Mijn Saab 90 Topic #2 (vering en binnenbrandje)
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Re: Mijn Saab 90 Topic #2 (GOEDGEKEURD!!!)
Mooi zo en nu kun je nog (veel) meer genietend gaan
met je SAAB 90. 
-
turbopilot
- Donateur (7x)

wat zul je gelukkig zijn, kun je zondag met een gerust gevoel naar zwolle 
-
sb90
- Geregistreerd lid
Ja, we gaan weer voor de kilometers! 
Morgen eerst een ritje richting Maastricht, overmorgen Zwolle, komt helemaal goed!
Morgen eerst een ritje richting Maastricht, overmorgen Zwolle, komt helemaal goed!
-
esalet
- Donateur (8x)

Ik had er al alle vertrouwen in, maar het is altijd weer fijn deze bevestiging te lezen!

-
sb129h
- Donateur (2x)

Proficiat! Weer een jaartje APK-stress-vrij!
-
sb90
- Geregistreerd lid
Re: Mijn Saab 90 Topic #2 (financieel total loss)
Zojuist even een diagnose laten stellen.
lager in de bak is niet goed meer, bak "loeit".
plannen zijn als volgt:
- gereviseerde bak
- koppelingsplaten vervangen
- pakkingen + keerringen vervangen
- motorruimte ontroesten voor zover mogelijk + opnieuw (zelf) spuiten
- blok zo schoon mogelijk maken
- event. overige zaken die aan het licht komen.
beetje boel centjes, maargoed.. komt ook rijplezier voor terug!
tot zover even deze korte, maar nogal krachtige update.
Niels
lager in de bak is niet goed meer, bak "loeit".
plannen zijn als volgt:
- gereviseerde bak
- koppelingsplaten vervangen
- pakkingen + keerringen vervangen
- motorruimte ontroesten voor zover mogelijk + opnieuw (zelf) spuiten
- blok zo schoon mogelijk maken
- event. overige zaken die aan het licht komen.
beetje boel centjes, maargoed.. komt ook rijplezier voor terug!
tot zover even deze korte, maar nogal krachtige update.
Niels
-
sb129h
- Donateur (2x)

Re: Mijn Saab 90 Topic #2 (grote reparaties)
Dat klinkt wel even drastisch zeg. Het is gelukkig geen rocket-science, maar het kost vooral veel tijd, je moet er de ruimte voor hebben etc - en het kost natuurlijk de nodige €€... (En denk aan de juiste bakolie!)
En reviseer je je eigen bak dan weer? 90-bakken staan bij de kenners bekend als sterker dan de andere, maar waar het verschil precies zit durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat ik met mijn 90 minder toeren maakte bij 120 km/u dan Cornell/sb153b met zijn 900i.
Klusje voor meteen of wachten tot de winter? Succes alvast!
En reviseer je je eigen bak dan weer? 90-bakken staan bij de kenners bekend als sterker dan de andere, maar waar het verschil precies zit durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat ik met mijn 90 minder toeren maakte bij 120 km/u dan Cornell/sb153b met zijn 900i.
Klusje voor meteen of wachten tot de winter? Succes alvast!
-
sb90
- Geregistreerd lid
[]Bedankt voor de tips!
Het is een klusje wat binnenkort (heel ruim genomen 4-5 maand) plaats gaat vinden. Ik vind het rijden ook niet echt meer verantwoord zegmaar...
Mijn eigen bak wordt gereviseerd inderdaad, ik wil toch alles het liefst houden zoals het nu is zegmaar
Ik weet niet waarom, maargoed...
To be continued...!
Niels
Het is een klusje wat binnenkort (heel ruim genomen 4-5 maand) plaats gaat vinden. Ik vind het rijden ook niet echt meer verantwoord zegmaar...
Mijn eigen bak wordt gereviseerd inderdaad, ik wil toch alles het liefst houden zoals het nu is zegmaar
To be continued...!
Niels
-
sb90
- Geregistreerd lid
Morgenavond blok + bak eruit als het een beetje meezit.
Dit weekeind roest uit de motorruimte wegwerken, alles schoonmaken, en overspuiten.
Nog even de goede kleur laten mengen bij bedrijf "x", en dan gaan met die banaan!
Hopelijk volgende week de revisie klaar, ik ben benieuwd...!
Morgenavond plaats ik even wat fototjes
Niels
Dit weekeind roest uit de motorruimte wegwerken, alles schoonmaken, en overspuiten.
Nog even de goede kleur laten mengen bij bedrijf "x", en dan gaan met die banaan!
Hopelijk volgende week de revisie klaar, ik ben benieuwd...!
Morgenavond plaats ik even wat fototjes
Niels
-
esalet
- Donateur (8x)

