Audio in de Saab = Saab klussen geworden!
-
Timvp
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Audio in de Saab = Saab klussen geworden!
Hoi iedereen,
ik heb besloten wat met de audio te doen in mijn saab 90. Mijn mogelijkheden zijn beperkt door de spullen die ik heb. Ik heb vier speakers van 16,5 cm & vier tweeters (dus twee tweeweg composets). In de Saab 90 vind ik het maar moeilijk geschikte locaties te vinden voor deze componenten.
Mijn plan is één set speakers achter te plaatsen en één voor. Achter zal ik de woofer dan in de hoedenplank monteren en de tweeters aan de B of C stijlen, of waar ze goed klinken. Maar waar ik mijn woofers vóór zou moeten verstoppen weet ik echt niet! Momenteel zijn er twee 16cm speakers in de deuren gemonteerd maar daar ben ik niet tevreden mee. Desalniettemin zitten er dus al wel twee gaten in de deuren... Helaasj.
Ik heb wat gelezen over bij de vloer in zelfgemaakte poly... (van dat draderige fiber achtig sterk spul) kasten. Dat lijkt mij een leuk idee behalve dat het volume per woofer volgens mijn berekeningen ongeveer 28 L zou moeten zijn, het kan een probleem zijn voor mij. In het middenconsole kan ik ze plaatsen maar ook dan zit ik qua volume niet goed en ik ben bang dat ik dan het stereo beeld verknal. Is het monteren tegen het dash bij de knieen een goede optie?
Stiekum wil ik ook heel graag het middenconsole eruit halen. Ik vind dat helemaal super dat gevoel van ruimte onder de dash.
Tsja, en dan is er nog het issue dat het natuurlijk kan zijn dat ik een andere Saab koop op een gegeven moment. En ik weet zeker als ik interieur na interieur sloop dat niemand daar blij mee maak. Dus wat oh wat is the way to go?
ik heb besloten wat met de audio te doen in mijn saab 90. Mijn mogelijkheden zijn beperkt door de spullen die ik heb. Ik heb vier speakers van 16,5 cm & vier tweeters (dus twee tweeweg composets). In de Saab 90 vind ik het maar moeilijk geschikte locaties te vinden voor deze componenten.
Mijn plan is één set speakers achter te plaatsen en één voor. Achter zal ik de woofer dan in de hoedenplank monteren en de tweeters aan de B of C stijlen, of waar ze goed klinken. Maar waar ik mijn woofers vóór zou moeten verstoppen weet ik echt niet! Momenteel zijn er twee 16cm speakers in de deuren gemonteerd maar daar ben ik niet tevreden mee. Desalniettemin zitten er dus al wel twee gaten in de deuren... Helaasj.
Ik heb wat gelezen over bij de vloer in zelfgemaakte poly... (van dat draderige fiber achtig sterk spul) kasten. Dat lijkt mij een leuk idee behalve dat het volume per woofer volgens mijn berekeningen ongeveer 28 L zou moeten zijn, het kan een probleem zijn voor mij. In het middenconsole kan ik ze plaatsen maar ook dan zit ik qua volume niet goed en ik ben bang dat ik dan het stereo beeld verknal. Is het monteren tegen het dash bij de knieen een goede optie?
Stiekum wil ik ook heel graag het middenconsole eruit halen. Ik vind dat helemaal super dat gevoel van ruimte onder de dash.
Tsja, en dan is er nog het issue dat het natuurlijk kan zijn dat ik een andere Saab koop op een gegeven moment. En ik weet zeker als ik interieur na interieur sloop dat niemand daar blij mee maak. Dus wat oh wat is the way to go?
Laatst gewijzigd door Timvp op ma 12 sep, 2011 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 90 '85 aka babette
Saab 99 '71 4 deurs
Saab 99 '71 4 deurs
-
esalet
- Donateur (8x)

Re: Audio in de Saab
Kijk ff met de zoekfunctie naar het topic audio in een 99 (of iets van dien strekking), er is net een hele hoop info bij elkaar gezet daar.
Goed dat je voorzichtig met het interieur om wil gaan trouwens!
PS Groeten aan Babette!
Goed dat je voorzichtig met het interieur om wil gaan trouwens!
PS Groeten aan Babette!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
-
esalet
- Donateur (8x)

