9-3 2004 1.8i cruise control werkt zelden

2002-2012
Quintenv02
Geregistreerd lid

9-3 2004 1.8i cruise control werkt zelden

Bericht door Quintenv02 » zo 14 sep, 2025 20:10

Ik heb sinds een paar maanden een Saab en ben daar dolblij mee, het rijdt geweldig maar ik mis een ding. Ik heb cruise control optie en functie, het werkt heel zelden maar eigenlijk vrijwel nooit. Kan er nooit een vinger op leggen wanneer die het wel of niet doet. Ik heb toen de auto eens uitgelezen en daar kwam uit dat de cruise control een foutmelding gaf bij het aan-en-uit zetten. Wat ook klopt, want op het dashboard geeft die aan dat die het doet, maar valt vaak uit of krijg m niet eens aan. Ik had gelezen dat het kan liggen aan de CIM-unit, heeft iemand anders een idee wat het zou kunnen zijn? Het zou namelijk een veel voorkomend ding zijn.
Ik dacht toen misschien ligt het in de schakelaar unit, maar toen ik het stuur en al los had, kwam ik erachter dat je die schakelaar zo los kunt trekken… toen heb ik alles weer gemonteerd en heb ik een foutmelding van mijn airbag erbij en die krijg ik dus niet meer weg :) iemand een oplossing?
Bij voorbaat dank!
Afbeelding

LarsJanse
Donateur
Donateur

Re: 9-3 2004 1.8i cruise control werkt zelden

Bericht door LarsJanse » zo 14 sep, 2025 20:18

Oh je had nog iets toegevoegd… nu is mijn antwoord niet meer van toepassing :lol:

Ervan uitgaande dat je alles weer goed hebt verbonden, komt die Airbag doordat je de airbag hebt losgehaald en (denk ik?jdaarna auto hebt gestart zonder dat de airbag weer vast zat?. Al geprobeerd auto uit te lezen en airbagfout te resetten?

Quintenv02
Geregistreerd lid

Bericht door Quintenv02 » zo 14 sep, 2025 20:21

LarsJanse schreef:
zo 14 sep, 2025 20:18
Al geprobeerd om het stokje /hendeltje /hoe je het wilt noemen, te vervangen voor een andere? Daar gaat het ook weleens fout en dat ding vervangen is een stuk goedkoper dan een CIM maar geen garantie dat het gaat helpen.
Cruise control weigert ook bij bijvoorbeeld een brandend motorstoringslampje, maar dat is niet het geval zo te zien?
Hoi, nee ik heb dat nog niet geprobeerd. Aangezien ik die melding van het airbag systeem erbij gekregen heb na zelf zitten klungelen, dacht ik dat dat daarmee verholpen kon worden. Ik heb inderdaad verder geen melding of iets dergelijks. Vandaar dat ik ergens intern begon te zoeken. Dat hendeltje zag er verder ook prima uit en ook niet beschadigd, gecorrodeerd of wat dan ook. Wordt er alleen een beetje gek van als die het zelden doet haha

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » zo 14 sep, 2025 20:25

[]

Zo’n handeltje heb je via een bedrijf als elferink voor een paar tientjes dus het is een poging waard, misschien is het knopje gewoon niet goed meer of zit er vuil tussen.

Betreft de airbag; Ervan uitgaande dat je alles weer goed hebt verbonden, komt die Airbagmelding denk ikdoordat je de airbag hebt losgehaald en daarna auto hebt gestart zonder dat de airbag weer vast zat?. Al geprobeerd auto uit te lezen en airbagfout te resetten?

Quintenv02
Geregistreerd lid

Bericht door Quintenv02 » zo 14 sep, 2025 20:33

LarsJanse schreef:
zo 14 sep, 2025 20:25
Zo’n handeltje heb je via een bedrijf als elferink voor een paar tientjes dus het is een poging waard, misschien is het knopje gewoon niet goed meer of zit er vuil tussen.
Dan zal ik dat maar eens proberen, kan nooit kwaad. En wat betreft de airbag, ik heb niet echt gelet of ik de auto pas gestart heb nadat ik de airbag vast gemaakt had. Ik heb de melding meerdere pogingen geprobeerd te resetten maar die kwam gewoon weer terug. Toen kwam ik tegen op internet dat ik waarschijnlijk de klokveer ofzo verkeerd kon hebben teruggezet. Maar nadat ik die nog een keer zeker goed heb terug gezet, kwam die melding steeds terug.

fuga
Geregistreerd lid

Bericht door fuga » di 16 sep, 2025 10:17

LarsJanse schreef:
zo 14 sep, 2025 20:25
[]

