Sander's 90

1985-1987
Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Sander's 90

Bericht door esalet » vr 10 jan, 2014 16:33

De NL geschiedenis ziet er als volgt uit:

DePeet te Leermens (Groningen), daarvóór Bertie1962 (SF), Ralf Bruins Slot te Amerongen, daarvoor uit België (import 2012, later op kenteken gezet).

Toen ik hem in Amerongen bekeek had ie zwarte folie op de achterste zijramen, een permanent omgeklapte achterbankleuning en geen achterbankzitting. "Voor de hond" was het verhaal, dat moet een forse hond geweest zijn!

Ralf Bruins Slot was een particuliere handelaar (kan dat eigenlijk wel) die van alles aanbood.

Van de België-tijd weet ik helaas niets. Ik pb je de contactgegevens van Bruins Slot wel even , misschien kan hij er nog iets over zeggen.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » vr 10 jan, 2014 20:08

Dankje voor je reactie!

Ja het was een witte hond want heb hem flink moeten schoonmaken van binnen haha. zwarte folie zit er niet meer op
en de achterbank zit er weer normaal in, wel zaten er lelijke zwarte matten in die heb ik meteen de container in gemieterd .
Wel vraag ik mij af waarom die zo vaak en zo snel van eigenaar is gewisseld, dat die je ook wel terug aan de lak aan onderhoud van de 90.
maar goed ik vind het leuk om hem op te knappen en als die klaar is dan is die wel in nieuwstaat :wink:
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » ma 13 jan, 2014 0:12

Ik ben even benieuwd of een interieur set van een 9000 en of 900ng in een 90 past of moet je daar te veel voor aanpassen. Het is niet iets wat ik meteen ga vervangen maar wel in de nabije toekomst en ik wil graag ook kopsteunen achterin hebben.
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 10781
Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Sander's 90

Bericht door johnb52 » ma 13 jan, 2014 0:13

9000 past...

Maar dan pas jij niet meer achterin :-)
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » ma 13 jan, 2014 0:32

Is die achterbank groter dan?
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 10781
Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Sander's 90

Bericht door johnb52 » ma 13 jan, 2014 0:38

Ook dat.

Maar heb je ooit wel eens geprobeerd een stoel van een 9000 naar voren te klappen?

Stoelen van een 900 classic schijnen tot bepaald jaar wel te passen, heeft met de rails te maken (correct me if im wrong!)
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » ma 13 jan, 2014 0:55

[quote="johnb52"]Ook dat.

Maar heb je ooit wel eens geprobeerd een stoel van een 9000 naar voren te klappen?

haha ja dom 9000 is natuurlijk 4 deurs :-P+ niet eens bij stil gestaan......

Dus kan het beste uit een 900 3 deurs halen ook al zit er nooit iemand achterin... :mrgreen:
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 10781
Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Sander's 90

Bericht door johnb52 » ma 13 jan, 2014 1:12

memberlist.php?mode=viewprofile&u=5986" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft een 9000 interieur erin.
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » ma 13 jan, 2014 1:22

I know.. das mijn ex 90 :wink:
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » di 14 jan, 2014 16:53

Ik ben vandaag even met de 90 bezig geweest.. de toerenteller is kapot dus heb hem er even uit gehaald en nu vroeg ik mij af of je hem ook kan testen als die uit de auto is of waar aan kan ik zien of die echt kapot is en waar zit de aansluiting op heb blok voor de teller..
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » di 14 jan, 2014 16:56

Bij het contactslot kwam ik ook nog een verdwaalde stekker tegen.. hoort dit zo of moet die ergens op aangesloten zitten??

Afbeelding
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5387
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Sander's 90

Bericht door Raggare » di 14 jan, 2014 19:07

Als ik mij niet vergis is die van de contactslot verlichting, dat groene geval die daar hooort te zitten.
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » di 14 jan, 2014 19:26

Ik heb het al even grondig onderzocht, het blijkt voor de interieur verlichting te zijn die je aan moet sluiten op de contactslot afdekplaat.. weet ik dat ook weer :wink: hij zat namelijk al los toen ik hem demonteerde...
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Gebruikersavatar
Sander86
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: za 12 mei, 2007 20:58
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sander's 90

Bericht door Sander86 » do 16 jan, 2014 1:56

Iemand nog tips bij het vervangen bij de koppakking van een 90?
Huidig:
2001 Saab 9-5 Aero Estate
2005 Saab 9-5 Aero Sedan
2006 Saab 9-3 Tid Sport Estate

Verleden: 9-3 Coupe|9-5 Aero|2x 90|900 2.0 Turbo S|9000CSE 2.3Turbo|2x 9000CSE|

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31543
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sander's 90

Bericht door Sapphire » do 16 jan, 2014 2:47

In elk geval de kop laten vlakken, liefst ook afpersen zodat je zeker weet dat de kleppen goed afdichten en er geen lekken/scheurtjes in de kop zitten. Voor de rest liefst nieuwe kopbouten maar je kunt ook de oude hergebruiken. Ook zet ik ALTIJD nieuwe tapeinden voor het uitlaatspruitstuk er in als de kop er toch af is. Je hebt liever dat ze afbreken met de kop op de werkbank dan als hij er net weer op zit.

Voor de rest is het geen rocket science. Gewoon aanhalen volgens het schema dat op de pakking staat. Bij de nieuwste elring pakkingen is dat dacht ik 60 nm - 80 nm - 90 graden natrekken. Vroeger moest de kop na 2000 km nogmaals nagetrokken maar dat hoeft bij de nieuwere pakkingen niet meer. Moet je even kijken, meestal staat het op de (ver)pakking. Ook is de aanhaalvolgorde van de kopbouten van belang (vanuit het midden in een spiraal rechtsom) maar dat staat wel in je handboek en ik neem aan dat je dat al wist.

Verder gelijk de staat van de distributieketting checken en bij demontage van het nokkenastandwiel eerst het tandwiel met een paar tiewraps vastzetten zodat de positie niet verspringt.

Voor de rest natuurlijk altijd nieuwe olie+filter, bougies, klepdekselpakking, in- en uitlaatpakkingen, koelwater bij vervangen van de koppakking. Zelf doe ik ook altijd een nieuwe thermostaat gelijk en voor mijn eigen gemak vervang ik de inbusboutjes van het klepdeksel (ze willen nog wel eens lastig los gaan met beschadiging van de binnenzeskant als gevolg, terugdraaien is dan niet verstandig), zijn M6x35, een redelijk lastig te krijgen maat. Fabory heeft ze uiteraard en Jeveka ook maar bij de bouwmarkt kan je het meestal vergeten (of het is k-kwaliteit). Tot slot de onsteking opnieuw afstellen en koelsysteem ontluchten. Al met al een middag werk in totaal excl. het vlakken, dat laat ik altijd doen bij een revisiebedrijf.
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.