Saab 90 uit België
-
yungjojo9
- Geregistreerd lid
Re: Saab 90 uit België
Helemaal geen vonk meer, heb alles over gezet zoals het zat en achteraf nogmaals ontstekingsvolgende gecontroleerd. Morgen oude Verdelerkap en rotor monteren en zo proberen enkele dingen te elimineren.
-
wieb90
- Geregistreerd lid
Ontstekingsmodule gaat soms ook wel eens kaput.
zal wel toevallig zijn natuurlijk.
zal wel toevallig zijn natuurlijk.
-
yungjojo9
- Geregistreerd lid
Dan vermoed ik er ook helemaal geen vonk zou zijn en uit de bobine sprint er wel vonk over...
-
yungjojo9
- Geregistreerd lid
Nog even een kleine update.
Auto is inmiddels in orde, verdeler kap bleek verkeerde te zijn geen vonk met nieuwe verdeler.
Gisteren en vandaag enkele testritten gedaan en tot nu toe gaat het tamelijk goed.
Enkele kleine dingen die ik nog moet uitzoeken. Kleine terugval in toeren bij lossen van gaspedaal. Af en toe kloppend geluid bij rijden vooraan (neemt toe naargelang snelheid) en km-teller werkt de helft niet (snelheid + toerenteller en verlichting niet, rest wel)
Proberen deze dingen nog te verhelpen want binnenkort zal hij toch enkele maanden moeten dienen als dagelijks vervoer (50km/dag)
Nog een plaatje bij het praatje

Auto is inmiddels in orde, verdeler kap bleek verkeerde te zijn geen vonk met nieuwe verdeler.
Gisteren en vandaag enkele testritten gedaan en tot nu toe gaat het tamelijk goed.
Enkele kleine dingen die ik nog moet uitzoeken. Kleine terugval in toeren bij lossen van gaspedaal. Af en toe kloppend geluid bij rijden vooraan (neemt toe naargelang snelheid) en km-teller werkt de helft niet (snelheid + toerenteller en verlichting niet, rest wel)
Proberen deze dingen nog te verhelpen want binnenkort zal hij toch enkele maanden moeten dienen als dagelijks vervoer (50km/dag)
Nog een plaatje bij het praatje

-
yungjojo9
- Geregistreerd lid
Ik zit inmiddels zwaar met de handen in mijn haren.
Ik krijg de auto maar niet in orde, heeft een hele tijd redelijk probleemloos gereden/gestart tot vorige week. Na de eerste langere rit viel de auto tijdens het rijden uit, na 1e maal terug kunnen starten en vertrekken maar 2e maal was het gedaan. Niet meer gestart te krijgen.
Probleem lag volgens mij aan brandstofpomp (ondanks nieuw) . Dan maar weer een nieuwe besteld en gemonteerd. Meteen daarna liep de carburateur weer over. Weer nog maar is open gehaald en naald gecontroleerd, alles terug vastgezet en terug gemonteerd. Vandaag nog maar is testrit. Alles verliep goed, maar na 10 min (wagen was inmiddels al 2x stilgelegd en gestart geweest) tijdens het rijden weer stilgevallen. Ik ben ondertussen ten einde raad...
Ik krijg de auto maar niet in orde, heeft een hele tijd redelijk probleemloos gereden/gestart tot vorige week. Na de eerste langere rit viel de auto tijdens het rijden uit, na 1e maal terug kunnen starten en vertrekken maar 2e maal was het gedaan. Niet meer gestart te krijgen.
Probleem lag volgens mij aan brandstofpomp (ondanks nieuw) . Dan maar weer een nieuwe besteld en gemonteerd. Meteen daarna liep de carburateur weer over. Weer nog maar is open gehaald en naald gecontroleerd, alles terug vastgezet en terug gemonteerd. Vandaag nog maar is testrit. Alles verliep goed, maar na 10 min (wagen was inmiddels al 2x stilgelegd en gestart geweest) tijdens het rijden weer stilgevallen. Ik ben ondertussen ten einde raad...
-
Luud
- Donateur (8x)

