vlotterkamerventilatie 175CD
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
vlotterkamerventilatie 175CD
Even een vraag aan de carburateurkenners.
De Solex 175 CD van onze saab 90 gebruikt ook benzine om via de vlotterkamerventilatie de motorruimte mee te besproeien. Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling geweest van Saab.
Wat kan dit veroorzaken? Ligt de vlotter los, - zo ja, hoe leg ik deze dan weer vast - is er een afdichting aan gort of moet ik het ergens anders zoeken. De auto rijdt alleen op benzine.
De motor accelereert goed alleen bij het stationair draaien wil hij (of is een motor een zij?) afslaan.
mvg Hans
De Solex 175 CD van onze saab 90 gebruikt ook benzine om via de vlotterkamerventilatie de motorruimte mee te besproeien. Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling geweest van Saab.
Wat kan dit veroorzaken? Ligt de vlotter los, - zo ja, hoe leg ik deze dan weer vast - is er een afdichting aan gort of moet ik het ergens anders zoeken. De auto rijdt alleen op benzine.
De motor accelereert goed alleen bij het stationair draaien wil hij (of is een motor een zij?) afslaan.
mvg Hans
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Ik zou je vlotter en vlotternaald eens controleren. Ik zou de carburateur demonteren en op de werkbank (keukentafel
) deels demonteren. De vlotterkamer zit aan de onderkant en zit met een paar schroefjes vast. Zorg er voor dat de goede pakkingen hebt voordat je begint, of zelf pakkingen kan maken met pakkingpapier.
Misschien heb je hier iets aan:
bestandjes1
bestandjes2
Wat is je verbruik? Mijn eerste gedachte is dat hij stationair een beetje verzuipt.
Misschien heb je hier iets aan:
bestandjes1
bestandjes2
Wat is je verbruik? Mijn eerste gedachte is dat hij stationair een beetje verzuipt.
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
Het verbruik is keurig 1 op 12. Het probleem doet zich voor wanneer de motor veel toeren gemaakt heeft waarna het gas losgelaten wordt en de motor dus stationair gaat draaien. Overtollige benzine komt dan via de ontluchting eruit. Motor loopt keurig, accellereert goed (voor een 90).
Goede pakking schrijf je. Zitten alle goede pakkkingen bij een standaard revisiesetje of is dit een los item?
Goede pakking schrijf je. Zitten alle goede pakkkingen bij een standaard revisiesetje of is dit een los item?
-
Paul99
- Geregistreerd lid
In 1 van de PDF-jes staat hoe je de vlotter moet afstellen. Het lijkt er op dat de naald niet goed afsluit.vanderzanden schreef:Het verbruik is keurig 1 op 12. Het probleem doet zich voor wanneer de motor veel toeren gemaakt heeft waarna het gas losgelaten wordt en de motor dus stationair gaat draaien. Overtollige benzine komt dan via de ontluchting eruit. Motor loopt keurig, accellereert goed (voor een 90).
In een revisiesetje zit de pakking die je nodig hebt. Ik heb in mijn fotogalerij een album over de revisie van mijn carburateur. Staat niet veel nuttige foto's in, maar misschien heb je er iets aan.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
-
Thom
- Donateur

vlotter
wat nogal eens voorkomt is dat de nageltjes van de vlotter willen loslaten. Met name bij Saabs op gas is dat het geval, omdat de vlotter voor niets een beetje in de cabrurateur loopt te bengelen. Ik heb dit eens gehad en in dat geval spuit de benzine naar buiten via een loos pijpje. Is op te lossen door nieuwe nagels te monteren. Of beter nog, kleine schroefjes.
Als de nagels nog vastzitten dan is er vast iets anders met je vlotter aan de hand.
Als de nagels nog vastzitten dan is er vast iets anders met je vlotter aan de hand.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
Heb ondertussen een donorcarburateur en revisiesetje in huis. Volgende week deze carburateurs verwisselen. De huidige carb kan ik dan op de werkbank uit elkaar halen en voorzien van nieuwe pakkingen, naald, etc. weer in elkaar zetten. Verse carb. op de plank totdat de donor gaat tegensputteren.
@Paul99, dank voor de files en foto's, zijn nuttig. Trouwens een mooie reportage heb je er van gemaakt. "Beetje verzuipt" is denk ik hier wel een aardig eufemisme voor het benzinegespatter.
@Thom, het kan idd zijn dat de vlotter de oorzaak is. Kan deze lek zijn?
@Ralph, wanhoop niet, eens komt er een klapramenkoper
. Heb zelf een opendak in de 90, dus ventilatie is er voldoende.
@Nike een gescheurde pakking / slang zou kunnen ware het niet dat indien volgas gegeven wordt het lekken van benzine stopt. Maar wie weet, ik laat me verrrassen.
Moet allleen nog een CO afstelsleutel te pakken zien te krijgen voordat ik het revisiemonster los laat.
@Paul99, dank voor de files en foto's, zijn nuttig. Trouwens een mooie reportage heb je er van gemaakt. "Beetje verzuipt" is denk ik hier wel een aardig eufemisme voor het benzinegespatter.
@Thom, het kan idd zijn dat de vlotter de oorzaak is. Kan deze lek zijn?
@Ralph, wanhoop niet, eens komt er een klapramenkoper
@Nike een gescheurde pakking / slang zou kunnen ware het niet dat indien volgas gegeven wordt het lekken van benzine stopt. Maar wie weet, ik laat me verrrassen.
Moet allleen nog een CO afstelsleutel te pakken zien te krijgen voordat ik het revisiemonster los laat.
-
windekind
- Donateur

-
vanderzanden
- Geregistreerd lid