Autoblog en Turbo X
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Autoblog en Turbo X
Wouter mag een stukje sturen in een Turbo X met 400+ pk
-
Lennart.
- Geregistreerd lid
Re: Autoblog en Turbo X
Als je meer wilt lezen over dit project met bijbehorende foto’s en dyno grafieken check gerust hier de website:
https://www.lammertsetechniek.nl/post/t ... ginele-ecu
En als je het leuk vind hebben we ook nog wat andere projecten op de project pagina staan waaronder een 700pk sterke turbo X
https://www.lammertsetechniek.nl/post/s ... p-and-more
https://www.lammertsetechniek.nl/post/t ... ginele-ecu
En als je het leuk vind hebben we ook nog wat andere projecten op de project pagina staan waaronder een 700pk sterke turbo X
https://www.lammertsetechniek.nl/post/s ... p-and-more
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de links.
Komt de turbo bij Van der Lee vandaan?
EDIT: die geprinte uitlaatspruitstukken zijn wel cool. Vraag me alleen af of 316L wel het juiste materiaal is daarvoor wat betreft temperatuur…
Het spruitstuk wordt heter dan 425 graden… de turbine wielen van de turbo’s zijn niet voor niets van inconel gemaakt.
Komt de turbo bij Van der Lee vandaan?
EDIT: die geprinte uitlaatspruitstukken zijn wel cool. Vraag me alleen af of 316L wel het juiste materiaal is daarvoor wat betreft temperatuur…
Het spruitstuk wordt heter dan 425 graden… de turbine wielen van de turbo’s zijn niet voor niets van inconel gemaakt.
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Grappig, ik zie ook de 81-HLD-6 voorbij komen op jullie website. Dat is mijn oude TurboX. Gekocht januari 2016 en verkocht oktober 2021

-
caspar
- Donateur (5x)

Gaaf !! mooi geluid. Blijf het een waanzinnige auto vinden!
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Wouter Karsten heeft destijds bij inroductie de Turbo X ook al getest. Leuke re-do na 18 jaar
Zoals Dion en Lennart de Turbo X nu aan het preparen zijn en op 400pk komen (en in de toekomst nog meer) zo was de Turbo X ook ooit bedoeld door Saab. Dat had een 'Halo' auto geweest van jewelste. Daarmee had Saab zichzelf gemanouvreerd in een zeer select gezelschap van automerken. Zoals Saab dat ook deed met de Viggen (hot hatch avanat la lettre... 230 pk alleen op de voorwielen), 900 turbo en 99 turbo. Stalolders van GM zorgen ervoor dat de TurboX werd gecastreerd tot 280 pk omdat ze anders teveel interne concurrentie zouden hebben (bv Corvette)
Ik blijf erbij... niet GM maar een merk als BMW had in 2000 Saab moeten vernemen. Had prima gepast in dat porfolio (toen en nu)
Zoals Dion en Lennart de Turbo X nu aan het preparen zijn en op 400pk komen (en in de toekomst nog meer) zo was de Turbo X ook ooit bedoeld door Saab. Dat had een 'Halo' auto geweest van jewelste. Daarmee had Saab zichzelf gemanouvreerd in een zeer select gezelschap van automerken. Zoals Saab dat ook deed met de Viggen (hot hatch avanat la lettre... 230 pk alleen op de voorwielen), 900 turbo en 99 turbo. Stalolders van GM zorgen ervoor dat de TurboX werd gecastreerd tot 280 pk omdat ze anders teveel interne concurrentie zouden hebben (bv Corvette)
Ik blijf erbij... niet GM maar een merk als BMW had in 2000 Saab moeten vernemen. Had prima gepast in dat porfolio (toen en nu)
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Een Corvette is toch niet te vergelijk… en die heeft een V8.
Ik betwijvel die stelling… het zal eerder zo zijn ivm de Opel Vectra OPC…
In mijn beleving was de Viggen meer een reactie op de 850 T5R als je het mij vraagt… hoewel de 900 SVO was al van 1995.
Ik betwijvel die stelling… het zal eerder zo zijn ivm de Opel Vectra OPC…
In mijn beleving was de Viggen meer een reactie op de 850 T5R als je het mij vraagt… hoewel de 900 SVO was al van 1995.
-
MVE
- Geregistreerd lid
Ik ken de claim dat een 400pk (+) Turbo X niet mocht door oa de Corvette, maar ik heb laatst in een Corvette Z06 uit 2008 gereden en de mensen die die claim geloven hebben dat zeker niet.Luthart schreef: ↑do 05 feb, 2026 18:44Een Corvette is toch niet te vergelijk… en die heeft een V8.
De Corvette is een andere klasse. Maar misschien de CTS-V ofzo… Dat zou kunnen.
EDIT: die had 560pk uit een SC V8. Nee. Echt geen concurrentie.
-
rutgerreinier
- Donateur

Turbo X in het vaarwater van Corvette
Zijn toch totaal verschillende auto’s.
Probeer eens 4 mensen normaal in een corvette te krijgen.
CTS-V is wel erg bruut, vooral in Wagon uitvoering.
Zijn toch totaal verschillende auto’s.
Probeer eens 4 mensen normaal in een corvette te krijgen.
CTS-V is wel erg bruut, vooral in Wagon uitvoering.