Krukas keerring
-
chef 9396
- Geregistreerd lid
Krukas keerring
Mijn Saab bakent sinds enkele maanden hoe langer hoe meer zijn terrein af.
Het plekje olie op de oprit is intussen al een flinke vlek geworden.
Volgens mij komt het vantussen de motor en de versnellingsbak. Dus ik verdenk de krukas keerring.
De Saab heeft in mijn bezit nog nooit de binnenkant van een werkplaats gezien, maar ik denk dat dit geen DHZ klusje is om liggend op de grond uit te voeren.
Heeft er iemand een goed adresje regio Antwerpen / Noord-Brabant ?
Het plekje olie op de oprit is intussen al een flinke vlek geworden.
Volgens mij komt het vantussen de motor en de versnellingsbak. Dus ik verdenk de krukas keerring.
De Saab heeft in mijn bezit nog nooit de binnenkant van een werkplaats gezien, maar ik denk dat dit geen DHZ klusje is om liggend op de grond uit te voeren.
Heeft er iemand een goed adresje regio Antwerpen / Noord-Brabant ?
-
jansen
- Donateur (7x)

Re: Krukas keerring
Meestal begint de luchtpomp rembekrachteging en of stuurbekrachtegingspomp olie te lekken en die zitten ook achterop de motor.
-
chef 9396
- Geregistreerd lid
Dan zou er ATF olie lekken, maar het is wel degelijk motorolie...
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Dan moet het tussen motor en bak aan de onderkant ook te zien zijn. Als het lekt zal daar druppels moeten hangen. In iedergeval veel smeer.
Maar heeft een 9-3SS geen bodemplaat? Zal dan niet rechtstreeks op straat lekken.
Even de plek des onheils goed schoonmaken en dan met een poosje weer controleren. Het is nogal een ingrijpend klusje. En ga je dan enkel de keerring vervangen? Of pak je dan de koppeling mee? En het druklager met cilinder?
Iets om wellicht mee te nemen in je beslissing.
Maar heeft een 9-3SS geen bodemplaat? Zal dan niet rechtstreeks op straat lekken.
Even de plek des onheils goed schoonmaken en dan met een poosje weer controleren. Het is nogal een ingrijpend klusje. En ga je dan enkel de keerring vervangen? Of pak je dan de koppeling mee? En het druklager met cilinder?
Iets om wellicht mee te nemen in je beslissing.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Lekkage op de vacuüm pomp is altijd motorolie (hij wordt daar door gesmeerd)chef 9396 schreef: ↑di 29 jul, 2025 18:52Dan zou er ATF olie lekken, maar het is wel degelijk motorolie...
Lekkage op het vulreservoir van de stuurbekrachtiging is ook smeerolie. Deze wordt aangedreven door een nokkenas en zodra de afdichting daar lek is wordt het reservoir opgetopt met smeerolie.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Een auto met benzinemotor heeft lang niet altijd een bodemplaat. Een auto met dieselmotor heeft bijna altijd een bodemplaat.Luthart schreef: ↑di 29 jul, 2025 21:08Maar heeft een 9-3SS geen bodemplaat? Zal dan niet rechtstreeks op straat lekken.
-
chef 9396
- Geregistreerd lid
Het is een automaat. Dus daar hoeft al niets aan te gebeuren.
De bodemplaat komt niet tot onder de versnellingsbak.
De oliedruppels komen echt van tussen motor en bak. En lopen dan over het kruisframe (zit enkel onder een cabrio volgens mij).
De bodemplaat komt niet tot onder de versnellingsbak.
De oliedruppels komen echt van tussen motor en bak. En lopen dan over het kruisframe (zit enkel onder een cabrio volgens mij).
-
coppe218
- Donateur (3x)

Achterste krukaskeerring is bij mij vorig jaar ook gaan lekken. Was een flinke klusje bij een NG Cabrio.
-
jansen
- Donateur (7x)

Achterste vliegwielkeerring vervanging is best wel een redelijke klus, daarom zeg ik het nogmaals kijk eerst goed waar ie exact vandaan lekt, lekkage aan kleppendekselpakking en luchtpompen en stuurbekrachtegingspompen komen zeer geregeld voor.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Lekkage aan de vacuumpomp verhelpen is goed zelf te doen. Ik moest laatst de thermostaat (en -deksel) vervangen en om daar bij te komen moest de vacuumpomp eraf, dus meteen ook daar de rubbertjes vervangen.
Wel eerst even ingelezen en een filmpje op YT bekeken over hoe&wat.
Bij J&D een revisiesetje gekocht maar doordat de schoefjes die daar in zitten net effe te kort zijn, de oude schroeven gebruikt om de boel weer in elkaar te zetten. Thermostaatdeksel van plastic heb ik vervangen door een van alu.
Wel eerst even ingelezen en een filmpje op YT bekeken over hoe&wat.
Bij J&D een revisiesetje gekocht maar doordat de schoefjes die daar in zitten net effe te kort zijn, de oude schroeven gebruikt om de boel weer in elkaar te zetten. Thermostaatdeksel van plastic heb ik vervangen door een van alu.
-
chef 9396
- Geregistreerd lid
Update: het blijkt dus toch versnellingsbakolie te zijn die weglekt.
En die komt vantussen de motor en de bak.
En het betert niet vanzelf
Wie heeft een idee wat er dan juist lek is ?
Op de foto is de plek waar de olie vandaan komt omcirkeld. Die loopt dan naar beneden in de richting van de pijl en vormt daar een druppel.
En die komt vantussen de motor en de bak.
En het betert niet vanzelf

Wie heeft een idee wat er dan juist lek is ?
Op de foto is de plek waar de olie vandaan komt omcirkeld. Die loopt dan naar beneden in de richting van de pijl en vormt daar een druppel.

-
Luthart
- Geregistreerd lid
Oliekeerring van de prise-as? Deze zit achter de slave cilinder van het druklager…
-
chef 9396
- Geregistreerd lid
Het is een automaatLuthart schreef:Oliekeerring van de prise-as? Deze zit achter de slave cilinder van het druklager…