ventilator werkt niet

1985-1987
Plaats reactie
bertturbo
Geregistreerd lid

ventilator werkt niet

Bericht door bertturbo » do 26 nov, 2009 22:01

wie weet wat het probleem kan zijn dat de ventilater van de kachel niet meer werkt

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 26 nov, 2009 22:03

Misschien heel erg voor de hand liggend, maar heb je de schakelaar al een paar keer op en neer gedaan?
Met kracht zetten dan weer eens linksonder, dan weer eens rechtsonder?

bij mijn 90's doen ze het bijna nooit in één keer.

Maar goed, misschien zit het probleem dieper.

(zekering om te beginnen ff ronddraaien in zijn behuizing?)

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » do 26 nov, 2009 22:53

Kijk eens onder de motorkap rechts (links als je voor de auto staat) van de zwarte behuizing van de kachel. Daar zit de motor. Eronder hangt een langwerpig porceleinen geval, dat is de kachelweerstand. Hoe is de staat ervan? Rommel er eens wat mee en kijk of dat helpt.

Ps. De zekering heb je al gecontroleerd? :wink:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 07 dec, 2009 2:24

Bij mijn 90 knalt de zekering van de kachel er sinds vrijdag steeds uit. Maandag is het mooi weer, lijkt het tenminste.

Mogelijk zit er sluiting in de motor. DIe maakte al een tijd wat bijgeluiden. Gelukkig heb ik nog een ander liggen. Daarna werkt het hopelijk weer allemaal.

Weet iemand nog een ander oorzaak van de sluiting? Kan naar mijn idee niet in de schakelaar zitten. Daar loopt slechts 1 van de polen door.

Kan een slechte massa nog een oorzaak zijn? Een slechte massa op aanhangervelichting heeft ook al eens deze zekering + die van de startmotor om zeep geholpen. Vorige week had ik een huuraanhanger en eindelijkwas de verlichting eens goed. Met leenaanhangers eerder was er altijd wel wat. Ik vermoed dat de huurbakkies beter elektrisch zijn uitgerust.

Tijdens de rit met het huurbakkie waren er geen problemen en ook niet de paar keer daarna. Wel heeft het de afgelopen dagen veel geregend. Kan het daar iets mee te maken hebben?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 07 dec, 2009 2:25

dubbelpost; deze mag weg

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 07 dec, 2009 2:56

Even multimeteren waar het probleem zit. Beginnen bij de stroombron, dus de accu, en steeds een schakel dichter naar de motor toe meten. Dan ben je er zo achter waar het probleem zit.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 07 dec, 2009 18:30

Ik had een reserve ventilatormotor liggen van mijn vorige 90 ( R.I.P.) . Helaas heeft het genie dat hem loshaalde de draden doorgeknipt i.p.v. gewoon even de stekker lostrekken. :?: :?: :?: Nou ja, misschien had ik toen teveel haast met slopen voor de deadline. Nu een kroonsteentje gebruikt om de zaak te herstellen. Goed stijf vastgedraaid en alle openingen van de schroefcilinders en de openingen waar de draden ingaan met kit goed dichtgesmeerd. Als het goed is kan het kroonsteentje zo niet door trillingen losgeraken.

In ieder geval: Ik heb haar doorgemeten en ook het gemonteerde exemplaar. Die er tot vanmiddag inzat bleek een weerstand te hebben van 1,7 ohm. De vervanger heeft een weerstand van 5,0 ohm. Dat leek me een stuk gezonder.
Waaschijnlijk is de oude aan revisie toe. Iets voor de winterdagen.

Nadat alles weer op zijn plek zat. (best een "gepruts" met die tangentiale fanrotor) Alle stekkeraansluitingen nog even met contactspray bij langs gegaan en toen weer angesloten. Een nieuwe zekering erin geprikt en draaien maar.

De interne ventilatie was no nooit zo powerful. Windkracht 12 nu :lol: ! Zo hoort het dus te zijn.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » ma 07 dec, 2009 21:34

Welke types zijn eigenlijk uitwisselbaar? Sowieso die van de 99/90 neem ik aan, maar is de kachelmotor van de 900 hetzelfde?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 07 dec, 2009 23:08

Ik zal later even een foto plaatsen, dan kun je het zelf vergelijken.

Het staat jammer genoeg niet in mijn Haynes voor de 90/900.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 07 dec, 2009 23:33

900 classic is compleet anders qua kachelmotor/radiateur/behuizing/weerstand/kraan etc. etc.

bertturbo
Geregistreerd lid

slotje kan er op

Bericht door bertturbo » ma 28 dec, 2009 19:18

kachel moter was stuk

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » di 29 dec, 2009 10:25

Bert, ben jij de eigenaar van die witte 90 die ik wel eens in de binnenstad van Zwolle spot?

S@@B 90
Geregistreerd lid

Bericht door S@@B 90 » zo 03 jan, 2010 20:32

Dat ben ik!

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » ma 04 jan, 2010 12:46

Ha leuk! Als ik in Zwolle jouw 90 spot ben ik vaak lopend en heb de bossaab (mijn 90) dan bij het Hedion staan. Dus als een of andere debiel naar je staat te zwaaien op straat kan ik het zijn..

Plaats reactie