Gevonden
viewtopic.php?f=3&t=100960
viewtopic.php?f=3&t=100960
-
Timvp
- Geregistreerd lid
Hoi,
ik had deze pagina reeds gelezen, ik heb hier echt goed rondgezocht! Desalniettemin heel erg bedankt voor het snelle antwoord! Toch wilde ik wat persoonlijke adviezen, misschien zijn er inmiddels al nieuwe ervaringen opgedaan?
En zo kwamen er nog drie dingen naar boven: ik zou graag een cruise control inbouwen, mijn hemeltje mooi maken & mooi echt/nep hout plakken op mijn nu saaie zwarte interieur. Ik las iets over de audiovox dat een forum lid heeft ingebouwd dat er ideaal uitziet, hoewel het bedrijf nu de cc niet meer lijkt te produceren en de prijzen enorm zijn gestegen. Is er nog een goedkoper alternatief?
Wat betreft het hemeltje las ik dat er een how to te vinden zou zijn, dat is dus nog niet gelukt... (nerd)
En nep hout op een rolletje? Of heeft iemand daar ook al stukjes sjiek echt hout geplaatst? En waar kan ik dat nep hout vinden?
Qua speakers in mijn portieren: als ik de portieren van een 900 zou monteren (omdat daarin wel ruimte is voor speakers), wat is dan de max grootte van de te monteren speaker & is het dan noodzakelijk het gehele portier om te zetten of alleen het interieur gedeelte?
ik had deze pagina reeds gelezen, ik heb hier echt goed rondgezocht! Desalniettemin heel erg bedankt voor het snelle antwoord! Toch wilde ik wat persoonlijke adviezen, misschien zijn er inmiddels al nieuwe ervaringen opgedaan?
En zo kwamen er nog drie dingen naar boven: ik zou graag een cruise control inbouwen, mijn hemeltje mooi maken & mooi echt/nep hout plakken op mijn nu saaie zwarte interieur. Ik las iets over de audiovox dat een forum lid heeft ingebouwd dat er ideaal uitziet, hoewel het bedrijf nu de cc niet meer lijkt te produceren en de prijzen enorm zijn gestegen. Is er nog een goedkoper alternatief?
Wat betreft het hemeltje las ik dat er een how to te vinden zou zijn, dat is dus nog niet gelukt... (nerd)
En nep hout op een rolletje? Of heeft iemand daar ook al stukjes sjiek echt hout geplaatst? En waar kan ik dat nep hout vinden?
Qua speakers in mijn portieren: als ik de portieren van een 900 zou monteren (omdat daarin wel ruimte is voor speakers), wat is dan de max grootte van de te monteren speaker & is het dan noodzakelijk het gehele portier om te zetten of alleen het interieur gedeelte?
Saab 90 '85 aka babette
Saab 99 '71 4 deurs
Saab 99 '71 4 deurs
-
Timvp
- Geregistreerd lid
Oh, ik zal de groeten zo even doen - ik stap zo in. Hebben we elkaar al eens tegen het lijf gereden in Utrecht inmiddels?
Groeten!
Groeten!
Saab 90 '85 aka babette
Saab 99 '71 4 deurs
Saab 99 '71 4 deurs
-
Valorian
- Geregistreerd lid
- Regio: - kies een regio
Hoi, zou je eens fotos kunnen posten van hoe die 16cm woofers nu in je deur zitten? Dat was namelijk precoes wat ik zelf van plan ben met de 99 ('83) maar heb nog geen fotos gezien van zulke grote speakers op die plek en kan lastig inschatten of ik dat nog vind kunnen..
Nb: kom je uit omgeving utrecht?
Nb: kom je uit omgeving utrecht?
-
esalet
- Donateur (8x)

Helaas, noch cruise-control, noch plakhout, noch expertise met het hemeltje heb ik voor je.
(hoewel, misschien dat Wouter dat laatste kan fixen voor je tegen vergoeding?)
Good luck
(hoewel, misschien dat Wouter dat laatste kan fixen voor je tegen vergoeding?)
Good luck
-
Valorian
- Geregistreerd lid
- Regio: - kies een regio
Er is een tijdje geleden een échte houtstrip door iemand op maat gemaakt en geveild. Dit ziet er op de foto in ieder geval zeer chic uit. Het veiling-topic bestaat niet meer, maar nog wel een ander topic waarin de strip genoemd wordt. Misschien kun je die topicstarter (Brandslang) een pb sturen en vragen om meer info.
viewtopic.php?f=3&t=97793&p=1098015&hil ... 9#p1098015" onclick="window.open(this.href);return false;

viewtopic.php?f=3&t=97793&p=1098015&hil ... 9#p1098015" onclick="window.open(this.href);return false;

