Ralph_m's grijze 90

1985-1987
Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 2813
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Ralph_m's grijze 90

Bericht door ralph_m » za 08 okt, 2011 21:12

Vandaag wezen kijken bij een 90je, het zag er ok uit, maar redelijk was (vlieg)roest her en der.
Een een rare roestplek bij de dakgoot
Afbeelding
Asdoorvoeren, etc nog geen tijd voor gehad om te kijken

Verder veel 'dingetjes'.
Graag jullie advies wat betreft deze dingetjes:

- Versnellingsbak heeft een bijgeluid. bij (ont)koppelen hoor je een zingend geluid. Bij bak in vrij niet, ook niet bij in de versnelling. Onbekend wat dit is, maar slave cilinder is recentelijk gereviseerd.
- Wiellager niet zo fris meer te oordelen aan een licht klonk geluid bij rijden en rollen.
- Rare roestlekkage RV in stijl, zie foto. Is dit normaal?
Afbeelding
- Dakhemel vernieuwen incl de oortjes
- Blower in dash doet raar (wel/niet), maar is misschien de schakelaar?
- Afstellen carb + onsteking. Hij loopt rijk, en heeft nogal wat naverbranding na uitzetten :-)

maar.... Het rijdt en rem bijna nog beter dan mijn 900 (tot mijn verbazing)
Laatst gewijzigd door ralph_m op zo 17 nov, 2013 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28887
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 90 met dingetjes

Bericht door Sapphire » za 08 okt, 2011 22:25

Die mankementen stellen imho geen fluit voor, to put it mildly. Die zingtoon die je bij de bak hoort is 10 tegen 1 een recent (bij vervangen slave) geplaatst scantech druklager (bijna schande dat die nog verkocht worden). Deze gaan meestal na 2 weken kapot. Als je mazzel hebt en de slave is ook een scantech dan kan deze over 6 mnd ook weer vernieuwd en dan liever een originele plaatsen met een revisiekitje er in. Blower is (bijna) altijd de schakelaar, 5 euro onderdeel. Wiellagertje, 35 ex, 2 tientjes persen en 30 min sleutelen en je bent weer klaar voor een ton. Verder 2 roestplekjes bij de goot en A-stijl stellen niks voor, die bij het gootje is wel lelijk maar in de prijsklasse waarin je zoekt (max 250 euro) mag je daar niet over mekkeren denk ik.

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 2813
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 90 met dingetjes

Bericht door ralph_m » za 08 okt, 2011 23:08

Thanks Lennard, de slave is vorig jaar vervangen, dus idd 10-tegen-1 dat jij gelijk hebt en er een scantech inzit..
Dat zal de verkoper niet leuk vinden, mischien kunnen we iets met garantie proberen :twisted:

Trouwens, deze wel wat flink duurder dan 250eu, maar ik ken zijn baasje en hij staat om de hoek.
En belastingvrij en goed onderhouden, dus een interessantere aankoop met als doel doorverkoop nadat de rode klaar.
Maar ik ben er wel van gecharmeerd, dus mag mischien wel langer blijven :-)

oh ja, druk lager = release bearing in de Bentley?

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 2813
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 90 met dingetjes

Bericht door ralph_m » za 08 okt, 2011 23:41

Hoe lang kan je trouwens met zo'n inferieur druklager doorrijden?

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28887
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 90 met dingetjes

Bericht door Sapphire » za 08 okt, 2011 23:49

Tot ie kapot gaat... Het zit er zo te horen net in dus dat gaat wel even goed. Met na 2 weken kapot gaan bedoelde ik figuurlijk dat ze vaak heel snel beginnen te tikkeren. Ik heb vandaag in Ooij maar weinig stille druklagers (en af en toe andere zaken :P) gehoord, om je gerust te stellen. Druklager is idd de release bearing, als je ontkoppelt (de koppeling indrukt) dan lagert ie de (ronddraaiende) drukgroep tegen de (stilstaande) slave cilinder. Het is een kogellager en zit tussen de slavecilinder en de drukgroep.

Over garantie: moet je imho niet over beginnen bij een particulier, die in dit geval (wellicht in onwetendheid) met de beste bedoelingen de boel heeft (laten?) vervangen door nieuw, misschien niet eens scantech. Als je daar aan begint kan je ook de aankomende koppakking wel claimen die zich ongetwijfeld binnen 100k manifesteert en zo kan je doorgaan tot het onredelijke. Het werkt nu nog goed alleen het lager tikt zoals bij menige classic/99/90.

Verder is het vervangen ervan tientjes werk (een SKF druklager kost 40 euro oid) en een revisiekitje voor de slave kost minder dan 5 euro. Het vervangen is peanuts want er zit haast niets in de weg bij de 90. Kortom niet te druk om maken.

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 2813
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 90 met dingetjes

Bericht door ralph_m » zo 09 okt, 2011 0:02

Thanks, gaat goed komen zie ik.
Nu alleen mijn vriendin nog even overtuigen dat een hemelloze 90 best een goede aankoop is als tijdelijke family bak :-)
Sapphire schreef:Over garantie: moet je imho niet over beginnen bij een particulier, die in dit geval (wellicht in onwetendheid) met de beste bedoelingen de boel heeft (laten?) vervangen door nieuw, misschien niet eens scantech. .
Nee, wat ik bedoel is: ik weet waar hij het heeft laten doen, en die zaak heeft een goede naam (en te houden).
Maar daar komen we wel uit, weet ik zeker :-)

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28887
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 90 met dingetjes

Bericht door Sapphire » zo 09 okt, 2011 0:06

Tijdelijk... nee joh aanwinst voor het wagenpark ;)

Weet niet waar hij het heeft laten doen, maar een garage die geen Saabspecialist bekend met Scantech kwaliteit is kan je het niet kwalijk nemen dat zij dat spul monteren. Kan ook bij gebrek aan beter (Saab lagers niet meer leverbaar) gedaan zijn he... dat kom je steeds meer tegen: sorry meneer, is er NIET [ meer ].

