Ik heb mijn uitlaat gemold, stom verhaal

1985-1987
Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 04 sep, 2006 18:08

he weer wat geleerd :idea: , ik dacht dat het een soort kruipolie was.
Blijkbaar moet ik mijn oude flesjes kruipolie niet weggooien dus.

De oude klemmen waren pas 2 jaar oud en zien er nog perfect uit (nul roest, geen pekel gezien). Moet ik ze per se vervangen :roll: of kunnen ze er zo weer op (was ik eigenlijk wel van plan).

Oja Dasdaas, bedankt voor de opbeurende woorden. Als ik straks het Echt Sleutelen wat beter onder de knie heb, zal ik me ook eens gaan storten op Digitaal Fotograferen (en Computerbeheersing In Het Algemeen). (ben nu nog volledig analoog en als ik ze scan dan krijg ik ze slechts met de grootste moeite op mijn webpagina :cry: . Maar ook daar wordt t.z.t. aan gewerkt!)

Gebruikersavatar
Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 04 sep, 2006 19:38

Als de oude klemmen nog goed zijn kan je die er natuurlijk weer opzetten. Oude, roestige klemmen gaan meestal kapot, dus hoef je er geen moeite in te steken om ze "te redden". Gewoon nieuwe erop zetten.

WD40 heeft wel kruipende eigenschappen maar is niet zo goed als echte kruipolie. Ik zal het artikel eens opzoeken.

Gewoon lekker blijven sleutelen :bluethumb:

Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » di 05 sep, 2006 10:49

Esalet,

Als je wel analoge foto's hebt dan wil ik die wel even voor je scannen en op het forum plaatsen. (laat maar even weten).

groet,

Hannes

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 09 sep, 2006 4:04

paul99gl83 schreef: WD40 heeft wel kruipende eigenschappen maar is niet zo goed als echte kruipolie. Ik zal het artikel eens opzoeken.

Gewoon lekker blijven sleutelen :bluethumb:
Loctite heeft ook een prachtig middel voor vastzittende delen. Extreem goed maar vrij duur. Het heet: "Freeze and Release" en kost zo'n 10 Euro.

Het laat metaal schrikken door krimpen. Kortstondig -40 graden en dan verder als kruipolie.

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » za 23 sep, 2006 17:04

:evil: :evil: :evil:
Nou het is niet gelukt. Sterker nog, ik heb een van kwaad tot erger gevoel.
Wat is er aan de hand? Ik heb de voorste demper, die nog erg recent was, gedemonteerd omdat hij een rammeltje had als je er met een stuk hout tegen sloeg. Omdat het uitlaatgeluid klapperend was, dacht ik aan de schotten in deze demper. Daar kwam het geluid ook vandaan.

Demper vervangen door een ander jong exemplaar van een behulpzaam medeforummer. Hele middag liggen wurmen onder de auto. Moest behoorlijk kracht zetten om hem vooral aan de voorzijde, waar het naar de bocht gaat, erop te krijgen. Veel wrikken en duwen.
Hij zat.

Starten. :fight_headbang:

Het klapperen is weg.
Het is nu luid blaffen geworden.

Onder de motorkap. Stuk papier bij uitlaatspruitstuk gehouden. Daar waar de twee bochtstukken onderaan het uitlaatspruitstuk zitten, wappert het papier heftig heen en weer. Ook vult de motorruimte zich nu met uitlaatgas.

grrrrrrrrrrrrrrr

Er zijn verschillende opties.
a. dit was de kwaal al van begin af aan maar ik heb het niet gezien
b. ik heb door mijn gewrik en geduw nu de pakkingen tussen uitlaatbochten en spruitstuk gemold
c. het zijn niet de pakkingen maar er zijn gewoon gaten (hoewel ik die niet zie).

Mijn vraag is nu: hoe stel ik een juiste diagnose en, als het inderdaad die pakkingen zijn, is het te doen om die zelf te vervangen? en hoe kom ik er aan? en moet daar dan nog een soort afdichtingspasta tussen of is alleen de pakking genoeg?

Ik moet zeggen dat ik hem nu eigenlijk net zo lief naar de garage breng.
Want: je kunt er donder op zeggen dat als ik een van de bouten waarmee die bochten aan het spruitstuk vastzitten, los wil halen, ze ongetwijfeld afbreken. Dan ben je nog verder van huis.

Kortom, graag leedvermaak en tips!! :idea:

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » za 23 sep, 2006 17:40

Jaja, zo wordt deze thread wel een monolgue exterieure, maar ik heb alweer nieuws een halfuurtje na mijn laatste posting.

