onze jongste zoon
viewtopic.php?f=39&t=151338" onclick="window.open(this.href);return false;

Kleur is fraai, verstralers mijn ding & de techniek heerlijk simpel :bluethumb:
Maar om er nu m'n 20 jaar jongere svart pärla voor vaarwel te zeggen, ik weet het niet.
Is dat wel wijs met, vanaf medio juni, pakweg 28.000 km per jaar :?:
Kortom: wat zijn de pro's en wat zijn de con's van een 90 als daily runner:?:

Ofwel, wie weet mij te overtuigen :?:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: een quatre-vingt dix als daily runner. Is dat wijs?

Bericht door esalet » do 21 apr, 2016 8:56

Tuurlijk ben ik vóór.

Maar ook realistisch.
Stop elke maand een 50 a 75 euro in een onderhoudspotje.
Je afschrijvingspotje kan daarentegen permanent leeg blijven.

Want er kunnen en zullen dingen gebeuren. Hydraulische koppelingscylinders, remklauwen m.n. vóór, fuseekogel(s), al dat facilitaire spul.
Body, blok en bak zullen hoogstwaarschijnlijk geen issues geven, mits asdoorvoeren en bevestiging achterste dempers en vloer/balk bij voeten chauffeur en bijrijder goed bij aankoop en goed bijgehouden (schoon en in kruipend vet) daarna.

Verbruik kan bij goede afstelling en rustige rijstijl zomaar 1:12 zijn.
28.000 km per jaar is een overweging voor LPG waard, ook zonder mrb vrijstelling.
Overigens is er een rosekwarts met LPG erin ook te koop, wel met 595.000 km maar de bak is niet al te lang geleden vervangen.

Ze komen goed mee met het verkeer tenzij je haantje de voorste wil zijn. Veel koppel, schakellui rijden.
Uiteraard veilig genoeg.
Wegligging als op rails.

Geen stuurbekrachtiging maar banden op (normale) spanning houden en rollend sturen (sowieso beter voor je hele voortrein), gaat prima.

Oja, de louvres van dit exemplaar zijn bij de vorige verkoop los verkocht.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 21 apr, 2016 9:13

Een 90 is best prima te doen als daily driver. Het is niets anders dan een 99 of 900 met carburateur.
En het is een leuke vakantie auto als dat ook je ding is om te doen. Ben er zelf een jaar of 10 geleden mee naar Andalucie/Gibraltar gereden, in de nadagen van de winter, begin voorjaar.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 22 apr, 2016 0:35

Ik heb jarenlang een 90 als daily gehad, heeft dezelfde TLC nodig als elke gebruikte auto, maar de techniek is een stuk eenvoudiger dan van moderne modellen. Genoten heb ik van het spartaanse dashboard dat alles heeft wat je nodig hebt, vrijheid van 1 DIN radio, goedkope banden, inca-velgen mis ik nog steeds, sublieme zit in voorstoelen en ook op de achterbank (meldden al mijn passagiers).

Betrouwbare auto.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 22 apr, 2016 11:08

Over de 90 an sich kan ik je niet zoveel vertellen. Over de 8-klepper met carburateur wel. Lekker simpele techniek, kan niet veel aan kapot. Ik heb echter wel mijn 'fair share' aan problemen gehad met de motor, hou er rekening mee dat het spul gewoon 30 jaar oud is en aan het eind van z'n levenscyclus kan raken. Naast motorisch is er vervolgens het onderstel; ook daar zijn na 30+ jaar onderdelen gewoon aan het eind van hun latijn. De vraag is dus eigenlijk wat je voor ogen hebt. Een rijdend project of een goedkope oddball daily driver. Voor beide categorieën is de 90 zeker geschikt, en voor zover ik weet hoef je je (nog) geen zorgen te maken over de onderdelenvoorziening.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » vr 22 apr, 2016 18:46

Ik rij zelf een 99 voor dagelijks, andere bips, zelfde techniek.. En dat is de afgelopen 17.000 km vanaf afgelopen zomer goed bevallen! Binnendoor rijden ze hartstikke leuk en fijn. Snelweg gaat ook prima en comfortabel met de lange 5 bak die ze hebben (90's ook?). Je zal niet de snelste zijn, maar goed meekomen met de rest doen ze zeker. De techniek is zoals al genoemd vrij eenvoudig en ook degelijk. Maakt ze best betrouwbaar! Mocht er dan toch wat stuk gaan, is dat meestal goed zelf te doen.

