9-3 1.8t SC 2010 Misfires in ESID
-
bartdiaz
- Geregistreerd lid
9-3 1.8t SC 2010 Misfires in ESID
Hee all,
Betreft auto: 9-3 1.8t SC 2010 160k km
In mijn ESID3 zie ik bij de functie misfires op de derde positie -wat naar mijn verwachting overeen komt met cylinder 3?- een hoger getal misfires dan de overige cylinders. We praten niet over hele hoge getallen, circa 80km gereden en 25 misfires op cylinder 3 tegenover cyl1 - 0, cyl2 - 1 en cyl4 - 1 misfire.
Ik heb de bougies voor de zekerheid vervangen door nieuwe NGKs BKR7ESC-11 (Rij ook BioPower namelijk), daarna een testrit gedaan en de cijfers bleven oplopen. Vervolgens heb ik de bobine van cylinder 3 (althans, daar ga ik vanuit: ik sta voor de open motorkap en tel van links naar rechts de cylinders) verwisseld met de bobine van cylinder 1.
Na een reset van de counters en weer een testrit van ongeveer 80km lopen de getallen weer ongeveer op dezelfde manier op... hmm..raar!
De auto rijdt zeer soepel, geen schokken te merken.. dat kan ook niet met zulke lage getallen misfires lijkt me..
Anyway: de vraag rijst: moet ik hier iets mee? Of is het allemaal niet zo spannend..
Thnx!
Betreft auto: 9-3 1.8t SC 2010 160k km
In mijn ESID3 zie ik bij de functie misfires op de derde positie -wat naar mijn verwachting overeen komt met cylinder 3?- een hoger getal misfires dan de overige cylinders. We praten niet over hele hoge getallen, circa 80km gereden en 25 misfires op cylinder 3 tegenover cyl1 - 0, cyl2 - 1 en cyl4 - 1 misfire.
Ik heb de bougies voor de zekerheid vervangen door nieuwe NGKs BKR7ESC-11 (Rij ook BioPower namelijk), daarna een testrit gedaan en de cijfers bleven oplopen. Vervolgens heb ik de bobine van cylinder 3 (althans, daar ga ik vanuit: ik sta voor de open motorkap en tel van links naar rechts de cylinders) verwisseld met de bobine van cylinder 1.
Na een reset van de counters en weer een testrit van ongeveer 80km lopen de getallen weer ongeveer op dezelfde manier op... hmm..raar!
De auto rijdt zeer soepel, geen schokken te merken.. dat kan ook niet met zulke lage getallen misfires lijkt me..
Anyway: de vraag rijst: moet ik hier iets mee? Of is het allemaal niet zo spannend..
Thnx!
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: 9-3 1.8t SC 2010 Misfires in ESID
Loopt 'ie bij de eerste start van de dag ook ietwat rommelig voor hij 'glad' gaat lopen?
-
LarsJanse
- Donateur

Ik heb exact hetzelfde qua misfires, maar bij mij is het cilinder 1.
Ik zat erover te denken om d bobine van 1 en 2 uit te wisselen om te zien of het verschil maakt.
Viel mij wel op dat ze vaak vooral (maar niet alleen maar) ontstaan tijdens stationair draaien en dan nog meestal kort na de start.
Ik zat erover te denken om d bobine van 1 en 2 uit te wisselen om te zien of het verschil maakt.
Viel mij wel op dat ze vaak vooral (maar niet alleen maar) ontstaan tijdens stationair draaien en dan nog meestal kort na de start.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Voor tal van dit soort fenomenen zijn drempels ingesteld: alles daaronder geeft geen ce melding en
vallen onder de normale verschijnselen.
Zonder e sid had je niets geweten
Ik weet zo niet uit het hoofd wat de drempel voor misfi is. Maar liever te rijk dan te arm
Weet je je knocks ook?
Zonder e sid had je niets geweten
Weet je je knocks ook?
-
LarsJanse
- Donateur

In principe kun je stellen dat het (nog) geen probleem is als het niet tot een CE-lampje leidt.ReinO schreef: ↑do 14 aug, 2025 14:38Voor tal van dit soort fenomenen zijn drempels ingesteld: alles daaronder geeft geen ce melding en
Zonder e sid had je niets gewetenIk weet zo niet uit het hoofd wat de drempel voor misfi is. Maar liever te rijk dan te arm
![]()
Weet je je knocks ook?
Zonder de eSID had ik ook nooit geweten dat mijn automaatbak olie redelijk warm werd het eerst half uurtje met de aanhanger, want het bleef onder de alarmtemperatuur, maar ik heb het dus wel gezien
In mijn geval (daarom sprong ik er ook in toen ik dit topic zag) valt het me vooral op de 1 cilinder de misfires heeft. Over ongeveer 2500 km, meest met hogere motorbelasting (aanhanger en heuvels) geeft de misfires 42-2-2-2 en de knocks (ongeveer) 1700-1300-1250-1300 .
-
fozwart
- Donateur (7x)

