wiseguy schreef:Etienne,
3 weken zonder internet = een hoop bijlezen: 'k zie dat je een 3e 90 hebt toegevoegd aan de verzameling, nog wel in de mooiste kleur! Super!
Mijn - sinds 20 maart belastingvrije - orgineel NL 90 heeft in het tankklepje ook RON 97, zoals op de foto!
Hey thanks, da's goed om te weten.
Dan zijn onze auto's bijna precies even oud, de mijne wordt 29 april belastingvrij.
Meteen maar even een update: garage Rob Arijjansen heeft een zeer uitgebreide proefrit gemaakt (met mij erbij!).

Daarna diverse checks op de brug met de wieltjes in de lucht en de motor draaiend én in gear. Stethoscoop kwam er aan te pas.

Hij maakt inderdaad een brom/gonsgeluid dat er niet hoort te zijn.
Het is snelheidsafhankelijk (en niet toerentalafhankelijk) en met de koppeling ingetrapt hoor je het ook.
En het is richtingsafhankelijk, bij insturen wordt het meer/minder.
The Verdict: we hebben "een afpelprobleem".
Ten eerste zijn de wiellagers verdacht. Links sowieso vóór en achter gaar, vervangen dus.
(meteen de hele remmerij nakijken, gangbaar maken, nieuwe blokken enz., maar dat staat er los van)
Dan proefrijden
Ten tweede zijn de lagers van de aandrijving tegen de bak aan ("steunlagers?") verdacht. Maakten knap veel herrie door de stethoscoop.
Die kunnen dan vervangen worden, zonder dat de hele drivetrain er uit moet.
Dan weer proefrijden
Is het dan nog niet weg, dan zit het in differentieel/bak. Wellicht gereden met te weinig olie er in? Oliepeil nu in ieder geval o.k., maar je kent het hele verleden natuurlijk niet.
Als dat zo is moet de hele handel eruit, en hetzij de bak uit elkaar, hetzij een ander exemplaar eronder.
Dat zou wellicht een moment zijn om een complete drivetrain-swap met de fantastich en geruisloos rijdende Vinterbil (a.k.a. De Rijdende Donor) te doen.
Maar dan loop ik enorm op de zaken vooruit.
Wie weet is het al opgelost met de wiellagers, stap één dus.
Motortje trouwens erg goed, loopt als een trein en vibreert niet, ook niet bij hogere snelheden.
Best wel spannend eigenlijk maar gelukiig heb ik de goede mind-frame gevonden: we doen het stap voor stap en ik heb er van het begin af aan op gerekend dat er altijd wel "iets" is met een oude wagen. Geen haast, gewoon goed in orde maken.
Hij is het ontzettend waard (wat is dat ding goed en hard zeg).
Rob A. heeft meteen op de gave en niet volgetectyleerde body aangewezen waar de originele afwateringsgaatjes allemaal zitten.
Daar zal ik nog wel eens een fotoreportage van maken, leerzaam voor ons allemaal.