Nog slechts 19 stuks SAAB 90 op de weg in UK!!

1985-1987
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Nog slechts 19 stuks SAAB 90 op de weg in UK!!

Bericht door esalet » do 07 jul, 2011 20:02

Van een mede-forumster kreeg is de link naar een site waarop je kunt zien hoeveel er auto's nog in de UK rondrijden van een bepaald type.

Dat is schrikken!
Waren er in 1994 nog 829 stuks op de weg, nu zijn het er nog slechts 19 :shock: :shock: :shock:

Daarnaast staan er nog 29 gestald/in de tuin/wat dan ook (niet road-legal in ieder geval).

Waarom hebben we in NL niet inzicht in deze cijfers? Zou zo leuk zijn..............

Hoe dan ook: wees er zuinig op, het is een bedreigde diersoort.

jelger
Geregistreerd lid

Re: Nog slechts 19 stuks SAAB 90 op de weg in UK!!

Bericht door jelger » do 07 jul, 2011 20:20

Van Nederland zijn zulke cijfers ook wel bekend, alleen geen volledige interactieve "real-time" website.. de jaarlijkse Mobiliteit in Cijfers publicatie van de Bovag-RAI.
Per 1 januari 2010 waren er nog 86 Saab 90's in Nederland (actief) bekend. De publicatie van 2011 met de cijfers per 1-1-2011 zal wel binnenkort weer uitkomen (of is wellicht al uit, zal straks even zoeken)

Brandslang
Geregistreerd lid

Bericht door Brandslang » vr 08 jul, 2011 8:33

Zulke getalletjes zijn altijd interessant. Kan je dat linkje ook even hier plaatsen Etiënne?
Wat ik ook wel interessant zou vinden is een onderverdeling in carrosserie vorm: Aantal 900 2 deurs sedan, 3 deurs coupé, 4 deurs sedan en 5 deurs bijvoorbeeld. Geeft toch een goed beeld van de zeldzaamheid die sommige modellen gaan hebben zo langzamerhand. Zelfde geldt voor de 99.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 08 jul, 2011 9:27

@Jelger, thnx.

@Brandslang: komtie:http://www.howmanyleft.co.uk/

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 08 jul, 2011 16:06

Doet me eraan denken dat ik de cijfers in België ook nog eens moet opvragen.
Een dikke 20 90's reden er vorig jaar nog alleszins, al zijn die cijfers niet echt heel betrouwbaar.

Brandslang
Geregistreerd lid

Bericht door Brandslang » vr 08 jul, 2011 19:17

Grappig hoor, die site. Kan je zo op zien dat er van de 90 in de UK het afgelopen jaar 8 verdwenen zijn (sloop ofzo) en twee geschorst. Mooi overzichtje.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » vr 08 jul, 2011 22:08

En hoeveel dat er "missing" zijn. Dat worden er ook steeds minder blijkbaar.
Ik mis wel een beetje de data van de Saab tweetaktjes. Of vallen die onder "missing", wie zal het zeggen...

Highlander
Geregistreerd lid

Bericht door Highlander » vr 08 jul, 2011 23:23

Nooit geweten dat dit bestond heel interessant.
http://www.raivereniging.nl/actueel/... ... _2011.ashx

Saab 56.962
w.o./of which
9-3 31.001
9-5 9.908
90 86
900 10.245
9000 2.711
95 99
96 781
99 640
Overige/Others 1.491

gr,
Chris

sjaakdaak
Donateur
Donateur

Bericht door sjaakdaak » ma 11 jul, 2011 13:54

Inderdaad, als ik denk dat je deze bedoelt. Jouw linkje is dood omdat het niet langer op de voorpagina staat...
http://www.raivereniging.nl/markt-infor ... ieken.aspx

Ik vraag me alleen af wat er nou bedoeld wordt met Saab 900. Alleen NG, of ook classic erbij?
"SAAB SAAB" zal wel alle oudjes bij elkaar zijn. Dat zijn er nog een goede 5000.

Highlander
Geregistreerd lid

Bericht door Highlander » ma 11 jul, 2011 16:56

Wat ik Jelger begreep zijn het classic en ng bij elkaar.

gr,
Chris

sjaakdaak
Donateur
Donateur

Bericht door sjaakdaak » ma 11 jul, 2011 21:21

Dat is niet zoveel eigenlijk. Ik ga maar eens (nog) zuiniger zijn met Saabski ;)

Dax
Geregistreerd lid

Bericht door Dax » zo 18 nov, 2012 22:20

Tot en met het 2e kwartaal gerekend dit jaar nog maar 15 op de weg in de UK :shock:

http://www.howmanyleft.co.uk/vehicle/saab_90" onclick="window.open(this.href);return false;

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 18 nov, 2012 22:26

Tja de financiële crisis heeft daar keihard toegeslagen, een enorme kaalslag onder de hobby auto's en oldtimers heeft plaats gevonden.

Brandslang
Geregistreerd lid

Bericht door Brandslang » ma 19 nov, 2012 0:13

Van de 99 ook nog maar 25, dat vind ik echt weinig :shock: voor een model dat veel langer in productie is geweest dan de hier besproken 90.
Maar goed, zo te zien waren die al veel langer erg in de minderheid tov de 90.
http://www.howmanyleft.co.uk/vehicle/saab_99

edit: blijkbaar verkeerd gekeken en is de 99 onderverdeeld in types...

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 19 nov, 2012 0:49

Er waren er kennelijk ook minder verkocht dan hier, of ze gingen al heel vroeg naar de sloop. In 1995 waren er nog maar 183 99's in de UK. In NL weet ik het niet maar vermoedelijk enkele duizenden. In NL zijn er vandaag de dag nog zeker 600 op de weg terwijl wij een 'kleiner' land zijn dan de UK in auto's (wij hebben zo'n 7,5 miljoen auto's, de UK 30 miljoen). Ik denk dat het cash for bangers scrappage scheme ook wel meespeelt hierin, een soort regeling zoals de slooppremie hier een paar jaar geleden. Toen zijn er ook in korte tijd heel veel Saabs verdwenen, met name de 9000 en 900ng jankten omlaag in aantallen, het aantal 9000's is in 2 jaar bijna gehalveerd (en nu slaat men zich weer voor de kop gezien de voorgenomen afschaffing van de oldtimer).

Ik weet niet of de UK een belastingvrijstelling kent voor oldtimers, maar het belastingsysteem zou een aanvullende reden kunnen zijn. Een paar jaar geleden kelderde het aantal 90's hier ook gestaag (er waren er toen ruim minder dan honderd op de weg) maar sinds ze belastingvrij zijn stijgt het aantal weer licht. Zou wel eens willen weten hoeveel 99's en 90's er nog in NL reden als ze totaal niet belastingvrij zouden zijn. Ik kan het niet bewijzen maar ik weet bijna zeker dat het grootste gedeelte van die 90's niet geïmporteerd zijn omdat mensen zooo graag een Saab 90 wilden hebben en die in eigen land niet konden vinden. Dit denk ik omdat de import"stroom" op gang kwam vlak na de 25e verjaardag van dit type.

In engeland is trouwens vanaf 2009 (de eerste financiële crisis met de Lehman Brothers e.d.) voor het eerst een afname in het aantal auto's gezien sinds de WWII. Vind ik ook wel wat zeggen.

Plaats reactie