Zet hem tijdens het rijden op de misfires en kijk wanneer ze optreden. Bij gas geven, constant rijden of gas los.
-
LarsJanse
- Donateur

Misfires vooral stationair, knocks juist bij hoger vermogen.fozwart schreef: ↑do 14 aug, 2025 17:53Zet hem tijdens het rijden op de misfires en kijk wanneer ze optreden. Bij gas geven, constant rijden of gas los.
-
ReinO
- Donateur (2x)

dan loopt ie stationair iets te rijk maar nog zeker ok, en bij meer vermogen
stijgt je afr met een begrenzing door de ecu op knocks: ook binnen het toelaatbare.
Eigenlijk is een wbl sensor wel grappig of een egt meter: dan weet je het zeker
of er nog iets uit te persen valt?
Ik zit ook altijd van alles te beloeren maar ik verveel me ook gauw. En zolang het nog geen bekeuringen geeft.... .
stijgt je afr met een begrenzing door de ecu op knocks: ook binnen het toelaatbare.
Ik zit ook altijd van alles te beloeren maar ik verveel me ook gauw. En zolang het nog geen bekeuringen geeft.... .
-
LarsJanse
- Donateur

ReinO schreef: ↑do 14 aug, 2025 20:08dan loopt ie stationair iets te rijk maar nog zeker ok, en bij meer vermogen
Eens kijken of ik je jargon-termen goed begrijp: afr=air fuel ratio, egt is uitlaatgassen temperatuur meter. Wbl sensor ben ik nog niet achter.
Ik denk dat zowel de topicstarter en ikzelf niet zozeer bezig zijn om meer vermogen uit de motor te peuteren, maar zeker willen weten of de gemeten misfires en knocks een probleem kunnen zijn of dat we er gewoon mee verder kunnen
Tijdens het rijden heb ik in ieder geval geen last van, hooguit eens een hikje tijdens stationair.
-
bartdiaz
- Geregistreerd lid
Eigenlijk geen heel duidelijk merkbaar verschil tussen de eerste start van de dag of later starten wanneer 'ie al warm is, ik zou zeggen dat de eerste ½ seconde de motor misschien niet helemaal glad loopt.. verder zeer soepelreiernumans schreef: ↑do 14 aug, 2025 12:55Loopt 'ie bij de eerste start van de dag ook ietwat rommelig voor hij 'glad' gaat lopen?
-
bartdiaz
- Geregistreerd lid
ja precies, heb je helemaal gelijk in, alles weten maakt niet gelukkigReinO schreef: ↑do 14 aug, 2025 14:38Voor tal van dit soort fenomenen zijn drempels ingesteld: alles daaronder geeft geen ce melding en
Zonder e sid had je niets gewetenIk weet zo niet uit het hoofd wat de drempel voor misfi is. Maar liever te rijk dan te arm
![]()
Weet je je knocks ook?
maar leek me wel goed om dit ff te checken i.i.g. er is nogal wat kennis en kenners aanwezig op dit forum
0 knocks overigens.. wel 1 op cylinder 1 en 2
-
bartdiaz
- Geregistreerd lid
ok, ga ik doen, dank voor de tip!fozwart schreef: ↑do 14 aug, 2025 17:53Zet hem tijdens het rijden op de misfires en kijk wanneer ze optreden. Bij gas geven, constant rijden of gas los.
-
bartdiaz
- Geregistreerd lid
Heb even wat testritjes gedaan, moeilijk om vast te stellen waar het 'm in zit, waar het i.i.g op lijkt is dat heel constant rijden geen misfires geeft en de misfires komen ook niet naar voren wanneer ik een aantal keer vol gas geef.
Wat ik wel gemerkt heb is zodra ik op een bochtig weggetje kom en daarom regelmatig half gas geef en gas loslaat (want automaat) dan heb ik zo nu en dan een misfire.. dus het lijkt in die afwisseling te zitten van gas geven en gas los..
Geeft dit vage verhaal enige verduidelijking?
Wat ik wel gemerkt heb is zodra ik op een bochtig weggetje kom en daarom regelmatig half gas geef en gas loslaat (want automaat) dan heb ik zo nu en dan een misfire.. dus het lijkt in die afwisseling te zitten van gas geven en gas los..
Geeft dit vage verhaal enige verduidelijking?
-
LarsJanse
- Donateur

Ik heb ook even wat zitten zitten testen en doen. De misfires treden vrijwel alleen op tijdens stationair draaien. Ik kan ze bewust wat vaker laten voorkomen door tijdens stationair in P/N met het gaspedaal te spelen. Zowel bij gas geven als bij gas loslaten geeft hij dan een enkele misfire. Maar gebeurd zo weinig dat ik me er niet bepaald zorgen over maak.
Valt me wel op dat de motor bij een koudere start wat rauw klinkt, maar dan is over zodra hij wat op temperatuur komt.
Valt me wel op dat de motor bij een koudere start wat rauw klinkt, maar dan is over zodra hij wat op temperatuur komt.