Kenteken en APK pag 3.
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Kenteken en APK pag 3.
Zoals sommigen van jullie al door hebben ben ik sinds gisteren de trotse bezitter van een Saab 90.
Hier begin ik met een paar vraagjes, foto's komen nog wel.
Eerste vraag: De toerenteller is defect. De draden zijn doorgemeten, de toerenmeter doet het ook dus dan denk ik dat het probleem hem in de teller zelf zit. Nu is de vraag, kan deze los vervangen worden en zo ja, hoe krijg je die dan los van de rest van het instrumentenpaneel?
Toerenteller probleem is opgelost. Nu de ventilatie (zie verderop voor de vraag daarbij) en de handrem (zie pagina 2).
Ventilatie is ook hersteld door een andere kachelmotor te plaatsen. Handrem probleem is ook gemaakt, opnieuw afstellen en wat geduld was de oplossing.
Zie verder pagina 3, nieuwe kentekenplaten en APK.
Hier begin ik met een paar vraagjes, foto's komen nog wel.
Eerste vraag: De toerenteller is defect. De draden zijn doorgemeten, de toerenmeter doet het ook dus dan denk ik dat het probleem hem in de teller zelf zit. Nu is de vraag, kan deze los vervangen worden en zo ja, hoe krijg je die dan los van de rest van het instrumentenpaneel?
Toerenteller probleem is opgelost. Nu de ventilatie (zie verderop voor de vraag daarbij) en de handrem (zie pagina 2).
Ventilatie is ook hersteld door een andere kachelmotor te plaatsen. Handrem probleem is ook gemaakt, opnieuw afstellen en wat geduld was de oplossing.
Zie verder pagina 3, nieuwe kentekenplaten en APK.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Re: Toerenteller defect?
Welkom in de wondere wereld van de 99 en 90.
Het klokkenhuis eruit halen, en aan de achterkant zit de toerenteller met iets van 3 6-kant schroefjes maat dop-6 vast. Heb even geen foto van de achterkant van een 99/90 klokkenhuis bij de hand.
Het klokkenhuis eruit halen, en aan de achterkant zit de toerenteller met iets van 3 6-kant schroefjes maat dop-6 vast. Heb even geen foto van de achterkant van een 99/90 klokkenhuis bij de hand.
-
sander84
- Geregistreerd lid
Dat kan toch net als bij de snelheidsmeter? Die voorste kap eraf schroeven, dan kan je de hele unit met de 3 klokken loshalen en een beetje naar voren halen/naar voren kantelen en met een klein schroevendraaiertje de meter aan de achterkant loshalen en eruit pakken... Tenminste ik heb pas mijn snelheidsmeter weer gangbaar gemaakt, en volgens mij zaten alle meters min of meer op de zelfde manier vast.
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
Inderdaad.
Het wijst zichzelf wel uit als je het klokkenspel er helemaal uit hebt (wat overigens een stuk sneller gaat dan bij een 900).
Het wijst zichzelf wel uit als je het klokkenspel er helemaal uit hebt (wat overigens een stuk sneller gaat dan bij een 900).
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Zover ben ik, maar dan zit de toerenteller nog vast op het verstel stokje van de klok die ook in de toerenteller zit.
Daar loop ik vast...
Daar loop ik vast...
-
sb90
- Geregistreerd lid
[]Kan je het dopje wat op het stokje zit er niet afdraaien? Of is dit niet wat je bedoelt?
(Je bedoelt het stokje waarmee je de klok vooruit/achteruit kan zetten toch?)
(Je bedoelt het stokje waarmee je de klok vooruit/achteruit kan zetten toch?)
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Die zit gewoon vast...
Waar en hoe zou ik die dan vast moeten pakken om draaien te voorkomen en hem toch niet te beschadigen/kapot te maken?
Waar en hoe zou ik die dan vast moeten pakken om draaien te voorkomen en hem toch niet te beschadigen/kapot te maken?
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Yes, gelukt. Die heeft wel goed vastgezeten en ik wil het natuurlijk niet beschadigen.
Is een toerenteller te maken of moet ik die gewoon vervangen?
Is een toerenteller te maken of moet ik die gewoon vervangen?
-
brinky
- Donateur

Vervangen is het makkelijkste... mijn ervaring is overigens dat ze niet vaak kapot gaan, maar als je de draden verkeerd aansluit ze juist wel zo doorfikken. Kwestie van paar honderd kilometer.
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Re: Ventilatie defect?
Haha, bedankt voor de tip. Ben meteen even gaan zoeken hier hoe dat dan precies hoort te zitten en dat bleek inderdaad de oplossing. Er zaten twee draden verkeerd op de toerenteller. Het geheel weer aangesloten en nu doet ie het. Bedankt!!
Door met het volgende, de ventilatie.
De zekering heb ik vervangen, de schakelaar even eraf gehaald en met een draadje contact gemaakt maar nog niets. Iemand tips/ideeën? Alvast dank.
Door met het volgende, de ventilatie.
De zekering heb ik vervangen, de schakelaar even eraf gehaald en met een draadje contact gemaakt maar nog niets. Iemand tips/ideeën? Alvast dank.
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Nou, ik ben al wel weer wat draadjes tegen gekomen die naar de aanjager gaan waarvan ik dacht:
das vast niet origineel
Zal dus vast iets in de bedrading zijn...
Zal dus vast iets in de bedrading zijn...
-
brinky
- Donateur

Kachelweerstand al gecheckt? Misschien is-ie wel foetsie.
Is een wit reepje die onder de voorruit aan de rechterzijde zit... in de motorruimte.
Is een wit reepje die onder de voorruit aan de rechterzijde zit... in de motorruimte.
-
Brandslang
- Geregistreerd lid
Die zit erin maar is grotendeels tot gruis vergaan. Zat een stuk tape omheen. de draad binnenin is over 3cm zichtbaar en het witte is zover kapot dat dit niet meer aansluit op elkaar.
Zijn die gewoon bij Brezan of zo te krijgen? Dan ga ik die in ieder geval vervangen.
Zijn die gewoon bij Brezan of zo te krijgen? Dan ga ik die in ieder geval vervangen.