Daarbij koopt een garage onderdelen waar ze het makkelijkst te krijgen zijn want tijd=geld. Om dat garage dan te "chanteren" met hun goede naam die ze niet kwijt willen lijkt me niet zo netjes. Maar daar bemoei ik me verder niet mee...

Succes!

Gebruikersavatar
esalet
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5663
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 90 met dingetjes

Bericht door esalet » zo 09 okt, 2011 9:10

Ha, een voor mij nieuwe 90 (waarschijnlijk).
Heb je foto's van de hele wagen, wat is het kenteken en de km-stand?
(mag ook per pb, ik stuur je wel even een pb met mijn mailadres).

Die twee roestplekjes zijn allebei nieuw voor mij en ik heb al heel wat 90's gezien.
Waarschijnlijk begonnen als kleine beschadigingen en nooit (goed) bijgewerkt.
Die op de deurstijl lijkt wel wat plamuur te hebben, ik meen wat te zien.

Kijk om te beginnen ook nog ff op http://www.saab-90.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, onder Documentatie vind je de aankoopgids met daarin vooral de verborgen roestlocaties.
Sowieso asdoorvoeren altijd bekijken voordat je een 90 koopt. Oude broek aan, en de wagen een stukkie voor en achteruit duwen en de wielen helemaal naar rechts resp links draaien. Zaklamp mee. Ook van onder kijken.
Ze hoeven niet puntgaaf te zijn, goed verricht laswerk mag best op die plek, en hele kleine beginnende gaatjes zijn nog reden voor alarm (wel voor nauwgezet bijhouden).

En sowieso ff kijken (schijnen met de zaklamp boven de achterwielen en even de handen vies maken) naar de bovenste bevestigingspunten van de schokbrekers achter.

Overtuig je vriendin met zaken als passieve veiligheid en zeer solide wegligging.
En met het rijden met een karakterbak!

Nou ben benieuwd, keep us posted.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (312.000) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
esalet
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5663
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 90 met dingetjes

Bericht door esalet » zo 09 okt, 2011 9:55

Oh wacht ff, het is deze toch?
Rood interieur, nice...........
viewtopic.php?f=39&t=105555
Afbeelding
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (312.000) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 2813
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 90 met dingetjes

Bericht door ralph_m » zo 09 okt, 2011 11:26

Jep, goed gevonden
Zal na aankoop wat meer foto's plaatsen
:-)

Idd km stand 13000 oid.

Revisie is niet loodvrij gedaan, maar dat vink een raar verhaal.
90 zijn al loodvrij toch?

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 2813
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 90 met dingetjes

Bericht door ralph_m » zo 09 okt, 2011 11:28

Die eerste roestfoto is trouwens een lekkage, maar vroeg me af daar een afwater punt zit. Anders zit er roest in de stijl

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13414
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 90 met dingetjes

Bericht door turbopilot » zo 09 okt, 2011 11:49

Sapphire schreef: en een revisiekitje voor de slave kost minder dan 5 euro.
Het vervangen is peanuts want er zit haast niets in de weg bij de 90.
kijk even welk type erin zit, oude of nieuwe type (dacht dat er voor de oude geen revisiesetje meer was).
het is wel een 90, dus de radiateur moet er wel uit :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
esalet
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5663
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 90 met dingetjes

Bericht door esalet » zo 09 okt, 2011 12:18

ralph_m schreef:Revisie is niet loodvrij gedaan, maar dat vink een raar verhaal.
90 zijn al loodvrij toch?
Absoluut.
Als deze na revisie niet geschikt is voor loodvrij, heeft men bij de revisie niet-geharde kleppen van een ouder type gebruikt (99 of 900 H-motor eerste helft jaren tachtig).
Geen idee hoe je dit kunt checken met alles netjes ingebouwd (anders dan proefondervindelijk of heel goed navragen)
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (312.000) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 2813
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 90 met dingetjes

Bericht door ralph_m » ma 10 okt, 2011 22:24

Gekocht!
Met wat korting om zo een gat bij de asdoorgang te kunnen lassen :-)

WB dat rare gat: binnenkort maar een kaal maken, zit nl een dik stuk plamuur naast. Zal ooit wel gerepareerd zijn.

En de loodvrij vind ik nog steeds vreemd. De bon laat zien dat er destijds een nieuwe zuiger in is gekomen.
Maar er staan geen kleppen op de factuur.. :-S+

Gebruikersavatar
evl
Geregistreerd lid
Berichten: 967
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:31
Regio: Kies een regio:

Re: 90 met dingetjes

Bericht door evl » ma 10 okt, 2011 22:33

Gefeliciteerd!
Saab 900 T16 5deurs aka 'sturbie' (1984)
Saab 900 5deurs lpg malachietgroen (1986) --Verkocht
Saab 90 aka 'lambique' (1985) --Verkocht
Saab 9000 2.3 CSE lpg (1996) --Verkocht
Saab 900 GLs 4deurs (1984) --Verkocht
Saab 900NG 1997 --Verkocht

Plaats reactie