Ben het ook zeker eens met dat je rekening moet houden met onderhoud en verwachte of onverwachte reparaties, blijft oud spul natuurlijk. Maargoed, dat moet met moderne auto's ook.

Dus, als je oud spul kan waarderen, niet meer luxe hoeft dan nodig is en van een beetje klussen houdt, kan ik het alleen maar aanraden! :O:

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » vr 22 apr, 2016 21:40

Lekker kort draaicirkeltje ook.
Ik heb ooit gehoord dat de originele 90-vijfbakken net iets anders en daardoor sterker zijn dan die van de 99/900. Wat precies het verschil maakt weet ik niet.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 22 apr, 2016 22:19

Volgens mij zijn de bakken in 90's hetzelfde als in 99's. Lang diff en primair 7. Ik heb in mijn 900 inmiddels zo'n bak zitten, heb nog geen toerenteller ingebouwd maar volgens mij zou je zo rond de 3000rpm@120km/u moeten zitten. De 8-klepper (carburateur) blokjes zijn ook vrij laagtoerig. Over wat ruimere rotondes hoef je absoluut niet terug te schakelen naar z'n 2 als het verkeer dat toelaat; gangetje van net-geen 30 gaat in 3 al heel goed. Keihard doortrekken naar de (niet-aanwezige) toerenbegrenzer is ook niet heel interessant.

casfaje
Geregistreerd lid

Bericht door casfaje » za 23 apr, 2016 7:38

Doortrekken naar 4500/5000 toeren maakt eigenlijk alleen maar heel veel lawaai, en dan voornamelijk binnenin de auto. 8)

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » za 23 apr, 2016 16:40

Goeie input allemaal.

Oja over die bakken: bij de Nieuwe Kenmerken MY85 (de eerste 90 dus) vermeldt SAAB: "De extra hoge reductieverhouding in de hoogste versnelling is iets teruggebracht om een betere acceleratie bij het inhalen te geven".

Een ietsje pittiger vijf dus (t.o.v. de 99 voorgangers).

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » zo 24 apr, 2016 8:20

Dank aan allen voor de input :bluethumb:
mocht de situatie zich onverhoopt voordoen hebben we nu i.i.g. een mooi ijkpunt.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 13 mei, 2016 10:43

Het plezier van een 90/99 als daily Driver hangt ook af van je eigen mindset. Ik heb 3 jaar 30k met mij 99 gereden, en dat ging prima zolang je accepteert dat je wat rustiger aan doet. Ook je route is van invloed. Ik reed 110 op de snelweg en dan moet je vrachtwagens inhalen wel even plannen als de rest 130-140 rijdt.

De mindset moet ook zijn: het is een oude auto dus ik accepteer een lager comfortniveau en af en toe is extra tlc nodig. Bv in de winter duurt het eeuwen voordat je ruiten schoon zijn en door de pekel moet je het roestmonster goed in de gaten houden.

Als daily Runner zijn wij overgestapt op een 9-3 estate ook voor de gemakken voor de familie, maar ook onderhoud kan bij de garage op de hoek. Die vertrouw ik mijn 99 niet toe.

Oh ja. Ik heb een 90 blok en bak in mijn 99. Van primair 7 naar primair 6 gegaan en dat bevalt prima. Iets meer toeren (lees lawaai en verbruik)en een lagere topsnelheid, maar wel meer pit wat dagelijkse bruikbaarheid oplevert

Plaats reactie