Hallo mede 90-rijders,
Ik ben nieuw op dit forum. Heb juni vorig jaar een Saab 90 uit 1985 gekocht, als 2de auto (semi-klassieker) naast modern dagelijks blik. Ik vind de 90 één van de mooiste Saab's ooit gemaakt. Het mooiste Saab-front met het mooiste Saab-dashboard gecombineerd met het mooiste 2-deurs Saab-kontje ooit! In vergelijk vind ik de vierkante achterlichten van de latere 99 niet mooi en het front van de 'classic' 900 veel te modern.
Ik ben zelf niet technisch en moet de 90 laten opknappen. Begin dit jaar nagenoeg alle pakkingen en keerringen laten vervangen. Duur grapje, maar d'r komt geen drup olie meer uit. Ook een veertje in de versnellingsbak laten vervangen. Hij schakelt weer als nieuw! Ring in de snelheidsmeter laten plaatsen en magneetjes omlaag gedrukt; kan weer zien hoe snel ik rij.
Rond 15 april mag hij weer voor de APK. Als alles goed is, wil ik 2 goede deuren kopen (onderkanten zijn verrot) en de auto weer strak laten maken en overspuiten. Wat vinden jullie een mooie kleur? Hij is nu Rose Quartz. Denk zelf aan zwart of malachite groen/grijs. Zwart staat vast goed bij de bumpers en het beige interieur... en eventueel later bij een zwart Webasto vouwdak en zo'n zwarte spoiler op de kofferdeksel...
Kleur-adviezen?
Groeten,
Henk
Overspuiten: welke kleur?
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Geweldig, zoveel zorg voor je 90
.
Maak 'm kleurnummer 129h, naar m'n mening de mooiste kleur voor een 90, da's overigens gewoon de originele kleur, rose-quartz dus.
Mocht je voor een andere kleur kiezen, de sponningen en motorruimte zouden dan voor het mooi... Dat betekent ook weer blok en bak eruit.
Daarnaast is je interieur aangepast op een matchende buitenkleur.
Rose-quartz is bovendien een kleur die moeilijk laat zien dat ie vuil is, zwart het best.
Ook ben je in de zomer beter uit met een wat lichtere kleur, een airco bijmonteren lijkt me een schieronmogelijke opgaaf in de kleine motorruimte van een 90.
Taxatiewaarde is (nog!) geen hot item bij een 90 maar de originele kleur speelt daarbij wel mee.
Kijk evt naar de ledengalerij bij sb129h, rose-quartz 90 met zonnedak en spoiler...
Rose-quartz dus, maar je mag het natuurlijk helemaal zelf weten
.
Cornell
Maak 'm kleurnummer 129h, naar m'n mening de mooiste kleur voor een 90, da's overigens gewoon de originele kleur, rose-quartz dus.
Mocht je voor een andere kleur kiezen, de sponningen en motorruimte zouden dan voor het mooi... Dat betekent ook weer blok en bak eruit.
Daarnaast is je interieur aangepast op een matchende buitenkleur.
Rose-quartz is bovendien een kleur die moeilijk laat zien dat ie vuil is, zwart het best.
Ook ben je in de zomer beter uit met een wat lichtere kleur, een airco bijmonteren lijkt me een schieronmogelijke opgaaf in de kleine motorruimte van een 90.
Taxatiewaarde is (nog!) geen hot item bij een 90 maar de originele kleur speelt daarbij wel mee.
Kijk evt naar de ledengalerij bij sb129h, rose-quartz 90 met zonnedak en spoiler...
Rose-quartz dus, maar je mag het natuurlijk helemaal zelf weten
Cornell
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: Overspuiten: welke kleur?
Als je zoveel geld en tijd gaat besteden aan een opknapbeurt dan zou ik de auto altijd overspuiten in de originele kleur.Henk Boets schreef: ...Kleur-adviezen?
-
Hannes
- Forum Admin
-
Henk Boets
- Geregistreerd lid
Hartelijk dank voor de reacties!
Geweldig, zo'n forum, om een hobby te delen!!
Ik ben overtuigd door de goede argumenten. Ik hou hem (haar?) Rose Quartz!
Wat zou dan goedkoper zijn? De deuren laten lassen (zijn daar inzetstukken voor te verkrijgen?) zodat alleen het onderste deel van de deuren maar gespoten hoeft te worden, of goede deuren opzoeken en de deuren volledig laten spuiten? Iemand hier ervaring hiermee?
Mooie foto's van sb129h in Zweden...
Thanks,
Henk
Geweldig, zo'n forum, om een hobby te delen!!
Ik ben overtuigd door de goede argumenten. Ik hou hem (haar?) Rose Quartz!
Wat zou dan goedkoper zijn? De deuren laten lassen (zijn daar inzetstukken voor te verkrijgen?) zodat alleen het onderste deel van de deuren maar gespoten hoeft te worden, of goede deuren opzoeken en de deuren volledig laten spuiten? Iemand hier ervaring hiermee?
Mooie foto's van sb129h in Zweden...
Thanks,
Henk
-
sb129h
- Donateur (2x)

-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Ja, o.a. gemaakt door Klokkerholm. Deze zijn voor de 99, zal wel hetzelfde zijn als voor de 90.Henk Boets schreef:...De deuren laten lassen (zijn daar inzetstukken voor te verkrijgen?)

-
Henk Boets
- Geregistreerd lid
Ik ben helemaal overtuigd van Rose Quartz... durf niet eens meer over een andere kleur na te denken...
Josephine; de roest zit inderdaad ook op die plek waar je het blijkbaar niet moet hebben. Ik kan er met m'n vingers stukken afbrokkelen. Ook de linkerdeur, waar je de roest verder nog niet in zicht ziet (op het Rose Quartz). Behalve die ene plek dan. De rechterdeur is zichtbaar binnenkant onder totaal verrot. Allemaal gaten in het Rose Quartz in het zicht.
Goede deuren opzoeken dus, vrees ik.
Josephine; de roest zit inderdaad ook op die plek waar je het blijkbaar niet moet hebben. Ik kan er met m'n vingers stukken afbrokkelen. Ook de linkerdeur, waar je de roest verder nog niet in zicht ziet (op het Rose Quartz). Behalve die ene plek dan. De rechterdeur is zichtbaar binnenkant onder totaal verrot. Allemaal gaten in het Rose Quartz in het zicht.
Goede deuren opzoeken dus, vrees ik.