Ik ben voorzichtig met het geven van info, maar heb je de hall gever van de ontsteking al vervangen ?? Lijkt op probleem met mijn BMW motorfiets uit 1980, maakt rijden zeer onbetrouwbaar. Kan ook een defecte bobine zijn.
-
yungjojo9
- Geregistreerd lid
Is reeds vervangen...
Verdelerkap is ook wat aangeladen, nieuwe is besteld en morgen binnen. Maar dat verklaart naar mijn mening niet dat hij ineens stilvalt.
Verdelerkap is ook wat aangeladen, nieuwe is besteld en morgen binnen. Maar dat verklaart naar mijn mening niet dat hij ineens stilvalt.
-
Funky Dude
- In memoriam †
Ik denk dat hier iets is misgegaan en/of dat de ontsteking ontregeld is, bekijk de bougies eens: https://www.oldtimernieuws.nl/2011/09/21/bougies/yungjojo9 schreef: ↑zo 20 jan, 2019 16:55Ook heb ik laatst (dankzij een gebroken bougiekabel) alle bougiekabels, verdeler en rotor vervangen.
-
Luud
- Donateur (8x)

Als de motor uitvalt tijdens het rijden, blijft toerenteller wel toeren aangeven of valt deze op nul ?? Deze is electronisch en wordt aangestuurd door de ontsteking.
-
yungjojo9
- Geregistreerd lid
Toerenteller werkt bij mij niet (hele dashboard heeft kuren). Dus kan ik niet nagaan spijtig genoeg...
-
Luud
- Donateur (8x)

Das jammer, zou een indicatie kunnen zijn of je ontsteking het blijft doen. Kan je geen situatie maken dat je de/een toerenteller aansluit ??
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Niets is zo vervelend dan een storing die af en toe optreedt. Ik verdenk het contactslot. Een haperend contactslot geeft soms wel, soms geen verbinding (ontsteking valt weg). En het probleem met je tellerbak ligt - volgens mij - aan een slechte massa-aansluiting. Twee kleine probleempjes met grote gevolgen.
-
esalet
- Donateur (8x)

Heb je een electrische benzinepomp gemonteerd in plaats van de mechanische (origineel)?
Dan zou het kunnen dat deze te krachtig pompt en dat de boel daarom raar doet. Eerst goed starten en rijden en dan opeens het vertikken.
Heb zoiets meegemaakt met een 90 die mijn broer een tijd geleden kocht.
Dan zou het kunnen dat deze te krachtig pompt en dat de boel daarom raar doet. Eerst goed starten en rijden en dan opeens het vertikken.
Heb zoiets meegemaakt met een 90 die mijn broer een tijd geleden kocht.
-
Li
- Geregistreerd lid
Elektrische pomp stopt als hij tegendruk krijgt van de carburateur (als de vlotter omhoog komt en de boel afgesloten wordt), mechanische pomp raakt het surplus kwijt via dat overloopvaatje met retourslang.
Moet de carb van mijn Belg ook nakijken, want die is soms inncontinent en giet dan benzine in de luchtinlaat. Revisiesetje is makkelijk te vinden.
https://www.howacarworks.com/fuel-syste ... arburettor
Moet de carb van mijn Belg ook nakijken, want die is soms inncontinent en giet dan benzine in de luchtinlaat. Revisiesetje is makkelijk te vinden.
https://www.howacarworks.com/fuel-syste ... arburettor
-
yungjojo9
- Geregistreerd lid
Inmiddels lijkt het uitvallen opgelost te zijn (voorlopig). Bleek toch iets niet juist met de onstekingsvolgorde (raar maar waar, ik begrijp nog steeds niet dat hij hierdoor wel draaide). hopelijk kan ik binnenkort nog wat puntjes aftikken op het lijstje.
Dashboard is reeds gedeeltelijk opgelost, brandstof en temperatuur meter doen het inmiddels ook terug (bleek massa + alternator probleem te zijn).
Km-teller werkt niet naar behoren, hiervoor moet ik eens een nieuwe kabel bestellen. Toerenteller werkt ook nog niet (heb begrepen dat hier wel meer problemen mee zijn?) Ben ik beter af een nieuwe teller te zoeken of deze open te halen?
Dashboard is reeds gedeeltelijk opgelost, brandstof en temperatuur meter doen het inmiddels ook terug (bleek massa + alternator probleem te zijn).
Km-teller werkt niet naar behoren, hiervoor moet ik eens een nieuwe kabel bestellen. Toerenteller werkt ook nog niet (heb begrepen dat hier wel meer problemen mee zijn?) Ben ik beter af een nieuwe teller te zoeken of deze open te halen?