Verklikkerlichtje handrem/remvloeistofpeil

1985-1987
archibald
Geregistreerd lid
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Verklikkerlichtje handrem/remvloeistofpeil

Bericht door archibald » zo 27 sep, 2015 23:28

90-ers...
Dat lichtje in het dashbord, dat zowel een te laag oliepeil als een opgetrokken handrem meldt,
moet dat ook even branden bij 'contact op' in de 90?

Ik stel de vraag omdat het gebruikersboekje daar niet veel over schrijft. "... sommige van de controlelampjes lichten op bij contact ..."

Ik had in de auto van opa een brandend lichtje bij lopende motor, en hij vroeg me even te kijken. Dat bleek de vlotter in het remvloeistoftankje te zijn die niet goed kon bewegen. De vloeistof was wel op peil en OK dus. Het rubberen drukmembraam (testknopje) bovenop de tankdop is eigenlijk gescheurd en een stukje hangt naar beneden zodat de vlotter niet goed meer omhoog kon en het contactje dus gesloten stond.
Enfin. De vlotter is weer mooi gangbaar gemaakt en het lichtje is uit.
Gaat mooi aan bij handrem op en bij (testdruk) op de tankdop waarbij je de vlotter naar beneden drukt.

Maar nu vroeg ik me dus af of dat lichtje bij contact op dus ook even moet oplichten, want dat doet het dus niet.

Wie kijkt eens?
1992 900s LPT
ex 1993 900i LPG
ex 1989 900t FPT

72sonett3
Geregistreerd lid
Regio: España - Spanje

Re: Verklikkerlichtje handrem/remvloeistofpeil

Bericht door 72sonett3 » zo 27 sep, 2015 23:45

In moderne Saabs worden dat soort lampjes aangestuurd door een computer, die zet ook alle lampjes even aan als lamptest. Oudere Saabs hebben geen computer, daar gaan de lampjes gewoon aan met een schakelaar. De lamptest is daar het aantrekken van de handrem, of het indukken van het knopje op het reservoir.

archibald
Geregistreerd lid
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Verklikkerlichtje handrem/remvloeistofpeil

Bericht door archibald » zo 27 sep, 2015 23:55

Aha, het gaat dus niet even oplichten. Goed. Dan is het gefixt met het gangbaar maken van de vlotter. Dank 72sonett3.
1992 900s LPT
ex 1993 900i LPG
ex 1989 900t FPT