Hoofd remcilinder upgrade????

2002-2012
Plaats reactie
GJR
Geregistreerd lid

Hoofd remcilinder upgrade????

Bericht door GJR » di 02 sep, 2025 15:45

Hierbij een vraag die mij bezighoudt, ben aan het brainstormen om de hoofd remcilinder van de Saab 9-3v2 te upgraden, vind zelf dat hij wel wat ‘sterker ‘ mag.
Je trapt toch wel veel pedaal in bij stevig aanremmen, moet volgens mij beter kunnen…
Zijn er onder jullie die het al gedaan hebben of een oplossing weten om het scherper te krijgen?
Misschien dat een pomp van een andere auto uit de gm stal dat heeft en past op de 9-3 , zomaar een gedachte.
Heb er grote remmen en stahlfix remleidingen op zitten maar vind de remmen nog niet straf genoeg.
Kom maar door😬

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Hoofd remcilinder upgrade????

Bericht door jansen » wo 03 sep, 2025 9:56

Turbo X voorremmen 17inch? en anders experimenteren met merken remblokken daar zit best wel wat winst te behalen, heb zelf 314mm voor en 292mm achter en met schijven en remblokken van Brembo niks te klagen remt perfect ook bij 230km/uur.
Je rembekrachtiging werkt wel helemaal goed?

GJR
Geregistreerd lid

Bericht door GJR » wo 03 sep, 2025 10:00

Remmen zijn al aangepast is het verleden, ebc schijven en blokken, redstuff. (16+)
Zou graag kortere slag en snellere bite in het pedaal willen hebben.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 03 sep, 2025 10:05

Kennelijk zijn de aanpassingen dat niet 100%. Ik had turbo X klauwen met andere remschijven op mijn hirsch en als ik vol remde moest ik daarna naar de tandarts. Aan de cilinder ligt het niet - die hebben altijd overcapaciteit. Zou eerst alles langslopen of reviseren.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 03 sep, 2025 10:52

In het algemeen een waarschuwend woord nav dit onderwerp:

Klussen aan je remsysteem (zeker met merk-vreemde onderdelen) doet een stevige aanslag op je relatie met de verzekeringsmaatschappij wanneer ze er lucht van krijgen. Overigens geldt dat ook voor andere essentiële onderdelen aan een auto.

Het veelgehoorde argument 'iedereen doet het' zal de verzekering een biet zijn als ze daardoor niet uit hoeven te betalen. Wanneer de tegenpartij er lucht van krijgt, heb je voor je het weet een forse claim op de mat.

Bezint eer ge begint.

(Ik wil niet op dit forum-feestje over 'remmen' negatief overkomen, wel realistisch).

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 03 sep, 2025 16:37

GJR schreef:
wo 03 sep, 2025 10:00
Remmen zijn al aangepast is het verleden, ebc schijven en blokken, redstuff. (16+)
Zou graag kortere slag en snellere bite in het pedaal willen hebben.
Volgens mij, maar pin me er niet op vast, is dit remmerij voor op het circuit en niet zozeer voor op de openbare weg. M.a.w. je moet heel anders rijden en remmen met wat je er nu op hebt zitten.

Ik heb de originele klauwen voor en achter (302mm en 292mm) met Brembo rondom en niks te klagen. Verder wat MvR zegt.

GJR
Geregistreerd lid

Bericht door GJR » wo 03 sep, 2025 17:22

Nee hoor, dit is normale schijven grootte voor een aero , en redstuff is voor straatgebruik, yellow is voor circuit.
Begrijp me goed, hij remt perfect maar ik wil graag een directer pedaal gevoel , dat wil zeggen een directer gevoel in het pedaal.
Zal wel niet mogelijk zijn of je moet een meerpots big brake systeem erop zetten.
Maar dat loopt aardig in de papieren 🫣

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » wo 03 sep, 2025 18:44

Ik vond mijn redstuf blokken op mijn aero pas goed remmen wanneer ik in korte tijd van 200 terug remde naar 100.

