APK 2012 erdoor, op naar Belastingvrij rijden

1985-1987
Plaats reactie
DavidV
Geregistreerd lid

APK 2012 erdoor, op naar Belastingvrij rijden

Bericht door DavidV » do 31 mei, 2012 15:07

We mogen weer een jaar door scheuren.
APK was probleemloos, op de carb na; die moest worden vervangen ivm te hoge CO waarden. Dat is gebeurd, dus nu mogen we voetgangers en fietsers legaal iets minder vergiftigen dan voorheen het geval was. :twisted:
Een Solex voor een Solex, de oude is mee naar huis voor in de kast. Of voor de zoon van mijn verloofde om na te gaan of de techniek echt iets voor hem is.....

P.S. Wel een aandachtspunt: de radiator wordt minder. Vorig jaar werd hetzelfde over de Solex gezegd....

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: APK 2012 erdoor, op naar Belastingvrij rijden

Bericht door esalet » do 31 mei, 2012 19:09

Gefeliciteerd.
en ik zou maar vast een wat grotere plek in de kast uitruimen, als over een jaar die radiator er naast moet komen te staan. :wink:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 31 mei, 2012 21:18

Lekker zeg! Hoop dat je nog lang met die mooie Saab van je blijft rijden, erg gave kleur voor een 90. Als je t.z.t. hulp wenst bij het vervangen van de radiator mag je altijd langskomen. Gelukkig zijn ze nog nieuw te krijgen voor een redelijke prijs. Mooi klusje om "preventief" te doen tussen nu en de volgende apk :)

DavidV
Geregistreerd lid

Bericht door DavidV » vr 01 jun, 2012 10:04

Sapphire schreef:Lekker zeg! Hoop dat je nog lang met die mooie Saab van je blijft rijden, erg gave kleur voor een 90. Als je t.z.t. hulp wenst bij het vervangen van de radiator mag je altijd langskomen. Gelukkig zijn ze nog nieuw te krijgen voor een redelijke prijs. Mooi klusje om "preventief" te doen tussen nu en de volgende apk :)
Dank je! Het ligt inderdaad in de planning om het een keer te doen. Het lijkt me dat het niet veel moeilijker kan zijn dan bij een oude fiesta, maar mocht het nodig zijn, dan neem ik zeker contact op. :D

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » vr 01 jun, 2012 13:21

Gefeliciteerd David! Lekker doorsturen! Zoals Sapphire al zei; mooie kleur voor een 90, weet ik uit ervaring.

Ik heb ook net mijn radiator vervangen, zie hier: viewtopic.php?f=2&t=87865&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Is goed te doen in een middagje. eigenlijk heb je alleen bij de motorkap er af halen een extra paar handen nodig.

DavidV
Geregistreerd lid

Bericht door DavidV » wo 20 jun, 2012 16:13

Toch wel aantrekkelijk, de vervanging van de carburateur.
Het brandstof verbruik is (over twee keer rond de 50 liter tanken gemeten) omlaag gegaan van 1 op 11/11,5 naar 1 op 12,5/12,8!
Dat had ik dus veel eerder moeten doen.....hoop dat het zo blijft, voorlopig pluk ik er al kleine vruchten van :D

Verder heb ik nog een vervangende radiateur gehaald (van een 90). Binnenkort (in weken) gaat het erin. Eerst de nieuwe computer helemaal op de rails krijgen.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 21 jun, 2012 20:11

DavidV schreef:Eerst de nieuwe computer helemaal op de rails krijgen.
Goeie acties allemaal! En die computer: wees blij dat je 90 er geen heeft, daar blijft het bij klussen die te begrijpen zijn (voor mij althans).

