Foutcode P1341
-
Ligne prestige
- Geregistreerd lid
Foutcode P1341
Bij onze 9-3 1.8t brandt sinds gisteren het motorstoringslampje. Uitlezen geeft foutcode P1341. Daarover is op het forum en het internet weinig te vinden. Bobines, bougies, BDP-sensor en/of lambdasonde worden soms genoemd. De Saab rijdt verder prima, niks aan te merken. Draait rustig en trekt goed op. Het enige dat ik kan bedenken is dat hij sinds een tijdje in z’n 2 bij rustig optrekken heel lichtjes schokt. Maar dat kan ook bedrog zijn.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak van de motorstoring kan zijn?
Heeft iemand een idee wat de oorzaak van de motorstoring kan zijn?
-
LarsJanse
- Donateur

Re: Foutcode P1341
Uit WISonline komt deze tekst voor die foutcode: (in ieder geval voor het bouwjaar van mijn 1.8t; 2005)
T8 P1341 00 Ionization Signal or Trigg, Coil 1 to CDM, Open/Short
Dus afgaande op dat zou je het in de ontsteking voor cilinder 1 moeten zoeken (bougie, bobine etc.). Maar ervaring met deze foutcode heb ik verder niet.
Dus afgaande op dat zou je het in de ontsteking voor cilinder 1 moeten zoeken (bougie, bobine etc.). Maar ervaring met deze foutcode heb ik verder niet.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Ik zou de bobine van cilinder 1 en 2 even omwisselen. Krijg je daarna foutcode p1342 dan weet je dat er een probleem in de bobine zit.
Krijg je dan toch weer p1341 dan zit het niet in de bobine maar hoogstwaarschijnlijk in je bedrading/stekker naar je bobine van cilinder 1. Je zou ook kunnen proberen om de bougie van 1 en 2 te wisselen.
Zitten er overigens originele bobines in (Mitsubishi)?
Krijg je dan toch weer p1341 dan zit het niet in de bobine maar hoogstwaarschijnlijk in je bedrading/stekker naar je bobine van cilinder 1. Je zou ook kunnen proberen om de bougie van 1 en 2 te wisselen.
Zitten er overigens originele bobines in (Mitsubishi)?
-
Ligne prestige
- Geregistreerd lid
Dank goede tip! Ga ik doen! Bobines zijn naar mijn weten origineel. In de tijd dat we de Saab hebben (3 jaar) zijn de bobines niet gewisseld. Mocht het aan bobine 1 liggen, dan alleen die vervangen of is het aan te raden ze dan allemaal te vervangen? Voor origineel uiteraard, heb al vaak gelezen dat andere merken problemen geven.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Ik zou eerst een goede diagnose stellen voordat je een bobine vervangt. Mocht er met gewisselde bobines toch p1341 uitkomen dan zou ik ook even de stekker van de ionisatiemodule bekijken. Eventueel de contacten daarvan schoonmaken en opnieuw proberen.
-
Ligne prestige
- Geregistreerd lid
Gisteren de bobines gewisseld met de cilinder ernaast. Vandaag foutcodes P1342 en P0302 (misfire cilinder 2). Oorzaak gevonden dacht ik dus nieuwe bobine bestellen.
Maar net voor het bestellen bedacht ik me ineens: kijk ik wel naar de juiste cilinder? Ik heb namelijk toen ik onder de motorkap stond de meest linker bobine gewisseld met de bobine er rechts van. Maar is de meest linker bobine wel cilinder 1? Of is dat cilinder 4?
Maar net voor het bestellen bedacht ik me ineens: kijk ik wel naar de juiste cilinder? Ik heb namelijk toen ik onder de motorkap stond de meest linker bobine gewisseld met de bobine er rechts van. Maar is de meest linker bobine wel cilinder 1? Of is dat cilinder 4?
-
fozwart
- Donateur (7x)

Cilinder 1 zit aan de kant van de distributieketting. Als je voor de auto staat en naar de motor kijkt links.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Begin met het vervangen van die specifieke bobine. Eerst gaf deze een foutmelding op cilinder 1 en nu op cilinder 2. Controleer daarna of de foutmelding verdwenen is; dat is hoogstwaarschijnlijk het geval. Als je de juiste apparatuur hebt, kun je vervolgens je nocks en misfires resetten en na de eerste rit onderzoeken of er afwijkende nocks of misfires zijn op de andere cilinders. Op basis van die bevindingen kun je beslissen of je nog meer bobines gaat vervangen.
-
Ligne prestige
- Geregistreerd lid
Foutcode gewist en bobine vervangen. Foutcode is daarna niet meer terug gekomen en motor lijkt soepeler te lopen. Bedankt voor de tips! Knocks en misfires kan ik met mijn apparatuur helaas niet monitoren.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Gefeliciteerd, misschien iets om te kijken of er iemand in jouw omgeving iemand is die in het bezit is van een TECH II.