Saab 9.3 2008 antenne stekker of verloopkabel
-
Sytske
- Geregistreerd lid
Saab 9.3 2008 antenne stekker of verloopkabel
Kort geleden een Saab 9.3 2008 gekocht met een Delphi-Grundig radio/nav unit. Omdat de radio een slechte ontvangst heeft, heb ik de antenne-aansluiting achter de radio-unit gecontroleerd. Deze bleek 'geimproviseerd' met tape, zonder stekker. Dat zoiets niet (blijft) werken is wel duidelijk. Mijn idee is de originele, passende stekker te kopen/gebruiken om de aansluiting weer correct te maken. Maar waar kan ik een dergelijke stekker vinden? Inmiddels ontdekt dat een verloopkabel van de aansluiting van de radio unit naar een gebruikelijke 'male'-stekker de vermoedelijke oplossing wordt. Iemand een tip waar ik zoiets kan vinden? NB de auto was origineel met een radio/nav unit uitgerust. Beide antenne kabels liggen keurig achter de unit.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Saab 9.3 2008 antenne stekker of verloopkabel
Makkelijkste is waarschijnlijk stukje antennekabel uit een sloper knippen (met een intacte stekker eraan) en die op de kabel in de auto maken. Het is een behoorlijk ongebruikelijke stekker voor Europese auto’s (omdat jet Navi systeem ‘gewoon’ Amerikaans GM is), dus een reparatiedeel nieuw vinden wordt een uitdaging denk ik..
-
Sytske
- Geregistreerd lid
Dank voor de reactie en ik vrees dat je gelijk hebt. In de auto hifi shops die ik bezocht heb, wordt de aansluiting niet herkend. Op Ebay UK worden verloopsets aangeboden maar ik denk niet dat die gaan passen (Farka?). Ik ga op zoek naar een sloper om de stekker eruit te knippen. Ondertussen maar met tape proberen de radio aan de praat te houden.
-
TheMies
- Geregistreerd lid
Heb je een afbeelding van je antenne ingang?
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Is dezelfde navi als in jouw auto, maar als de antennestekker kapot is moet je wat creatiever zijn dan een verloopje erop zetten. 
-
Sytske
- Geregistreerd lid
Opgelost. Verloopkabel gevondenen en de radio ontvangst is weer in orde.
-
TheMies
- Geregistreerd lid
Waar heb jij je verloopkabel gevonden? Ik had alleen de juiste bij Amazon
-
g.j.bos
- Geregistreerd lid
Mijn radio doet het ook slecht. Om de radio te demonteren moeten de roosters boven de radio er uit.
Begin je dan met iets aan de onderkant van de roosters om die er uit te halen, od de boven cq zijkant? Met een aardappelschilmesje oid?
Begin je dan met iets aan de onderkant van de roosters om die er uit te halen, od de boven cq zijkant? Met een aardappelschilmesje oid?
-
LarsJanse
- Donateur

Zeker geen aardappelschilmesje, tenzij je je dashboard kaal wilt schillen….g.j.bos schreef: ↑di 15 jul, 2025 20:52Mijn radio doet het ook slecht. Om de radio te demonteren moeten de roosters boven de radio er uit.
Bij Amazon oid kun je voor een paar euro een kunststof “car trim removal” setje kopen om het los te peuteren.
Zowel boven als onder zitten drie klemmen, zie deze link:
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2009 ... nel-centre
-
g.j.bos
- Geregistreerd lid
Top dank je. Ga ik aanschaffen en doen.
-
Henk Kuperus
- Geregistreerd lid
Amerikaanse stekkers koop je via een bedrijf dat Amerikaanse import doet. De stekker is vrij algemeen. Probeer eens via Cadillac. Overigens is de radio ontvangst op alle Saabs na 2002 hopeloos. Ik zou op de kabel een 'gewone' stekker zetten. En dan een verloopje naar amerikaans kopen. Een losse amerikaanse stekker heb ik nog nooit gezien. Een extra versterker zetten, werkt ook niet!
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

ik ben ook op zoek naar een antenne stekker die bij de tonneaucover zit (9-3 MY07). Origineel of via een life hack maakt me niet uit
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Dat is een relatief universele stekker, als ik het goed heb heet die RAKU 2.