Mistlampen instelling?

2002-2012
Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur
Berichten: 14727
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Mistlampen instelling?

Bericht door Henk-Jan » ma 10 nov, 2025 19:37

J.vandermeulen schreef:
zo 09 nov, 2025 22:40
Het menu bij mij is anders.
Er staat niet Full Beam maar Main Beam. Dit kan het verschil in versie zijn.

Ik heb Parking and Mainbeam ingesteld maar het werkt toch nog steeds alleen met grootlicht.
Hi! Ook wanneer je tussen de posities schakelt? Wij hebben deze functie geactiveerd en dat werkt zoals beschreven:
Automatic activation of Fog lights in Park light position (only NG9-3)
Aan de andere kant kunnen wij zoals LarsJanse beschrijft ook de mistlampen aanzetten wanneer we dimlicht voeren (Zwitserse uitlevering). Het lijkt me echter raar dat Saab dit specifiek voor de Zweedse markt onmogelijk gemaakt zou hebben? Zo belerend waren ze in Trollhättan ook weer niet...?
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

LarsJanse
Donateur
Donateur
Berichten: 688
Lid geworden op: di 30 jan, 2024 15:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mistlampen instelling?

Bericht door LarsJanse » ma 10 nov, 2025 20:26

J.vandermeulen schreef:
ma 10 nov, 2025 19:32
En dat kreng van mij komt dus uit Zweden. Is dat nog ergens aan te passen? Mijn esid kent alleen de stand park & main beam.
Als je de eSID met de mistlampen op inactive instelt doet hij het ook niet?

Heb gezocht in WIS, en inderdaad is het voor alleen de Zweedse markt niet mogelijk om mistlicht tegelijk met dimlicht te voeren, net zoals het voor de USA markt niet mogelijk is om mistlicht tegelijk met stadslicht te voeren..


Afbeelding



Ik vermoed (maar weet het niet zeker) dat je dit alsnog via Tech II kunt aanpassen.. dat zou je bij de Saab specialist moeten navragen.

Betreft het gebruik van de mistlampen..
Binnen de verkeerswet in Nederland is mistlicht en dimlicht tegelijk niet verboden, maar als je in de mist je mistlampen voert hoef je je dimlicht niet ook aan te hebben. Dimlicht kan net als grootlicht verblindend werken.
Verder mag mistlicht voor gevoerd worden bij zicht minder dan 200m ( dat is al vrij zeldzaam.. 200m zicht is echt serieus mist) mistlicht achter is bij zicht minder dan 50m, dat komt echt bijna nooit voor (ondanks alle bestuurders die je er te pas en te onpas mee rond ziet rijden). <50m zicht komt zo weinig voor dat het mistlicht achter bijna beter van de auto afgehaald kan worden…
In de mist heb je vaak nog veel verder zicht dan dat het lijkt. Hooguit tijdens zware buien of zware sneeuw dat je zo weinig ziet, maar dan kun je beter thuis blijven.
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Donateur
Donateur
Berichten: 3091
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Mistlampen instelling?

Bericht door J.vandermeulen » ma 10 nov, 2025 21:43

LarsJanse schreef:
ma 10 nov, 2025 20:26
Als je de eSID met de mistlampen op inactive instelt doet hij het ook niet?

[url=https://postimg.cc/23X2s99P]Afbeelding[/
Ik sil ris efkes sjen.

Neen, ook bij inactief doet de mistlamp het niet bij dimlicht alleen bij groot licht.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7448
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Mistlampen instelling?

Bericht door fozwart » di 11 nov, 2025 0:09

Met dit soort instellingen is het vaak erg lastig. Als voertuigen op de markt komen dan moeten ze voldoen aan de eisen die een bepaalde markt aan ze stelt. Hoe dat met Saab precies ging weet ik niet maar vaak is het de importeur die aan moet geven aan welke eisen een auto moet voldoen of zelfs welke uitrusting er in een voertuig moet voor een bepaalde markt.
Zelfs binnen Europa is er verschil, bijvoorbeeld met mistlampen, in welke combinatie mistlampen met andere lichten mogen of wanneer er mistlampen mogen worden gevoerd.
Vaak wordt er gekozen voor instellingen die voor meerdere landen zijn toe te passen. Ik vermoed zomaar dat dat ook met Saab aan de hand is.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 Cabrio 1.8t 2004
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
gsuk
Geregistreerd lid
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 12 jun, 2011 18:28
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Mistlampen instelling?

Bericht door gsuk » di 11 nov, 2025 19:05

Mijn ttid my2011 uit België
Heeft met dimlicht ook mist lamp aan
En met parkeer licht ook mist lamp aan
En dat is ook zonder esid3
En met esid3

Mijn instelling van esid is
Mist lamp automatisch aan
Bij park en Mainbeam(grootlicht)
Saab 9-3 cabrio aut SE Aero 2.0 Turbo 205pk--DionHPT stage2 MY2000
Aero in Disguise

some people call me the
"Swedish Chef"

LarsJanse
Donateur
Donateur
Berichten: 688
Lid geworden op: di 30 jan, 2024 15:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mistlampen instelling?

Bericht door LarsJanse » zo 16 nov, 2025 18:50

Is die Zweedse instelling van geen dimlicht plus mistlicht niet via Tech II te veranderen? Of is het in zo’n geval echt diep diep in de electronica ingeprogrammeerd?
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012