injectie op een 90

1985-1987
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: injectie op een 90

Bericht door Sapphire » vr 31 aug, 2012 15:02

ralph_m schreef:Ga niet het blok swappen en dan 'slechts' een i-tje inbouwen.
Allemaal je goed recht, maar als 'slechts' een i'tje te min is waarom koop je dan een 90? Oké belastingvrij, maar er zijn ook belastingvrije 900 turbo's,
ralph_m schreef:plan is (was) 'minimal tuning', snel safe en simpel een paar pk's erbij zonder te veel gedoe.
Dus idd ben ik 'as we speak' de auto aan het strippen,
Volgens mij krijg je door gewichtsbesparing niet meer pk's hoor ;) De auto wordt wel iets sneller maar of je dat gaat merken zonder grote ingrepen... Standaard met een bijna lege tank rondrijden helpt dan meer denk ik, Carlsson deed dat ook :)
s96 schreef:mij leek juist de 140 pk ongeblazen tegenover de 150 pk geblazen een voordeel
Inderdaad, een i'tje met 130-140-150 pk is m.i. al een zeer leuke upgrade in een 90 en een 2.1 blok wordt al snel aan de kant geschoven door velen maar die weten blijkbaar niet hoe een goede 2.1i of 2.0i rijdt. Voor de rest is een i betrouwbaarder dan een turbo, minder onderhoudsgevoelig (ontstekingstijdstip hoeft niet gesteld te worden bijvoorbeeld, langere olie intervallen, kan minder aan stuk, etc) en is het verbruik lager. Ook is de ombouw goedkoper enz.

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » vr 31 aug, 2012 15:11

s96 schreef:mij leek juist de 140 pk ongeblazen tegenover de 150 pk geblazen een voordeel
Als de wens niet verder gaat dan 140/150 paarden zou ik voor de ongeblazen versie gaan. Mooier koppel verloop en dus soepeler. Net als FPT tegenover LPT. De LPT loopt ook mooier/soepeler. Of trek bij de FPT de Lucas of Bosch LH X.X eraf en zet er een Adaptronic op.

Alexander
Geregistreerd lid

Bericht door Alexander » vr 31 aug, 2012 21:30

Hallo,

Op mijn 99 heb ik in het standaardluchtfiterhuis een K+N-filter gedaan. Luchtfilterhuis aan de linkerzijde (dus niet bij radiateur) voozien van extra gaten. Geeft extra lucht en een lekkere brom.

Bij een run op een rollenbank gaf het weglaten van de voorverwarmingsunit verder zo'n 4 pk extra. Mocht je veel in de winter rijden dan kan je hem altijd terugzetten.

Totaal zat ik hiermee op zo'n 108 gemeten pk en blijf ik de 99 een vlot karretje vinden.

Alexander

ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door ralph_m » vr 31 aug, 2012 22:14

Bedankt voor alle tips, maar zoals ik aangaf, een blok swap is te veel van het goede.
Al heb ik mijn mening over 2.1 wat bijgesteld. Onbekend maakt onbemind :smile:

Reden de 90 op te poken is dat het en leuk en lekker rijdend autootje is. Kleiner en stiekum fijner dan de 900 8-). Iets met pit zou alleen wel lekker zijn.

Open lucht filter vind ik wel een leuke. Lekker old school.

s96

Bericht door s96 » za 01 sep, 2012 10:12

duw er bosch super w78 in, direct enkele peekaa`s meer

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 14 sep, 2012 16:17

Bosch super W78 als in bougies en dan enkele pk's meer? :-P+

In mijn bescheiden mening is een k-jet een betrekkelijk probleemloos systeem wat je meteen 18 pk meer ggeft tov een standaard goed carbje. Qua smeuiigheid gaat er niets boven een carburateur, veel meer bottemtorque dan een injectie maar gewoon minder top-end.
Efficiëntie van een i-tje is doorgaans wat hoger en door de jaren heen veel constanter.
Dubbele carbs. :-S+ is al een feest :roll: bij het echt goed afstellen en ze verlopen snel en makkelijk, dat allemaal voor een magere 8 pk extra icm een fikse slok dure brandstof meer. Voor de folkrace in Zweden worden nog wel eens 2 CD175's gemonteerd maar dan is de drivability ook wat minder belangrijk :D

Swap of niet, een 2,1 blok is mi gewoon een fijn blok waar de extra massakrachten merkbaar zijn en wat specifieke kwaaltjes mogelijk. Voor een ongeblazen blok gewoon fiks vermogen en koppel, zeker merkbaar tov een gewoon i-tje, zelfs de 16V.

My 50 cents:
Of het huidige optimaliseren of idd een k-jet monteren en alsnog "blueprinten". Kost allebei schuw weinig.
Ik heb nog wel een uitlaatspruitstuk voor een klein prijsje voor je dat nog wel goed is voor een aantal pk-tjes meer.

ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door ralph_m » zo 23 sep, 2012 21:36

Ik ga maar eens beginnen met een carb reiniger, eens kijken of ik daar die 10 verdwenen pk's mee kan terugvinden

En ik zit al wat te kijken op het forum, maar K-jets komen niet vaak voorbij in de te koop sectie.
Dus in principe plan B, maar eerst maar eens vinden.

Ik stuur je een pb over dat spruitstuk

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » za 30 mar, 2013 21:59

Vliegwiel afdraaien bij het vervangen van je koppeling/slave cylinder. Groot verschil in vinnigheid v motor. Afstellen op rollenbank geeft je al meteen wat pk's, mijn classic mini won 3pk op 850cc, hoewel het motortje naar mijn gevoel toen perfect liep. Maar de max aan pk's wil niet zeggen: het beste voor het blok/het beste rijgedrag, maar dat is dan meestal pas een probleem voor getunede motoren...
Polijsten vh inlaatspruitstuk (dremel) helpt ook, de binnenkant tenminste... :P

Plaats reactie