Het relaas van mijn "nieuwe" 90

1985-1987
taaffert
Geregistreerd lid

Re: Het relaas van mijn "nieuwe" 90

Bericht door taaffert » vr 09 apr, 2010 21:31

Veel plezier met Karl!
Leuke auto zeg en je hebt gewoon 3 90's, tsjonge jonge, heel tof :O:
Ben je langzaam aan een museum aan het beginnen?

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 12 apr, 2010 12:57

taaffert schreef:Veel plezier met Karl!
Leuke auto zeg en je hebt gewoon 3 90's, tsjonge jonge, heel tof :O:
Ben je langzaam aan een museum aan het beginnen?
Thanx.
en ja, ik heb per toeval een hele grote garage (70 m2) waar ze alle drie in passen.
Lekker opruimen, postertjes aan de muur, spandoek "Test de Nieuwe Saab 90" ophangen e presto!

Voor de kids een prijsvraag: zoek de verschillen tussen de drie modeljaren! Ook leuk voor de grown-ups!

wiseguy
Geregistreerd lid

Bericht door wiseguy » wo 21 apr, 2010 20:04

Etienne,

3 weken zonder internet = een hoop bijlezen: 'k zie dat je een 3e 90 hebt toegevoegd aan de verzameling, nog wel in de mooiste kleur! Super!
Mijn - sinds 20 maart belastingvrije - orgineel NL 90 heeft in het tankklepje ook RON 97, zoals op de foto!

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 21 apr, 2010 20:17

wiseguy schreef:Etienne,

3 weken zonder internet = een hoop bijlezen: 'k zie dat je een 3e 90 hebt toegevoegd aan de verzameling, nog wel in de mooiste kleur! Super!
Mijn - sinds 20 maart belastingvrije - orgineel NL 90 heeft in het tankklepje ook RON 97, zoals op de foto!
Hey thanks, da's goed om te weten.

Dan zijn onze auto's bijna precies even oud, de mijne wordt 29 april belastingvrij.

Meteen maar even een update: garage Rob Arijjansen heeft een zeer uitgebreide proefrit gemaakt (met mij erbij!).
Afbeelding
Afbeelding
Daarna diverse checks op de brug met de wieltjes in de lucht en de motor draaiend én in gear. Stethoscoop kwam er aan te pas.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hij maakt inderdaad een brom/gonsgeluid dat er niet hoort te zijn.
Het is snelheidsafhankelijk (en niet toerentalafhankelijk) en met de koppeling ingetrapt hoor je het ook.
En het is richtingsafhankelijk, bij insturen wordt het meer/minder.

The Verdict: we hebben "een afpelprobleem".

Ten eerste zijn de wiellagers verdacht. Links sowieso vóór en achter gaar, vervangen dus.

(meteen de hele remmerij nakijken, gangbaar maken, nieuwe blokken enz., maar dat staat er los van)

Dan proefrijden

Ten tweede zijn de lagers van de aandrijving tegen de bak aan ("steunlagers?") verdacht. Maakten knap veel herrie door de stethoscoop.
Die kunnen dan vervangen worden, zonder dat de hele drivetrain er uit moet.

Dan weer proefrijden

Is het dan nog niet weg, dan zit het in differentieel/bak. Wellicht gereden met te weinig olie er in? Oliepeil nu in ieder geval o.k., maar je kent het hele verleden natuurlijk niet.
Als dat zo is moet de hele handel eruit, en hetzij de bak uit elkaar, hetzij een ander exemplaar eronder.

Dat zou wellicht een moment zijn om een complete drivetrain-swap met de fantastich en geruisloos rijdende Vinterbil (a.k.a. De Rijdende Donor) te doen.

Maar dan loop ik enorm op de zaken vooruit.

Wie weet is het al opgelost met de wiellagers, stap één dus.

Motortje trouwens erg goed, loopt als een trein en vibreert niet, ook niet bij hogere snelheden.

Best wel spannend eigenlijk maar gelukiig heb ik de goede mind-frame gevonden: we doen het stap voor stap en ik heb er van het begin af aan op gerekend dat er altijd wel "iets" is met een oude wagen. Geen haast, gewoon goed in orde maken.

Hij is het ontzettend waard (wat is dat ding goed en hard zeg).

Rob A. heeft meteen op de gave en niet volgetectyleerde body aangewezen waar de originele afwateringsgaatjes allemaal zitten.

Daar zal ik nog wel eens een fotoreportage van maken, leerzaam voor ons allemaal.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 21 apr, 2010 20:41

Mooi verhaal achter mijn recente spot. rijdend zag ik al een hele mooie wagen, maar dit ziet er allemaal erreg goed uit! Dat open dak staat fantastisch! kan je de kamerbrede smile van de eigenaar nog beter zien :D
Is er iemand op de wereld met meer 90's??

