Autoblog en Turbo X

2002-2012
Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Autoblog en Turbo X

Bericht door Luthart » wo 04 feb, 2026 22:04

Wouter mag een stukje sturen in een Turbo X met 400+ pk

Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Gebruikersavatar
Lennart.
Geregistreerd lid
Berichten: 2293
Lid geworden op: za 24 nov, 2007 14:40
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Autoblog en Turbo X

Bericht door Lennart. » do 05 feb, 2026 0:03

Als je meer wilt lezen over dit project met bijbehorende foto’s en dyno grafieken check gerust hier de website:

https://www.lammertsetechniek.nl/post/t ... ginele-ecu

En als je het leuk vind hebben we ook nog wat andere projecten op de project pagina staan waaronder een 700pk sterke turbo X

https://www.lammertsetechniek.nl/post/s ... p-and-more

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Autoblog en Turbo X

Bericht door Luthart » do 05 feb, 2026 10:28

Bedankt voor de links.

Komt de turbo bij Van der Lee vandaan?

EDIT: die geprinte uitlaatspruitstukken zijn wel cool. Vraag me alleen af of 316L wel het juiste materiaal is daarvoor wat betreft temperatuur…

Het spruitstuk wordt heter dan 425 graden… de turbine wielen van de turbo’s zijn niet voor niets van inconel gemaakt.
Laatst gewijzigd door Luthart op do 05 feb, 2026 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 2169
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Autoblog en Turbo X

Bericht door Turbobakk » do 05 feb, 2026 11:21

Grappig, ik zie ook de 81-HLD-6 voorbij komen op jullie website. Dat is mijn oude TurboX. Gekocht januari 2016 en verkocht oktober 2021

Afbeelding
Turbobakk

Saab 900 Classic Coupé T5 1993
Saab Sonett 1973

Gebruikersavatar
caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1964
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Autoblog en Turbo X

Bericht door caspar » do 05 feb, 2026 15:40

Gaaf !! mooi geluid. Blijf het een waanzinnige auto vinden!

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 16950
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Autoblog en Turbo X

Bericht door Style&Co » do 05 feb, 2026 15:54

Wouter Karsten heeft destijds bij inroductie de Turbo X ook al getest. Leuke re-do na 18 jaar

Zoals Dion en Lennart de Turbo X nu aan het preparen zijn en op 400pk komen (en in de toekomst nog meer) zo was de Turbo X ook ooit bedoeld door Saab. Dat had een 'Halo' auto geweest van jewelste. Daarmee had Saab zichzelf gemanouvreerd in een zeer select gezelschap van automerken. Zoals Saab dat ook deed met de Viggen (hot hatch avanat la lettre... 230 pk alleen op de voorwielen), 900 turbo en 99 turbo. Stalolders van GM zorgen ervoor dat de TurboX werd gecastreerd tot 280 pk omdat ze anders teveel interne concurrentie zouden hebben (bv Corvette)

Ik blijf erbij... niet GM maar een merk als BMW had in 2000 Saab moeten vernemen. Had prima gepast in dat porfolio (toen en nu)
live your dreams

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Autoblog en Turbo X

Bericht door Luthart » do 05 feb, 2026 18:44

Een Corvette is toch niet te vergelijk… en die heeft een V8.

Ik betwijvel die stelling… het zal eerder zo zijn ivm de Opel Vectra OPC…

In mijn beleving was de Viggen meer een reactie op de 850 T5R als je het mij vraagt… hoewel de 900 SVO was al van 1995.
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Gebruikersavatar
MVE
Geregistreerd lid
Berichten: 751
Lid geworden op: di 07 feb, 2017 0:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Autoblog en Turbo X

Bericht door MVE » do 05 feb, 2026 21:40

Luthart schreef:
do 05 feb, 2026 18:44
Een Corvette is toch niet te vergelijk… en die heeft een V8.
Ik ken de claim dat een 400pk (+) Turbo X niet mocht door oa de Corvette, maar ik heb laatst in een Corvette Z06 uit 2008 gereden en de mensen die die claim geloven hebben dat zeker niet. :lol:

De Corvette is een andere klasse. Maar misschien de CTS-V ofzo… Dat zou kunnen.
EDIT: die had 560pk uit een SC V8. Nee. Echt geen concurrentie.
@9_Surplus
Moos Saabloos.
Ex: ‘90 900 Coupé i8 | ‘98 9-3 Coupé LPG | ‘05 9-3 Cabrio Hirsch | ‘06 9-3 Combi V6| ‘08 9-3 Combi TTID

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 5828
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Autoblog en Turbo X

Bericht door rutgerreinier » za 07 feb, 2026 21:27

Turbo X in het vaarwater van Corvette
Zijn toch totaal verschillende auto’s.
Probeer eens 4 mensen normaal in een corvette te krijgen.

CTS-V is wel erg bruut, vooral in Wagon uitvoering.
SAABloos

Sold:
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999