Zo’n handeltje heb je via een bedrijf als elferink voor een paar tientjes dus het is een poging waard, misschien is het knopje gewoon niet goed meer of zit er vuil tussen zit
Kan je niet 1 op 1 overzetten zonder aan te melden.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 16 sep, 2025 16:48

Zijn de schakelaars op de pedalen goed afgesteld? Kun je voor de zekerheid even nalopen. Opnieuw instellen is een fluitje van een cent en best wel vaak een oorzaak die veel wordt vergeten.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 16 sep, 2025 17:06

fuga schreef:
di 16 sep, 2025 10:17
Kan je niet 1 op 1 overzetten zonder aan te melden.
heey
1x de cruise is aangemeld mag je 1000 hendeltjes proberen
aanmelden is dan niet meer nodig !

mvg werner

fuga
Geregistreerd lid

Bericht door fuga » di 16 sep, 2025 17:15

Dan ben ik voorgelogen door een garagist.

Quintenv02
Geregistreerd lid

Bericht door Quintenv02 » wo 17 sep, 2025 14:23

fozwart schreef:
di 16 sep, 2025 16:48
Zijn de schakelaars op de pedalen goed afgesteld? Kun je voor de zekerheid even nalopen. Opnieuw instellen is een fluitje van een cent en best wel vaak een oorzaak die veel wordt vergeten.
Waar of hoe kan ik dat doen? Ik heb zelf geen benul hoe je dat zou kunnen afstellen. Of moet ik dat laten nalopen?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 17 sep, 2025 14:32

Werken je remlichten naar behoren?

Ik had laatst iets soortgelijks met de 9000, dat bleek uiteindelijk te zitten in een defect duplolampje achter, wat inwendig af en toe sluiting maakte tussen de gloeidraden van het remlicht en dimlicht waardoor de cruise er niet op wilde. Simpel te checken door met stationair draaiende motor en licht aan even wat te kloppen op je achterlichten. Ook sluiting/vocht in de trekhaak contactdoos kan soortgelijke problemen veroorzaken dus geef die dan gelijk ook even een schopje.

GJ95
Geregistreerd lid

Bericht door GJ95 » wo 17 sep, 2025 17:05

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn auto. Nieuw/gebruikt hendeltje erin en het werkte meteen weer zoals het hoort. Niks aangemeld of afgesteld. Je moet wel met een beetje lef het oude hendeltje eruit trekken, daarna kan je de vervangende hendel er weer in terug drukken. Ik heb het destijds door Lennard van Sapphire in Alkmaar laten doen, hij had ook een goede gebruikte hendel liggen.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » wo 17 sep, 2025 22:21

9000-95 schreef:
wo 17 sep, 2025 14:32
Werken je remlichten naar behoren?

Ik had laatst iets soortgelijks met de 9000, dat bleek uiteindelijk te zitten in een defect duplolampje achter, wat inwendig af en toe sluiting maakte tussen de gloeidraden van het remlicht en dimlicht waardoor de cruise er niet op wilde. Simpel te checken door met stationair draaiende motor en licht aan even wat te kloppen op je achterlichten. Ook sluiting/vocht in de trekhaak contactdoos kan soortgelijke problemen veroorzaken dus geef die dan gelijk ook even een schopje.
Niet doen, een 9000 steekt qua elektronica totaal anders in elkaar, bovendien heeft de 9-3 geen duo lampje achter. De remlichten van de 9-3 werken overigens met PWM. De juiste tips zijn al gegeven, controleer de schakelaars op je pedalen en stel ze eventueel opnieuw af, lost dat het niet op dan kijk je naar je schakelaar.

Quintenv02
Geregistreerd lid

Bericht door Quintenv02 » do 18 sep, 2025 11:40

GJ95 schreef:
wo 17 sep, 2025 17:05
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn auto. Nieuw/gebruikt hendeltje erin en het werkte meteen weer zoals het hoort. Niks aangemeld of afgesteld. Je moet wel met een beetje lef het oude hendeltje eruit trekken, daarna kan je de vervangende hendel er weer in terug drukken. Ik heb het destijds door Lennard van Sapphire in Alkmaar laten doen, hij had ook een goede gebruikte hendel liggen.
Dan ga ik zo’n hendeltje proberen. Bleef jou groot licht ook vrijwel niet hangen? Bij mij gaat groot licht alleen aan als ik die vast houd, hij blijft niet vanzelf aan zeg maar. Wellicht dat dat ook verholpen wordt door zo’n hendeltje?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » do 18 sep, 2025 16:15

Ja, dat is hetzelfde hendeltje.

Plaats reactie