Stabilisatorstang achteras standaard chassis

2002-2012
Plaats reactie
Bummer
Geregistreerd lid

Stabilisatorstang achteras standaard chassis

Bericht door Bummer » ma 09 jun, 2025 16:54

Na 500.000km mag er wel eens weer wat vervangen worden aan het onderstel. Nu heb ik veel kunnen vinden, maar lukt het me niet om met zekerheid te kunnen weten wat de doorsnede is van de achter stabilisator stang van een standaard chassis. Ik meende 18mm, maar nu zie ik ook 17 en 19 staan (sport chassis).

Dus welke moet ik nu hebben? 18mm of toch 17mm?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Stabilisatorstang achteras standaard chassis

Bericht door fozwart » ma 09 jun, 2025 17:00

Standaard is 17 mm, sport is 18 mm. Die stang vervangen is vaak niet nodig. Wel de rubbers (24457385 voor 17mm) en/of de verbindingsstukken (stabilisator stangetjes). Onderdeelnummer stangetjes is 13104120.

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » ma 09 jun, 2025 17:06

Nou... Da's snel! Maar goed dat ik het hier even neergelegd heb. Dus tòch de rubbers van 17mm. Die stang laat ik zitten - het ging me inderdaad om die rubbers.

Ik had al even op jouw site gekeken. Zag ik het ook niet direct staan. Dus toch maar deze post hier geplaatst.

Dank Fokko! :bow:

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » ma 09 jun, 2025 21:12

Je kan met een schuifmaat de stangdikte opmeten. Hoewel ik geen sportchassis heb, heb ik toch 19mm rubbers nodig gehad. Op sommige rubbers staat ook de diameter die je nodig hebt. Onderstaande is een 19mm rubber van Febi.

Afbeelding

De Saab EPC heeft het over drie verschillende maten rubber:

17mm artikelnr. 24457385
18mm artikelnr. 24457386
19mm artikelnr. 24457843 voor het sportchassis.

De EPC kent geen 'sport' uitvoering alleen sportchassis.

Verstandig is wel gelijk je verbindingsstangen mee te vervangen omdat je er toch bijzit (best wel een pestwerk). Ik heb die van Moog erop gezet: https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 28243.html#

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » ma 09 jun, 2025 21:31

Ik zal van mijn luie donder komen en onder de aito kruipen om op te meten :D

Die verbindingsstangen staan al op de lijst, incl de bananen. Want idd ik ben er toch bij. :bluethumb:

Fijn toch, van die meedenkers hier!

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » ma 09 jun, 2025 21:39

Bummer schreef:
ma 09 jun, 2025 21:31
Ik zal van mijn luie donder komen en onder de aito kruipen om op te meten :D

Die verbindingsstangen staan al op de lijst, incl de bananen. Want idd ik ben er toch bij. :bluethumb:

Fijn toch, van die meedenkers hier!
Daar heb je een forum voor :)

Met geluk staat de maat op het rubber. Die banaan draagarmen zijn vrij simpel te vervangen overigens. Die verbindingsstangen ga je bij vloeken :mrgreen:

Plaats reactie