Een keer een Saab 90 | Tóch nog een onverwachts afscheid

1985-1987
Plaats reactie
davidd
Donateur
Donateur

Re: Een keer een Saab 90 | Eerste mods

Bericht door davidd » di 25 apr, 2023 9:50

Aha! Ik denk dat het dan echt een nieuwe teller wordt. Eerst nog even een testrondje vanavond.
Wel blij met de led's als dashboard verlichting Rico! (Neem aan dat jij die erin gezet hebt). Iets beter vast gezet en alle verlichting doet het weer en veel beter dan de standaard lampjes.

davidd
Donateur
Donateur

Re: Een keer een Saab 90 | Poetsen Poetsen Poetsen Poetsen

Bericht door davidd » wo 03 mei, 2023 20:40

Rik H. schreef:
vr 31 mar, 2023 15:42
Die van mij heeft alleen bijna 20 jaar stilgestaan met een lekke koppakking, bleek achteraf.
Was dus wat meer werk dan een flinke poetsbeurt
Be prepared... Ik was even bij de garage. Volgende week meer... 😅

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Een keer een Saab 90 | Eerste mods

Bericht door Rik H. » wo 03 mei, 2023 21:29

Klinkt nogal onheilspellend David.

davidd
Donateur
Donateur

Re: Een keer een Saab 90 | You win some, you lose some

Bericht door davidd » za 03 jun, 2023 8:36

Toen ik de 90 kocht zat er een naar geluid in de versnellingsbak. Nu heb ik eerder een Saab met een probleembak gekocht en die was voor 63 cent hersteld! Dus hoe groot was de kans dat er deze keer iets serieus mee aan de hand was?

Ik reed langs Peter Mink. Hij stapte erin, zette de auto in de versnelling, liet de koppeling opkomen en zei; "die bak moet gereviseerd worden".

You win some, you lose some. In dit geval was het een dikke lose.

We hebben gekeken naar een tweedehands- of gereviseerde bak. De eerste is dan toch een risico, de tweede niet goedkoper dan de bestaande bak reviseren. Ik had besloten maar even door de zure appel heen te bijten en ervoor te gaan.

Toen de bak open was bleken niet enkel de synchromesh-ringen, maar ook enkele tandwielen behoorlijke versleten. Dus nu alles is vervangen is de bak als nieuw.

Omdat ongeveer iedere pakking van de motor lekte, die ook maar meteen meegenomen als alles open ligt.

De 90 rijdt inmiddels weer als een zonnetje en lekt geen druppel olie meer. M'n bankrekening is leeg, maar gelukkig nog precies wat geld voor benzine. want wat een feest om met dit oude wagentje te rijden!

Afbeelding

Oja, nog een beetje goed nieuws. De kilometerteller heeft na het plaatsen van wat extra ringetjes de geest weer gevonden. Hij is soms nog wat traag met terugzakken, maar zie weer (redelijk) hoe hard ik rij.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 03 jun, 2023 11:43

Ai, van de financieel meest positieve kant van het versnellingsbakproblemenoplossenspectrum naar de minst positieve... Wat tof dat je het toch hebt doorgezet! En meteen een pak pakkingen meegepakt zonder bij de pakken neer te zitten, ondanks het pak geld dat ze van je gepakt hebben. Ik zeg: pak vanavond een biertje (of een pakje appelsap).

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 03 jun, 2023 15:03

Een kwestie van doorpakken.

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » zo 04 jun, 2023 20:59

Ewout schreef:
za 03 jun, 2023 11:43
Ai, van de financieel meest positieve kant van het versnellingsbakproblemenoplossenspectrum naar de minst positieve... Wat tof dat je het toch hebt doorgezet!
Dank, voelt als de juiste keuze... wel een paar keer gedacht dat ik inmiddels net zo goed jouw quartzroze 900 Turbo had kunnen kopen, maar die was (gelukkig voor me) toch al verkocht. Niet minder liefde voor deze oude carburateurtjes.

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » zo 04 jun, 2023 22:51

Na de revisie van de versnellingsbak had ik nog precies genoeg geld voor een paar dakhoekjes. Geen idee hoe die dingen echt heten, maar wist wel dat ze echt aan vervanging toe waren. Forummer Rosier had gelukkig nog een set nieuwe voor me. Grote verbetering!