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 21 apr, 2010 20:50

op schreef:Mooi verhaal achter mijn recente spot. rijdend zag ik al een hele mooie wagen, maar dit ziet er allemaal erreg goed uit! Dat open dak staat fantastisch! kan je de kamerbrede smile van de eigenaar nog beter zien :D
Is er iemand op de wereld met meer 90's??
Ja dat was inderdaad die bewuste dag.
Ik word zelden tot nooit gespot (ik rijd ca. 6.000 km/jaar, dat is met alle auto's bij elkaar!!) , dus dat was extra leuk.
Tsja die smile is er gewoon niet af te branden :O: , én een 90 én zo'n dak 8) , het ultieme genot.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 21 apr, 2010 21:13

De vraag of er mensen zijn op de wereld met meer saab 90's laat je wijselijk onbeantwoord...... :roll:

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 21 apr, 2010 23:14

Fantastisch, alsof de tijd heeft stilgestaan daar, tis dat je een 'nieuw' kenteken hebt.
Afbeelding

Ik word gewoon enthousiast van jouw enthousiasme over de 90, maar ik heb daar toch wel een zwak voor (zal ik je in alle eerlijkheid zeggen).

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 21 apr, 2010 23:40

Heb je ook een foto van die zo te zien leuke gele combicoupé op de linker brug ?

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 25 apr, 2010 12:58

Sapphire schreef:Heb je ook een foto van die zo te zien leuke gele combicoupé op de linker brug ?
Nee, helaas.

Hij ziet er van een afstandje wel tof uit, maar is van dichterbij toch wel erg shabby.
Wat ook wel weer wat heeft, zo'n karakterbak.

Hij staat, als ik me niet vergis, bij de Cartesiusweg in Utrecht, en is daar ook gespot.

als ik 'm nog eens zie en ik heb mijn camera bij me, dan knip ik 'm ff voor je.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » zo 25 apr, 2010 13:37

Doe geen moeite, Etienne :wink: :

Afbeelding

Afbeelding

Hij rijdt blijkbaar ook op gas, merk ik nu.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 17 mei, 2010 21:51

News:

Afgelopen week de wagen opgehaald bij een stralende Rob Arijjansen.

Hij zei: "het is gewoon een andere auto".

En zo is het ook.

Linksvoor nieuwe wiellager
Linksachter nieuwe (gebruikte) wiellager
Carburateur afgesteld
Ontsteking afgesteld
Remmen gangbaar gemaakt en nieuwe blokken vóór.

En gaan met die banaan. :O:
Heerlijk, zo hoort een 90 te rijden.
Stil en soepel.

Voorremmetjes worden nog wel wat te warm, ik kreeg de boodschap mee dat er wellicht klauwen aan zitten te komen.
So be it, ik had allang op remmenkwesties gerekend bij een wagen waar de laatste jaren zo weinig mee gereden is.

Ik ben blij.

En nog een paar keer naar Ome Rob en de Karel is weer helemaal bij de les!!

silver varg
Geregistreerd lid

Bericht door silver varg » wo 19 mei, 2010 14:01

En met plezier lees ik dat deze 90 in goede handen is gekomen!

groet van de "oude" eigenaar 8)

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » do 20 mei, 2010 9:24

Dankbare reparaties zijn dat, als je het verschil goed merkt :) Kan beamen dat een (set) nieuwe remklauw(en) ook weer een wereld van verschil kan maken trouwens.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 20 mei, 2010 20:32

Tjøørd schreef:Dankbare reparaties zijn dat, als je het verschil goed merkt :) Kan beamen dat een (set) nieuwe remklauw(en) ook weer een wereld van verschil kan maken trouwens.
Inderdaad!
En de ervaring die jij beschrijft ga ik wellicht ook nog beleven (de remmen zijn nu in close observation, na elke rit de handjes op de velgen. Ik rijd heel weinig, dus dat kan nog wel ff duren). Op aanraden van Rob de voorzijde opgekrikt en de wielen rondgedraaid om te kijken of ze vrij lopen.

Tsjaaaaa, wat is vrij? Hij had al gezegd dat je, door de voorwielaandrijving, nooit een echt lekker los wieltje moest verwachten.

Nou dat waren ze ook niet. Als je er een redelijke zwengel aan gaf, kwamen ze na een kwart tot een halve slag tot stilstand.

mmmmmmmmmm

Maar: na drie kwartier rijden kan ik er nog steeds mijn hand op leggen, dus superaccuut is het niet.

Wordt vervolgd.

(misschien dat ik tegen die tijd een nieuw threadje open, om anders een ellenlange thread met allerlei onderwerpen daarbinnen te voorkomen).

Plaats reactie