Ik wilde alvast WD 40 op de moeren van de verbinding uitlaatspruitstuk-bochten naar beneden - doen, kom ik er al tastend achter dat ée'n van de 4 moeren er niet meer is. :o Gone with the wind.

Uit mijn rommelkistje een passende moer opgedoken (maatje 17), erop geschroefd, auto gestart et voila: :D een zo goed als normale sound.

Wel walm van de verdampende WD 40 (was dat spul niet ontvlambaar? zo toch nog even gaan kijken!!).

En volgens mij toch nog een fluister ergens en ik vond dat de testpapiertjes die ik bij het spruitstuk hield ook niet doodstil hingen.

maar de paranoia slaat toe. Ik ga straks eerst de uitlaatrubbers achter weer monteren en dan: test-drive. Finally!

Gebruikersavatar
mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » za 23 sep, 2006 19:35

tjonge jonge het zit jou ook ff niet mee, maar de moed niet opgeven hoor,
dat deed ik ook niet met mijn meissie, want voor je het weet is er helemaal geen 90 meer te vinden in nederland behalve dan op de sl...:(
en dat zal dan met een bloedend hart moeten.
ach zolang ze nog rijden en je er nog zoveel plezier aan beleeft? iedere hobby kost geld niet waar?
succes Martin :wink: :!: :O:

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » za 23 sep, 2006 20:35

Hey mmd1962, bedankt voor je opbeurende woorden.

En: het is opgelost!!!!

nader inspectie leerde mij dat er niet één maar drie van de vier bouten (waarmee de uitlaatbochten aan het uitlaatspruitstuk vastzitten) los zaten, of liever gezegd ée'n verdwenen en twee los.

Vastgezet, proefrit, hoera!!! Ik heb mijn zoemende zingende snorrende Saabje weer terug.

Of het vervangen van de voorste demper nou wel of niet is geweest, I will never know, maar nu is alles weer als vanouds. En papiertjes die ik in de buurt van het uitlaatspruitstuk houd blijven doodstil hangen. YES!
:D :D :D :D :D :D :D

Gebruikersavatar
mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » za 23 sep, 2006 20:39

goed zo kerel, zie je de aanhouder wint,
en jij bent geloof ik van het zelfde soort als ik
opgeven uuuh wat is dat ook al weer?
hihihi nou kerel veel veilige kilometers toegewenst
aan jou en aan jou meissie

Martin

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 23 sep, 2006 23:20

mmd1962 schreef:tjonge jonge het zit jou ook ff niet mee, maar de moed niet opgeven hoor,
dat deed ik ook niet met mijn meissie, want voor je het weet is er helemaal geen 90 meer te vinden in nederland behalve dan op de sl...:(
en dat zal dan met een bloedend hart moeten.
ach zolang ze nog rijden en je er nog zoveel plezier aan beleeft? iedere hobby kost geld niet waar?
succes Martin :wink: :!: :O:
Gefeliciteerd,

de oude demper dan toch maar niet weggooien he! Je hebt in indergeval een spiksplinternieuwe (slechts een paar weken onder mijne gezeten) voor een scherp bedrag. Ik hoop dat dat de pijn en moeite ook ietwat verzacht.

Mijn oude is al redelijk ver gedemonteerd. Maar ik ben zo in mijn sas met de nieuwe, dat het me niet zwaar valt. De RDW heeft haar op 7 september 2006 officieel dood verklaard, 30 augustus kwam ze blijkbaar administratief niet goed uit. De belastingdienst int geen bedragen onder de 5 euro, daarom hebben ze een acceptgiro van 6 euro toegezonden. Humor uit Apeldoorn, denk ik dan.
Het is me zowaar gelukt om eindelijk een foto via de java-applet te uploaden. Dus je kunt de nieuwe nu ook bekijken.

De voorophanging is inmiddels door Dimmi (van Auto's voor Weinig te Groningen) zo vakkundig gelast dat het nauwelijks van nieuw te onderscheiden is.
De kerel ga ik nog een lekkere fles brengen, want dat heeft 'ie zeker verdient. Wat een vakman! (foto's van voor en na volgen)

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 24 sep, 2006 11:23

Mooi! Weer een fraaie 90 (rozequartz nog wel) gered.

En ja, ik zal die demper bewaren, hoewel ik er een sneetje in gemaakt heb om te oefenen met de flex van de buurman (de jouwe was nl. ietsje langer en ging er net niet tussen de eerste keer).
Maar goed, is te lassen en de eerste jááááren niet meer nodig.

Nog bedankt voor je hulp en meedenken, groeten, Etienne

Plaats reactie