DavidV
Geregistreerd lid

Bericht door DavidV » za 25 aug, 2012 18:30

Update:

Radiator vervangen, met wat problemen (volledig vastgeroeste bout). Daarnaast was de auto al eerder voorzien van een trekhaak en derde remlicht, zie de bijgevoegde foto.
Het remlicht is vastgemaakt met holle wandpluggen, maar dat stemt niet tot tevredenheid. Het zit vast, dat wel, rubbervast i.p.v. staalvast. Dat gaat ongetwijfeld nog losraken....
Afbeelding

Voorlopig nog oogverblindend rijden voor de achterliggers bij remmerij. :D

DavidV
Geregistreerd lid

Bericht door DavidV » za 25 aug, 2012 18:30

:offtopic: Oh ja,

En de computer doet het ook erg goed na een lange aanloop.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 26 aug, 2012 11:38

Goed om te lezen allemaal.

Wat is je kmstand inmiddels (die was lekker laag herinner ik me nog).

DavidV
Geregistreerd lid

Bericht door DavidV » zo 26 aug, 2012 16:04

De km stand op de teller is 317.624; maar aangezien de teller ooit is vervangen is de werkelijke stand 272.357 (oude teller heb ik er nog bij en in een map de opgave volgens het NAP in potlood erbij geschreven.)
Sinds 2006 hebben we per jaar iets meer dan 11.000 km gereden, bijna altijd snelweg kilometers en bijna altijd langere ritten dan 30 km. Met als uitschieters vakanties met 15 tot 20 procent van het totaal aantal kilometers per jaar. Geen boodschappenkar, dus.
Echt laag is de km stand niet meer te noemen... :(
Maar toch:
Gemiddeld 12.4 duizend kilometer per jaar over de laatste 25,6 jaar is op zich een mooie score. En dan heeft de auto in '97 en '98 niet eens gereden.

Nog ruim 200.000 te gaan...... :lol:

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 14 sep, 2012 13:20

Ach, wat is nu 272k bij een Saab, bij die km stand kocht ik m'n witte 900 die zelfs ruim 2 jaar 44000 km per jaar deed en nu met camperopbouw netjes warm en droog gestald staat met 412k. Daar is m'n 9000 met 407k ook bijna beland and still going strong, hopelijk nog een jaar of 6 a 10 met ca 25 k per jaar in het verschiet :O: .
Hoeveel keer m'n vroege 99 -de enige belastingvrije- al rond gegaan is is met die 5 cijferige teller moeilijk na te gaan maar gezien de documentatie denk ik dat ie al verder is.
Als klap op de vuurpijl ging onze -net als alle andere lpg- 90 een paar jaar terug in de verkoop met 508k op de teller, ook die was nog lang niet op, en is daarna met kilometervreten gewoon doorgegaan hebben we vernomen 8).
Bij een goede verzorging zit die 2 ton er dus nog makkelijk in :wink:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 14 sep, 2012 14:02

Wat maf, in het register had ik de km-stand van 128.000 ooit ingevuld (flink aantal jaren terug).

Dat was dus goed fout, inmiddels verbeterd.

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » vr 21 sep, 2012 16:22

DavidV schreef:Update:

Radiator vervangen, met wat problemen (volledig vastgeroeste bout). Daarnaast was de auto al eerder voorzien van een trekhaak en derde remlicht, zie de bijgevoegde foto.
Het remlicht is vastgemaakt met holle wandpluggen, maar dat stemt niet tot tevredenheid. Het zit vast, dat wel, rubbervast i.p.v. staalvast. Dat gaat ongetwijfeld nog losraken....
Afbeelding

Voorlopig nog oogverblindend rijden voor de achterliggers bij remmerij. :D
Lijkt wel of ik naar mijn eigen 90 kijk (op het kenteken na...) ;)

DavidV
Geregistreerd lid

Bericht door DavidV » za 22 sep, 2012 12:41

peterhelm schreef:
Lijkt wel of ik naar mijn eigen 90 kijk (op het kenteken na...) ;)
Misschien een keer een tweeling photoshoot ergens en dan een nummerbord uitwisselen ter verwarring van de RDW :?:

Plaats reactie