Goeiemiddag, je laat er geen gras over groeien.
Goed hoor, deze actie.
Succes!
Goed hoor, deze actie.
Succes!
-
Finlandia
- Geregistreerd lid
Goed bezig! Succes ermee 
-
sb90
- Geregistreerd lid
Vandaag blok + bak eruit gehaald.
Zoals jullie weten staat er dus nu een Saab 90 in de garage zonder o.a. grill, koplampen e.d.
Wat me meteen opviel is dat de motorruimte (onder het blok zegmaar) OOK getectyleerd is, evenals de rest van de auto.
Ik gok dat er LETTERLIJK minimaal een bus of 5, 6 totaal over de Saab heengespoten is, heerlijk!
Ik ga de motorruimte dit weekeind helemaal schoonmaken, heb (professionele en dure) verf gekocht, ga de roest bijwerken, en de boel opnieuw spuiten.
Vervolgens wederom tectyl er overheen, komt helemaal goed!
De versnellingsbak-revisie is waarschijnlijk in de loop van komende week klaar, dan kan het spul weer teruggebouwd worden.
Ik ben benieuwd...!!
Foto`s volgen nog, hebben enige vertraging
Zoals jullie weten staat er dus nu een Saab 90 in de garage zonder o.a. grill, koplampen e.d.
Wat me meteen opviel is dat de motorruimte (onder het blok zegmaar) OOK getectyleerd is, evenals de rest van de auto.
Ik gok dat er LETTERLIJK minimaal een bus of 5, 6 totaal over de Saab heengespoten is, heerlijk!
Ik ga de motorruimte dit weekeind helemaal schoonmaken, heb (professionele en dure) verf gekocht, ga de roest bijwerken, en de boel opnieuw spuiten.
Vervolgens wederom tectyl er overheen, komt helemaal goed!
De versnellingsbak-revisie is waarschijnlijk in de loop van komende week klaar, dan kan het spul weer teruggebouwd worden.
Ik ben benieuwd...!!
Foto`s volgen nog, hebben enige vertraging
-
sb90
- Geregistreerd lid
Net even het blok weggebracht naar degene die zich hiermee bezig gaat houden.
Toch wel geinig om te zien, zo`n motorblok op een aanhanger achter een Saab 99GL (van mijn vader).
Voor sommigen de normaalste zaak v/d wereld; voor mij nieuw, groots en apart om te zien
Komende week maar wat werk-uurtjes extra maken, dan hoef ik Fleur niet zo te missen
Niels
Toch wel geinig om te zien, zo`n motorblok op een aanhanger achter een Saab 99GL (van mijn vader).
Voor sommigen de normaalste zaak v/d wereld; voor mij nieuw, groots en apart om te zien
Komende week maar wat werk-uurtjes extra maken, dan hoef ik Fleur niet zo te missen
Niels
-
sb90
- Geregistreerd lid
Zo;
Ik ben bezig geweest met het "ontvetten" van de motorruimte.
Eigenlijk heb ik geen idee wat ik gedaan heb, ik wilde gewoon alles schoon hebben, roestplekjes in de omvormer zetten, wat nodig was overspuiten, en vervolgens alles tectyleren.
Het overspuiten staat nog niet op de fotos (het is overigens ook zwaar mislukt), maar zal op de fotosessie van morgen komen te staan.
Voorlopig even wat fototjes van wat ik gedaan heb vandaag:
http://mijnsaab90.nl/index.php?option=c ... &Itemid=84" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wilde dit soieso al doen omdat ik het leuk werk vind, en er dingen van op kan steken.
Of het schoonmaken nou wel of niet handig is laat ik tussenbeide, evenals het feit dat het natuurlijk niet goed gebeurd is. Ik kon op veel plekken lastig tot niet bij, heb niet echt ervaring met dit soort dingen, maar heb gewoon een beetje aangemodderd. Geeft niets, ik kan wel zeggen dat ik het prutsen in ieder geval ZELF gedaan heb
