HOE staat het met de betrouwbaarheid van de 90?
-
ralph12
- Geregistreerd lid
HOE staat het met de betrouwbaarheid van de 90?
Ik lees af en toe van de electronische besognes en lambdasensoren die kaduuk gaan e.d. van 900's met name, maar hoe staat het met de betrouwbaarheid van de 90? Of andersom gezegd: de storingsgevoeligheid?....
Ik heb zelf al meerdermaal hier geschreven dat ik mij verbaas over zoveel betrouwbaarheid. Niks mis (behalve het hemeltje maar da's een universeel probleem). Nu lees ik wel van de storingen van 1 90-eigenaar hier, but let's hear it from the other Nineties.
Ik denk dat het ook veel te maken heeft met dat alles met voorganger 99 uitontwikkeld was. En dat er werkelijk nix luxe aan is: geen stuurbekrachtiging (dus geen servo), geen electr.ramen en centr. deurvergrendeling, geen kat, ga zo maar door.
M.a.w. zijn jullie ook zo ontroerd dat het ouwe beesie je van hot naar her sleept en weer terug (dit weekend naar Zeeland met af en toe stop & go traffic)????....
Ik heb zelf al meerdermaal hier geschreven dat ik mij verbaas over zoveel betrouwbaarheid. Niks mis (behalve het hemeltje maar da's een universeel probleem). Nu lees ik wel van de storingen van 1 90-eigenaar hier, but let's hear it from the other Nineties.
Ik denk dat het ook veel te maken heeft met dat alles met voorganger 99 uitontwikkeld was. En dat er werkelijk nix luxe aan is: geen stuurbekrachtiging (dus geen servo), geen electr.ramen en centr. deurvergrendeling, geen kat, ga zo maar door.
M.a.w. zijn jullie ook zo ontroerd dat het ouwe beesie je van hot naar her sleept en weer terug (dit weekend naar Zeeland met af en toe stop & go traffic)????....
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Re: HOE staat het met de betrouwbaarheid van de 90?
Het verwondert mij ook
De hele zomervakantie 3000km gereden zonder noemenswaardige problemen. Uiteraard is er wel eens iets dat moet gebeuren, maar zeker niet veel meer (en in ieder geval goedkoper) dan de 9-5 van mijn ouders. Denk dat je gelijk hebt dat het voor een deel te danken is aan het ontbreken van luxe. Alles wat je er aan luxe in stopt kan mogelijk kapot gaan, dus des te minder des te beter
en dan heb je een 90. De dingen die ik heb moeten vervangen bleken redelijke standaard probleempjes waar de 90 (en 99) om bekend staan en wanneer je een auto koopt moet er altijd wel wat aan gebeuren.
Kortom mijn inziens een zeer betrouwbare auto (hangt natuurlijk ook wel een beetje samen met de km-stand en die is bij mij voor een saab relatief laag).
Kortom mijn inziens een zeer betrouwbare auto (hangt natuurlijk ook wel een beetje samen met de km-stand en die is bij mij voor een saab relatief laag).
-
Bas
- Geregistreerd lid
Mijn Saab 90 vind ik ook erg betrouwbaar ondanks de vele km's, momenteel iets meer dan 388.000 km. Afgelopen voorjaar wel de motor laten reviseren, maar verder rijdt de auto nog prima. De onderhoudsbeurten vallen over het algemeen erg mee, geen gekke dingen. In de winter start de auto ook zonder problemen en juist dan vind ik betrouwbaarheid erg belangrijk
.
Groet,
Bas
Groet,
Bas
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Ik las net dat de kwaliteitsbeleving van merken als Toyota, Honda en Mercedes op z'n retour is vanwege alle storingsgevoelige electronische gadgets. Ontploft er een atoombom, rijden van de Saabjes alleen nog de 96 en 99 rond zonder electr.ontsteking vanwege de EMP.
-
verde900
- Donateur

Kijk, dat zijn nou nog eens argumenten! ik MOET ook een 99ralph12 schreef:Ontploft er een atoombom, rijden van de Saabjes alleen nog de 96 en 99 rond zonder electr.ontsteking vanwege de EMP.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
verde900 schreef:Kijk, dat zijn nou nog eens argumenten! ik MOET ook een 99ralph12 schreef:Ontploft er een atoombom, rijden van de Saabjes alleen nog de 96 en 99 rond zonder electr.ontsteking vanwege de EMP.
Er staat een mooie lichtblauwe net over de Ned-Dts grens voor 2500 euro geadverteerd op marktplaats. 99 toch nog altijd het prototype waarop alle andere zijn gebaseerd. Kleur vind ik niet geslaagd, zeker niet samen met dat - o jee matching - blauwe velours interieur.
-
verde900
- Donateur

ik had een mooie lichtblauwmetallic 2drs met matching blauw velours, die heb ik 10 maanden terug verkochtralph12 schreef: Er staat een mooie lichtblauwe net over de Ned-Dts grens voor 2500 euro geadverteerd op marktplaats. 99 toch nog altijd het prototype waarop alle andere zijn gebaseerd. Kleur vind ik niet geslaagd, zeker niet samen met dat - o jee matching - blauwe velours interieur.Maar voor de rest...
ik heb er door de jaren heen 4 gehad, een van 1970 een van 1976 een van 1980 en een van 1984,
goeie en goedmoedige auto's, maar toch liever een 900.
-
WGT90
- Geregistreerd lid
ik heb in anderhalve maand 7000 km met mn 90 gereden, zonder een centje pijn. afgezien van het toch wel hoge olieverbruik. een geweldige auto.
Bas, je schrijft dat je de motor hebt laten reviseren. wat kost zoiets nou?
Bas, je schrijft dat je de motor hebt laten reviseren. wat kost zoiets nou?
-
Bas
- Geregistreerd lid
Het laten reviseren van de motor kostte me € 1100. Maar nu rijdt mijn Saab weer fantastisch. Gebruikt nog steeds niet veel olie (schijn je op te moeten letten als de motor gereviseerd is), ca. 1 l. op 10.000 km.WGT90 schreef:Bas, je schrijft dat je de motor hebt laten reviseren. wat kost zoiets nou?
Ben je van plan om je motor te laten reviseren?
Groeten, Bas
-
WGT90
- Geregistreerd lid
nee, niet direct, ik was gewoon benieuwd omdat ik geen idee heb van die prijzen. valt me wel mee, dat zou ik nog een keer kunnen overwegen, mocht het ooit nodig zijn. wat heeft jou er toe bewogen?
-
Bas
- Geregistreerd lid
Ik had geen keus. Het was of de motor reviseren of de auto wegdoen. Aangezien ik de Saab 90 wel een bijzondere auto vind, heb ik besloten om de motor te laten reviseren.
De directe aanleiding was dat ik merkte dat de auto niet meer de prestaties leverde die ik was gewend. Dus bij de garage gevraagd of ze de motor konden bijstellen zodat de oude prestaties weer konden worden geleverd. Belt de garagehouder op om mee te delen dat er nog maximaal drie van de vier cilinders werkzaam zijn. Dat was dus eigenlijk de directe aanleiding om de boel te laten reviseren.
Groet,
Bas
De directe aanleiding was dat ik merkte dat de auto niet meer de prestaties leverde die ik was gewend. Dus bij de garage gevraagd of ze de motor konden bijstellen zodat de oude prestaties weer konden worden geleverd. Belt de garagehouder op om mee te delen dat er nog maximaal drie van de vier cilinders werkzaam zijn. Dat was dus eigenlijk de directe aanleiding om de boel te laten reviseren.
Groet,
Bas