Nieuwe remklauwen (Met foto's)

1985-1987
Plaats reactie
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Nieuwe remklauwen (Met foto's)

Bericht door esalet » za 02 jun, 2012 11:03

Eindelijk een eind gemaakt aan het eindeloos gangbaar maken/voelen of ze warm zijn gelopen/handrem op één wiel gedoe.
In augustus met de caravan erachter naar Spa (Intsaab 2012) en met een heet rechtervoorwiel en geen handrem op links, zag ik dat niet zitten.
Dus huppetee, goed aangepakt. Laten doen en dat is goed bevallen.
Ik dacht nog: dat wordt weer zo'n verstandige investering waar je uiterlijk niks van ziet. Maar dat viel mee, dank zij de Silverspokes heb ik nu goed zicht op shiny remklauwen. Erg fijn!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Nieuwe remklauwen (Met foto's)

Bericht door Sapphire » di 26 jun, 2012 3:03

Mooi Etienne! Zijn ze echt nieuw, of zijn het zgn. "remanufactered" klauwen (grondig gereviseerd dus, met nieuwe zuigers)? Ziet er prima uit in elk geval, zal dito remmen.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 26 jun, 2012 11:46

Thnx.
Het zijn gereviseerde, geen idee of dit inhoudt dat wel of niet de zuigers zijn vervangen. Ik ga er van uit van wel, en mocht er toch iets mis zijn, ik heb garantie (joepie).

Maar ze voldoen al een tijdje uitstekend, een hele zorg minder.

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » za 30 jun, 2012 23:33

Etienne,

Bij een revisie van (in dit geval) de remklauwen worden de klauwen gangbaar gemaakt, smeert men er vaak kopervet op zodat het eventueel nog eens los te halen is zonder grof geweld, en worden inderdaad, de zuigers en rubbers er omheen vervangen.
In weze heb je dus alleen het "frame" wat niet vernieuwd wordt, de technische aspecten worden uiteraard volledig vernieuwd. M.a.w. heb je dan inderdaad gewoon een "nieuwe" remklauw!

Ik heb zelf ook gereviseerde klauwen, en dit gaat, na een aantal probleempjes (pure pech), nu helemaal goed!

Het is wel een kwestie van eens in de zoveel tijd even bijhouden en gangbaar houden, anders sta je over een half jaar tot een jaar bijvoorbeeld weer met aangelopen remmen.
Als je weet hoe dit werkt is dit een half uurtje werk. (Als je wil kan ik het wel een keer op mijn 90 laten zien, het kost niet eens zo gek veel moeite of technische kennis!).

Niels

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 01 jul, 2012 0:07

Eh... als ze goed gereviseerd zijn lopen ze niet na een half jaar alweer aan of moet je ze steeds gangbaar houden hoor. Heb de remmen van mijn 99 ooit gereviseerd en er daarna 2 jaar niks meer aan gedaan, zonder enige problemen. Daarna de auto verkocht (en vervolgens is-ie gesloopt) wegens roest, nog altijd veel spijt van. :(

Het belangrijkste is dat de zuigers nog goed zijn (dus geen roest/putten/krassen) evenals de cilinderwanden. Zo niet een andere remklauw als revisiebasis nemen of de zuiger vervangen, alnaargelang wat nodig is. De cilinderwand van de remklauwen heb ik gehohnd met een speciaal opzetstuk voor de boormachine. De zuigers een paar nachtjes in een bakje diesel en ze zijn brandschoon. Vervolgens nieuwe blokken en schijven monteren en je remt iedereen er uit. Enige jammere is dat ze snel faden, voor mijn gebruik (lange afstanden met weinig remacties) niet zo belangrijk echter.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 01 jul, 2012 0:11

...

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » zo 01 jul, 2012 16:56

@Sapphire, klopt wat je zegt.
Ik heb zelf alleen de ervaring dat ze toch al vrij snel iets aan beginnen te lopen, ook na revisie. Ik heb er nu, sinds de meest recente revisie, een kilometer of 8000 niets aan gedaan, en heb ze pas geleden toch even gangbaar gemaakt.

Natuurlijk zijn ze dan nog wel gangbaar maar toch zit het vuil er alweer tussen. Om te voorkomen dat er over 2 jaar een breekijzer en moker aan te pas moet komen probeer ik de klauwen iets vaker gangbaar te maken. Dit is dan alleen een kwestie van het wiel eraf, de rest kan dan allemaal met de hand. Een schroevendraaiertje is genoeg om de pen tussen de blokken eruit te krijgen, in plaats van een breekijzer (wat moest toen bleek dat de vorige eigenaar ze waarschijnlijk al wat jaartjes niet losgehaald had).

Daarom haal ik ze iets vaker los, gewoon zodat ze niet weer muurvast zitten. Ook een controle v/d remblokjes kan dan meteen.

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » zo 01 jul, 2012 16:57

turbopilot schreef:ik trek die dingen gewoon 1 keer per jaar uit elkaar, maak de boel schoon en zet er desnoods een revisiesetje in, werkt perfect

nieuwe blokken er inhouden bij exemplaren waar je weinig mee rijdt is ook aan te bevelen, de zuigers staan dan moor "in" en heb je minder kans op oxideren :wink:
Heb volgens mij nog nooit oxiderende zuigers gehad / gezien.
Wel dat er heel veel olie uitlekte, steeds die Skantec(?) rubbers die kapot gingen en gewoon ouderdom denk ik.. Moet je maar eens met je broertje gaan praten, die is er meer dan genoeg van op de hoogte haha ;)

Plaats reactie