Tevens dacht ik dat ik de grote plek op het dak nog wel bij kon werken met deze verf (aangezien het de exacte kleur is). Dit is ook belachelijk erg mislukt, in verband met het feit dat ik het niet nodig vond om m`n achterruit en het rubber van mijn achterruit af te dekken. 3x raden wat er gebeurd is.
Goed; super, superdom, maar wel weer wat van geleerd. Fleur is en blijft een projectje, en de optische staat vind ik het minst belangrijk.
(Discussie oplaaiend; Soieso is het belangrijk dat een auto technisch in orde is. Er is enorm veel geld weg te gooien aan het uiterlijk. Heb je eindelijk je Saabje strak in de lak, rijd je `m tegen een paaltje aan, of houdt de auto er mee op, sta je stil).
Daarom; voor mij als hoofdmoot het technische gedeelte wat in orde moet zijn. Restaureren? nee. nooit.... Durf er dan niet eens meer in te rijden
Niels
Ik ben bezig geweest met het "ontvetten" van de motorruimte.
Eigenlijk heb ik geen idee wat ik gedaan heb, ik wilde gewoon alles schoon hebben, roestplekjes in de omvormer zetten, wat nodig was overspuiten, en vervolgens alles tectyleren.
Het overspuiten staat nog niet op de fotos (het is overigens ook zwaar mislukt), maar zal op de fotosessie van morgen komen te staan.
Voorlopig even wat fototjes van wat ik gedaan heb vandaag:
http://mijnsaab90.nl/index.php?option=c ... &Itemid=84" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wilde dit soieso al doen omdat ik het leuk werk vind, en er dingen van op kan steken.
Of het schoonmaken nou wel of niet handig is laat ik tussenbeide, evenals het feit dat het natuurlijk niet goed gebeurd is. Ik kon op veel plekken lastig tot niet bij, heb niet echt ervaring met dit soort dingen, maar heb gewoon een beetje aangemodderd. Geeft niets, ik kan wel zeggen dat ik het prutsen in ieder geval ZELF gedaan heb
Tevens dacht ik dat ik de grote plek op het dak nog wel bij kon werken met deze verf (aangezien het de exacte kleur is). Dit is ook belachelijk erg mislukt, in verband met het feit dat ik het niet nodig vond om m`n achterruit en het rubber van mijn achterruit af te dekken. 3x raden wat er gebeurd is.
Goed; super, superdom, maar wel weer wat van geleerd. Fleur is en blijft een projectje, en de optische staat vind ik het minst belangrijk.
(Discussie oplaaiend; Soieso is het belangrijk dat een auto technisch in orde is. Er is enorm veel geld weg te gooien aan het uiterlijk. Heb je eindelijk je Saabje strak in de lak, rijd je `m tegen een paaltje aan, of houdt de auto er mee op, sta je stil).
Daarom; voor mij als hoofdmoot het technische gedeelte wat in orde moet zijn. Restaureren? nee. nooit.... Durf er dan niet eens meer in te rijden
Niels
-
sb129h
- Donateur (2x)

Toen destijds bij onze 90 (sb129h) en 900 (sb153b) het blok eruit moest voor wat voor reden dan ook, hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om bijvoorbeeld de waterpomp en allerlei keerringetjes, pakkingen etc. aan het blok te vervangen, desnoods preventief want "nu kun je er bij", het blok weer netjes schoonmaken (heel wat busjes remmenreiniger zien leeggespoten worden op m'n 90-blok...) en het blok lakken waar nodig...