-
Timvp
- Geregistreerd lid
@Valorian: jawel, ik kom uit de omgeving Utrecht. pm om evt een afspraak te maken. Vanavond zal ik even foto's posten van mijn speakers in de deur. Heb jij een blauw interieur, dan kunnen we misschien wel ruilen
Ik zal Brandslang even pm'en - dank je wel voor de tip!!
@Eselet: dank je voor je reactie, geen probleem natuurlijk!
Inmiddels ben ik aan het overwegen zelf mijn speaker kasten te maken! Er is een goede instructable dat ik kan gebruiken, en mijns inziens is het niet te moeilijk - ik houd jullie op de hoogte van het resultaat (met foto reportage en evt instructies mocht het een groot succes zijn)..
@Eselet: dank je voor je reactie, geen probleem natuurlijk!
Inmiddels ben ik aan het overwegen zelf mijn speaker kasten te maken! Er is een goede instructable dat ik kan gebruiken, en mijns inziens is het niet te moeilijk - ik houd jullie op de hoogte van het resultaat (met foto reportage en evt instructies mocht het een groot succes zijn)..
Saab 90 '85 aka babette
Saab 99 '71 4 deurs
Saab 99 '71 4 deurs
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Koop gewoon wat plakfolie met houtmotief (kost iets van 4 € in een doe-het-zelfhandel) en ga zelf aan de slag.
Het is echt een simpel klusje.
Check wel eerst of de folie voldoende kleeft want sommige folies komen na enkele maanden alweer los.
Het is echt een simpel klusje.
Check wel eerst of de folie voldoende kleeft want sommige folies komen na enkele maanden alweer los.
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982
-
Timvp
- Geregistreerd lid
Zo, nu is het tijd voor een korte update. Ik heb besloten zelf speaker behuizingen te maken - zodra het af is zal ik foto's plaatsen (ook evt van hoe ik ze gemaakt heb).
Het hemeltje heb ik er helemaal heel uit gekregen. Helaas zaten er wat gaten in die ik inmiddels heb gevuld. Toch blijft het dakje wat oneffenheden houden - ik vraag mij af of dat een probleem is bij het bekleden. Voor het materiaal om het dak te bekleden heb ik gekozen om toch bij Lukkien stof te gaan halen, nadat ik de hele dag op de stoffen markt heb rond gebazuind.
Verder heb ik een mooie elektrische antenne, volgens mij gemonteerd door de vorige eigenaar. Misschien is het de antenne van een saab 900? Eenderhoe, het ding is stuk. De plastieken draad die de antenne omhoog tilt of omlaag trekt is gebroken. Zijn deze te vervangen?
Het hemeltje heb ik er helemaal heel uit gekregen. Helaas zaten er wat gaten in die ik inmiddels heb gevuld. Toch blijft het dakje wat oneffenheden houden - ik vraag mij af of dat een probleem is bij het bekleden. Voor het materiaal om het dak te bekleden heb ik gekozen om toch bij Lukkien stof te gaan halen, nadat ik de hele dag op de stoffen markt heb rond gebazuind.
Verder heb ik een mooie elektrische antenne, volgens mij gemonteerd door de vorige eigenaar. Misschien is het de antenne van een saab 900? Eenderhoe, het ding is stuk. De plastieken draad die de antenne omhoog tilt of omlaag trekt is gebroken. Zijn deze te vervangen?
Saab 90 '85 aka babette
Saab 99 '71 4 deurs
Saab 99 '71 4 deurs
-
Raggare
- Geregistreerd lid
Die zijn te bestellen bij zowat elke Saabboer..Timvp schreef:De plastieken draad die de antenne omhoog tilt of omlaag trekt is gebroken. Zijn deze te vervangen?
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022
-
Timvp
- Geregistreerd lid
Goed om te weten Raggare, dan is dat probleem opgelost. Snel zeg!
Verder heb ik nog een probleempje: toen ik de versnellingspook demonteerde stond die nog in z'n achteruit maar met een beetje geweld toch de pook eruit gekregen en die mooie witte bol om de pook gebroken. De epoxy lijm wil niet maar ducttape wel
. Toch misschien liever een nieuw bolletje... Enig idee?
Verder heb ik nog een probleempje: toen ik de versnellingspook demonteerde stond die nog in z'n achteruit maar met een beetje geweld toch de pook eruit gekregen en die mooie witte bol om de pook gebroken. De epoxy lijm wil niet maar ducttape wel
Saab 90 '85 aka babette
Saab 99 '71 4 deurs
Saab 99 '71 4 deurs
-
Timvp
- Geregistreerd lid
-
Timvp
- Geregistreerd lid
Het dashboard is gefineerd, het hemeltje geplakt, de radio boven op het dash gemonteerd in een eigengemaakte kastje & bij de benen twee kickpaneeltjes gemaakt voor 2x 6,5" woofers & bedrading voor de muziek installatie.
Iemand nog mooie blauwe deurdelen ?
Iemand nog mooie blauwe deurdelen ?
Saab 90 '85 aka babette
Saab 99 '71 4 deurs
Saab 99 '71 4 deurs