Sander's 90

1985-1987
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31543
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sander's 90

Bericht door Sapphire » za 18 jan, 2014 3:16

Het kan wel maar het is in feite overbodig.
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » za 18 jan, 2014 3:33

Dan doe ik dat ook niet.. volgens mij word het dan zo'n smeerboel als je het weer een keer los haalt...
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
GHIA
Geregistreerd lid
Berichten: 3553
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 11:59
Regio: - kies een regio

Re: Sander's 90

Bericht door GHIA » za 18 jan, 2014 20:38

Persoonlijk zou ik er ook niet voor kiezen.
Eventueel als noodreparatie bij een 'kromme kop'.
Bij een goede koppakking (kop en blok) zou het merendeel van de vloeibare
pakking toch weggeperst worden en waar komt dat dan weer terecht,
olie-, koelkanaal?

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » ma 20 jan, 2014 0:20

Ja dat doen we maar niet..

Komende dagen druk bezig om alles schoon te maken heb de kop al uit elkaar liggen, Het is echt giga zwart allemaal teken dat er niet zo vaak olie is vervangen ook zijn de kleppen flink verkoolt, dat was waarschijnlijk de oorzaak van het na dieselen of wat ik niet hoop een lekke klep.. Dat is dus nog allemaal even afwachten eerst heb ik een smerig karweitje voor de boeg :mrgreen:
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31543
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sander's 90

Bericht door Sapphire » ma 20 jan, 2014 0:26

Joh, doe jezelf een plezier en breng die kop gewoon smerig naar het revisiebedrijf dat hem voor je gaat vlakken (en liefst ook afpersen, kleppen moeten er dan nog wel in zitten). Die gooien hem in zo'n ultrasoon reinigingsbad en je kop is weer als nieuw... Laatst een Nissan kop weggebracht en als nieuw weer teruggekregen.

Direct na demontage:
Afbeelding

Zo kwam ie terug:
Afbeelding
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » ma 20 jan, 2014 0:30

Wat zijn de extra kosten daarvan dan? Ziet er wel goed uit!
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » ma 20 jan, 2014 0:32

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31543
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sander's 90

Bericht door Sapphire » ma 20 jan, 2014 0:35

Zo'n wasbeurt kost niet zoveel hoor, misschien een tientje of 2. Hier zat het bij de prijs in omdat ze wat meer hebben gedaan dan vlakken en omdat ze schoon willen werken gaat ie eerst in de wasmachine. Er was namelijk een klepgeleider ingezakt (vandaar alle olie in verbrandingskamer nr. 1, dit was ook de reden dat de kop er af moest) en daarom zijn de geleiders van de uitlaatkleppen vervangen (4x) en de kleppen zijn geslepen. Ook is de kop gevlakt en afgeperst.
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » ma 20 jan, 2014 0:39

Als het 2 tientjes zijn dan weet ik het wel!! Ik bel morgen meteen even heen moet sowieso eerst nog een afspraak maken kan ik meteen vragen wat de kosten zijn, alleen vlakken is 100 euro dacht ik..
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31543
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sander's 90

Bericht door Sapphire » ma 20 jan, 2014 0:54

Ligt er een beetje aan welk revisiebedrijf je zit. Ik betaal voor alleen vlakken €60 (mét bon).
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » ma 20 jan, 2014 21:25

Kop vanmiddag heen gebracht en hij was er zeer slecht aan toe... Maar goed we blijven positief om het zo maar te zeggen :mrgreen:
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » ma 20 jan, 2014 22:02

Heeft iemand een schema hoe je carterpan van de 90 eronder vandaan haalt?
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin
Berichten: 5865
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 23:07
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Sander's 90

Bericht door Hannes » ma 20 jan, 2014 22:29

Hmm, je hele versnellingsbak er onderuit halen. ;)

Ofwel de versnellingsbak is je oliecarter.

Groet,

Hannes


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag kör Saab men också Lexus och Polestar.

Polestar2 Midnight Performance
900s combi coupe scarabee
900T cabrio Monte Carlo
RX450h "the President" in white
9-3 2.0T Aero cabrio Blauw! (Sold)
Volvo V70 RED
GS450h Black (Sold)
Steun het SAABFORUM!

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » ma 20 jan, 2014 23:24

Lekker laten zitten dus....
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31543
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sander's 90

Bericht door Sapphire » di 21 jan, 2014 1:13

Ja, ik weet niet waarom je die los zou willen halen?
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.