Antenne adapter

2002-2012
Plaats reactie
TheMies
Geregistreerd lid

Antenne adapter

Bericht door TheMies » vr 13 jun, 2025 23:22

Hallo
Ik wil graag mijn Saab 93 sport sedan voorzien van een oem navigatie unit ipv de knoppen radio. Nu kan ik alleen nergens een antenne adapter vinden? Iemand een idee waar ik het moet zoeken?Afbeelding
Afbeelding

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Antenne adapter

Bericht door fozwart » vr 13 jun, 2025 23:47

TheMies
Geregistreerd lid

Bericht door TheMies » vr 13 jun, 2025 23:55

Helaas past deze niet in de antenne ingang op de radio. Was het maar zo simpel

TheMies
Geregistreerd lid

Bericht door TheMies » vr 13 jun, 2025 23:58

Helaas past deze niet in de antenne ingang op de radio. Was het maar zo simpelAfbeelding
Afbeelding

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » za 14 jun, 2025 10:13

Dat is een duidelijke foto. Het lijkt op SMB. Je zou een SMB F misschien kunnen proberen. Misschien even op googelen of je een voorbeeld met afmetingen kunt vinden.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 14 jun, 2025 15:48

Is geen SMB, maar een typisch Amerikaanse antenne aansluiting. Chrysler (en bijbehorende merken) gebruiken 'm ook veel. Volgens mij is het iets van mini-din oid..

Ik heb (in Europa in ieder geval) nog nooit een verloop gevonden van Fakra naar deze Amerikaanse aansluiting. Wat je kunt doen is het verloop dat Fokko linkte combineren met deze; https://www.amazon.com/Reverse-Antenna- ... B07FYD892R

De fakra aansluiting uit de auto direct op de navi-unit aansluiten doet overigens helemaal niks in dit geval, de blauwe fakra stekker op de navi unit is voor de GPS antenne die jouw auto niet heeft als 'ie origineel geen navi had. Een universele GPS muis met zo'n blauwe Fakra aansluiting werkt prima.

TheMies
Geregistreerd lid

Bericht door TheMies » za 14 jun, 2025 16:07

Ja die losse gps antenne gebruik ik al. En werkt prima. Ook is de Speed sensor aangesloten op de radio dus de navi loopt mooi mee qua straten. Nu alleen nog geluid op de fm band. Het zou iets van gm/crysler moeten zijn maar het is lastig. 2 al gehad van crysler die niet pasten helaas.

Snap alleen niet waarom een knoppen radio een tataal.andere (fakra) aansluiting heeft en de oem navigatie totaal iets anders

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » za 14 jun, 2025 16:36

Wij ook niet, dat is hogere krijgskunde.

TheMies
Geregistreerd lid

Bericht door TheMies » za 14 jun, 2025 17:21

Er zijn toch wel mensen die hun knoppen radio hebben omgebouwd naar oem navigatie? Hoe hebben die het opgelost?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 14 jun, 2025 18:31

Ik heb het weleens gedaan en ik heb dit opgelost met een dubbel verloop zoals ik eerder ook voorstelde.

Beide facelift 9-3 radio’s komen ‘gewoon’ uit de Amerikaanse GM schappen. De fabrikant van de units verschilt tussen de twee types, dat zal waarschijnlijk een deel van de reden zijn voor het afwijken van bepaalde stekkers.

TheMies
Geregistreerd lid

Bericht door TheMies » za 14 jun, 2025 18:39

Het klopt idd dat het met een dubbel verloop moet. En het fakra naar pin antenne heb ik wel. Alleen de adapter pin die in de radio moet is niet te vinden

Weet je toevallig nog welke adapter je toen hebt gebruikt?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 15 jun, 2025 17:33

reiernumans schreef:
za 14 jun, 2025 15:48
Wat je kunt doen is het verloop dat Fokko linkte combineren met deze; https://www.amazon.com/Reverse-Antenna- ... B07FYD892R
Iets als dit Amazon linkje. Ik heb die toen ook van Amazon of Ali moeten halen omdat het zo zelden voorkomt dat er maar weinig zijn die dit maken.

TheMies
Geregistreerd lid

Bericht door TheMies » zo 15 jun, 2025 18:11

Top. Daar ga ik eens mee bezig! Super bedankt allen voor het meedenken en laat het weten als het werkt.

TheMies
Geregistreerd lid

Bericht door TheMies » wo 09 jul, 2025 16:57

Vandaag de antenne adapter binnen gekregen via amazon Amerika en het is de juiste!
De radio ontvangst werkt goed en ik ben tevreden met de oem radio. Deze is ooit omgebouwd met een bleutooth ontvanger binnenin op de aux poort.
Microfoon is achterop de radio aan te sluiten en alles ziet er picobello uit. Mocht iemand hulp nodig hebben bij ombouw knoppen naar oem dan ben ik er!

Plaats reactie