Afbeelding

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » do 29 jun, 2023 13:55

Fantastisch draadje dit! Geniet ervan Davidd

davidd
Donateur
Donateur

Re: Een keer een Saab 90 | Absoluut NIET voor de puristen

Bericht door davidd » wo 02 aug, 2023 16:51

peterhelm schreef:
do 29 jun, 2023 13:55
Fantastisch draadje dit!
Dankjewel Peter! Het is de vraag of men het nog steeds een leuk draadje vind na het volgende verhaal. Dit is absoluut NIET voor puristen die walgen van alles dat niet origineel meer is!

De hemelbekleding van de Saab had z'n beste tijd wel gehad. Wat zeg ik, hij was compleet vergaan!

Afbeelding

Toen ik het lampje los maakte zag ik ook pas goed hoe vies de bekleding echt was... 🤮

Afbeelding

Tijd voor nieuwe hemelbekleding dus. Ik had eerder wel eens de oortjes gedaan bij een 900, maar de hele hemel was nieuw. Als je de hoedenplank eruit haalt schuif je hem zo door de achterbak naar buiten. Er zaten wel een paar zwakke plekken in, maar die heb ik verstevigd op de manier die op het forum wordt beschreven. Tot zover niets vreemds... maar ik wilde graag donkere hemelbekleding. En daarom kunnen de puristen beter nu stoppen met lezen.

Hij is namelijk zwart geworden! Stof van Mercedes op de kop tikken, beetje hittebestendige lijm en hopen dat het mooi wordt. Ik vind van wel.

Afbeelding

Maar nu hoor ik je denken (als je dit nog leest); de handgrepen en zonnekleppen zijn toch crèmewit? Nou, ze waren vooral goor, toen wit en nu zwart.

Afbeelding

Is het perfect? Zoals alles bij mij, niet 100%. Maar het is wel strak, schoon en mijn hobby.

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort nog een klusje dat niet voor de (Saab 90) puristen is. Maar voor nu eerst even nieuwe lampjes en ruitenwissers besteld, want het gewone onderhoud gaat natuurlijk ook door.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » wo 02 aug, 2023 23:05

chique hoor! Mooi gedaan! ben je verhuisd naar onder de rivieren trouwens?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 03 aug, 2023 14:01

Mooi dat zwarte hemeltje :thumbup2:

Als je ergens hoofdsteunen van een 900 tegenkomt, zou ik die er ook in zetten.
In de achterbank zitten volgens mij als de bevestigingmoeren

Dus nodig; hoofdsteunen, de beugels en de bouten

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » vr 04 aug, 2023 22:44

Dank voor de tip turbopilot! Ik zal het eens overwegen.
Guido900T schreef:
wo 02 aug, 2023 23:05
ben je verhuisd naar onder de rivieren trouwens?
Inderdaad. M'n vriendin wilde heel graag terug naar Brabant. Ik was een paar weken geleden even terug, maar toen was je net in Denemarken. Dus te weinig Saab's op het plein.

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » di 08 aug, 2023 20:01

Deze week een kleiner klusje...

De logo's achterop mochten wel wat aandacht krijgen. Op deze archieffoto kan je dat wel zien. ↓

Afbeelding

Logo's opnieuw gespoten, de natte matte lak spiegelt het nog erg hier. En wat een rot klusje om af te plakken altijd. Doen anderen misschien toch anders. ↓

Afbeelding

Achter de logo's kon de auto ook wel een goede polijstbeurt gebruiken. ↓

Afbeelding

Voila... ↓

Afbeelding

(Nu nog het ronde Saab logo in 38mm zien te vinden)

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » di 08 aug, 2023 23:10

Je bent echt top bezig, David! Ik heb verleden jaar een 38mm embleem voor mijn 90 gewonnen op Tradera, maar het envelopje waar het in zit is al eventjes kwijt. Mocht ik dat vinden (ik zoek morgen even), dan kan het jouw kant op. Jouw 90 verdient ‘m meer dan de mijne :D.

Plaats reactie