De bite de je zoekt zitten waarschijnlijk in de blokken. Normaalgesproken vind ik de 314mm voorremmen met normale blokken bijna te gevoelig remmen.
Ik zou eens wat anders dan redstuf proberen.

GJR
Geregistreerd lid

Bericht door GJR » wo 03 sep, 2025 18:53

Kan tzt andere blokken proberen, maar ebc ben eigenlijk wel gecharmeerd van , bijna geen remstof en na paar keer hard remmen doen ze het nog zonder fading, dat ik ook nog wel een dingetje soms met bepaalde blokken.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 04 sep, 2025 8:37

Dat weinig remstof (en automatisch dan lang leven) geld vooral voor redstuf.

Heb van ebc red en yellow gereden. Houd het voor mijn trackday op yellow. Maar kan uit ervaring zeggen dat ik yellow ook voor daily zou kiezen (als ik voor een ebc setup zou moeten gaan). Qua gevoel grijpt yellow vooral directer aan. Ik begrijp dat je dat mist bij je redstuf.

Redstuf moet koud altijd even wakker worden. Ik vond dit juist niet bij een daily passen. Bij gebruik in het verkeer zijn je blokken meestal koud...

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » do 04 sep, 2025 9:42

Mijn vorige bericht was niet helemaal volledig zie ik.
maar ik ben het compleet met EVO eens.

Mijn vorige bericht moest zijn.
Ik vond mijn redstuf blokken op mijn aero pas goed remmen wanneer ik in korte tijd minimaal 3x van 200 terug remde naar 100 ging. Dan zijn ze namelijk wel warm

GJR
Geregistreerd lid

Bericht door GJR » do 04 sep, 2025 9:46

Daar zat ik ook al aan te denken, ga er eens yello op zetten, wordt ook wel door ebc aangeraden voor straatgebruik

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 04 sep, 2025 20:35

Voor een straatauto zou ik gewoon normale blokken gebruiken. Qua pedaalgevoel ‘op de weg’ happen goede kwaliteit normale blokken in mijn ervaring het lekkerst. Zowel met Até als met Brembo blokken heb ik positieve ervaringen, waarbij de Até’s wel relatief veel remstof produceren.

Wbt pedaalgevoel; wat mij is opgevallen is dat ook de staat van de achterremmen heel relevant is. Ik vind persoonlijk 314mm zelden lekker trappen in een 9-3, het is me opgevallen dat ze het beste voelen als alles fris en van goede kwaliteit is.

Op mijn eigen auto heb ik gekozen voor een remmenset met Brembo klauwen op de vooras, niks geeft zo’n vertrouwenwekkend pedaalgevoel als een ‘vaste’ remklauw waarbij alleen de zuigers bewegen als je trapt. Bijkomend voordeel in mijn setup is de 345mm schijf die veel meer capaciteit heeft om warmte af te voeren dan een kleinere schijf. Ik heb het nog niet tot fading kunnen trappen, maar ik zoek ook geen circuit op..

Redstuff heb ik ook matige straat ervaringen mee. Heeft echt temperatuur nodig voor het een beetje lekker voelt.

GJR
Geregistreerd lid

Bericht door GJR » do 04 sep, 2025 20:51

Dat zou goed kunnen, alle schijven en klauwen zijn praktisch nieuw en van goede kwaliteit, inclusief remslangen. daar ga je natuurlijk nooit op bezuinigen ( evenals banden) , zal wat gaan experimenteren met verschillende blokken en kijken wat het effect daarvan is.

PS , op de Saab bezuinig ik eigenlijk niks😇, hobby mag wat kosten 😬

GJR
Geregistreerd lid

Bericht door GJR » zo 14 sep, 2025 12:16

Heb er nu yello’s op zitten, remgevoel is beter nu , bijt beter.
Kunnen ook hogere temperaturen aan dus na paar keer van hoge snelheid terug naar nul geen fading.
Daar wordt ik ook blij van,geeft vertrouwen.

Plaats reactie